Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Rozhovor s Vijayem Mallyaou

Rozhovor s Vijayem Mallyaou

O plánech s „týmem Indie“, koupi týmu, jeho vedení ad.

Dr. Vijay Mallya je indický podnikatel, výkonný ředitel letecké společnosti Fly Kingfisher a akcionář s rozhodujícím podílem v odvětví pivního průmyslu a průmyslu s lihovinami. Společně s ředitelem týmu formule 1 Spykeru Michielem Molem nabídli za holandský tým 80 miliónů Euro.

Jaká byla v Indii odezva na zprávu, že se indický obchodník chystá vstoupit do formule 1 jako majitel týmu?

Nadšení bylo tak veliké, že lidé s šekovými knížkami v ruce čekají ve frontě, aby se stali našimi partnery. Nikdy jsem o něčem podobném nikde jinde na světě neslyšel. Když jsme oznámili, že bude indická vlajka součástí týmových barev a loga, vzbudilo to v celé zemi velmi rozruch.

Co vás do formule 1 přivedlo? Stále je to obtížné prostředí pro soukromé týmy...

Především nejsem ve formuli 1 začátečníkem. Závodil jsem s vozem formule 1 v 70. letech a také jsem závodil v jiných sériích v Indii. Moje první finanční spoluúčast ve formuli 1 se datuje k polovině 90. let, kdy jsem sponzoroval Benetton a ještě před nedávnem také tým Toyota, takže vím velmi dobře, do čeho jdu. Nejdřív jsem se tedy účastnil dění jako sponzor, dalším logickým krokem je vstup do týmu. Ten čas nyní nadešel. Indie se v posledním desetiletí změnila. Indie je skoro globální ekonomikou a má velmi mladé obyvatelstvo. Téměř 300 miliónů lidí má dobrou práci, vydělávají si pěkné peníze a jsou s to je utratit v podobném stylu, jako se tomu děje v zahraničí. To je také můj cíl. Indie má pilota formule 1 Naraina Karthikeyana, naději v Karunu Chandhok, který závodí v sérii GP2, a další solidní základnu v podobě domácích soutěží. S cílem dát všechny tyto prostředky dohromady bylo ono rozhodnutí pouhým „teď nebo nikdy“.

Poohlížel jste se také po jiných možnostech motoristického sportu?

Formule 1 je vrcholem motorsportu a můj styl je dívat se pouze vzhůru a nikoliv dolů.

Jak bude vypadat vedení nového týmu?

S rodinou Molových se dělíme rovným dílem. Tým, bude mít pět ředitelů, já budu jmenovat tři z nich, Molovi dva. Osobně budu mít povinnosti předsedy a generálního ředitele.

Přišel jste do týmu, který několikrát v krátké době změnil majitele. Mělo to vliv na vaše rozhodnutí?

Tato okolnost byla pravděpodbně důvodem, že se příležitost vstoupit do týmu vůbec naskytla. Jordan měl dobrou minulost a možná nebylo šťastné, že tým koupili nesprávní lidé, ale říkám možná. Pokud jde o mě, jedná se o dlouhodobý závazek. Chci, aby to fungovalo. Zamýšlím, že v příštích několika měsících, do vývoje zavedeme určité nové rozměry. V roce 2008 samozřejmě nepřijdou žádné zázraky. To jednoduše není možné, ale jakmile se pohneme kupředu, uvidíte výrazné zlepšení. Skutečný rozruch, o který se tým vlastněný Indem postará, je 200 miliónů nových fanoušků, které Indie přibliží do společnosti formule 1. Pro sport je to velký krok vpřed.

Než jste učinil svoji nabídku, zvažoval jste možnost začít budovat svůj vlastní tým? Od příštího roku budou díky pravidlu zákaznických vozů zcela nové možnosti.

Situaci jsem zkoumal, ale byl tam zásadní problém. Tým Spyker je totiž konstruktérem a všechny nové týmy, které eventuálně vstoupí do sportu, budou používat zakaznické vozy a já prostě chci být konstruktérem.

Takže hodláte stavět vlastní vozy?

Přesně tak.

Jak vypadá současný časový rámec koupě?

Dohoda bude uzavřena do konce září. Mezitím si sednu s vedením týmu, abych zjistil, jak je navrhnut rozpočet. Ve velmi příležitostných záležitostech je možné, což připouštím, že bude muset být rozpočet navýšen. Navíc pokud to bude podloženo a peníze utraceny správným způsobem, nemám problémy se schválením vyššího rozpočtu týmu.

Máte představu, jak se bude tým jmenovat? Ponecháte jméno Spyker?

Nevím, zda můžeme ponechat jméno Spyker, protože Spyker je firma s automobily. Jedna věc je ale jistá, chci vložit do názvu týmu slovo Indie, ale zatím jsem opravdu netrávil čas vymýšlením jména.

Budete chtít, aby se indiské firmy podílely na technickém vývoji týmu? Technický sektor je v Indii jedním z nejrychleji rostoucích...

Samozřejmě že chci. Pro podporu týmu využijeme jakoukoliv výrobní technologii nebo techniku, která je v Indii dostupná. Tento postup musím v následujích měsících promyslet.

A co jezdecké složení? Uvidíme příští rok na startovním roštu indického pilota?

Máme dva indické jezdce v Karthikayanovi and Chandhokovi, ale je příliš brzy na to říct, zda bude jeden z nich vybrán, takže to dál nebudu komentovat.

Bylo by ale důležité mít indického pilota?

Rozhodně. Indický tým s indickým jezdcem by byla ideální kombinace. V budoucnu budu velmi pozorně sledovat místní motokárové mistrovství, abych našel talenty, kteří by se mohli stát našimi potenciálními uchazeči a závodní sedačku.

Máte velké množství podnikatelských aktivit. Kolik času můžete věnovat týmu? Budete aktivním vlastníkem?

Týmu budu věnovat všechen nezbytný čas k tomu, aby byl úspěšný. O svoji představu jak vést tým jsem se podělil s panem Ecclestonem a zřejmě jsem na dobré stopě.

Bernie Ecclestone kdysi řekl, že být úspěšný ve formuli 1 vyžaduje diktátorský styl řízení. Jaký bude váš styl?

Musím dělat to, co musím dělat, a pokud to znamená být diktátorem, pak budu diktátor.