Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Světová rada: Případy McLarenu a Renaultu zcela odlišné

Světová rada: Případy McLarenu a Renaultu zcela odlišné

V odůvodnění se uvádí, že Renault nijak z informací netěžil.

Renault nijak netěžil z materiálů McLarenu, který měl tým k dispozici, což byl důvod, proč Světová rada motorsportu navzdory porušení článku 151 c) Sportovního řádu Renault nepotrestala.

Včera to ve svém odůvodnění uvedla Světová rada, která zjistila, že v držení Renaultu byly pouze čtyři dílčí výkresy vozu McLaren, navíc rok starého, a Renaultu byly k ničemu.

FIA přiznala, že množství materiálů, které si Phil Mackereth z McLarenu do Renaultu odnesl, bylo "významné", ovšem vyjma výše zmíněných výkresů nebyly nikým viděny. FIA při šetření došla k závěru, že Renault nezískal určitě žádnou výhodu, která by měla vliv na výsledky šampionátu.

Navzdory tomu FIA přiznala malou výjimku. Tou byl čtvrtý výkres nového řešení tlumičů, který Renault použil ke zformulování požadavku směrem k FIA na vyjasnění oprávněnosti jejich použití (tzv. J-dampers, neplést s hmotovými tlumiči vyvinutých Renaultem a posléze zakázaných FIA - psali jsme zde a zde).

Renault ovšem řešení nepochopil, a tak FIA usoudila, že neměl tým k dispozici tolik informací, aby z držení výkresu nějak těžil.

Světová rada zejména poukazuje na fundamentální rozdílnost případů McLaren a Renault. První jmenovaný byl potrestán pokutou 100 mil. dolarů a vyloučen ze soutěže, druhý se obešel bez trestu, byť bylo prokázáno porušení pravidel.

Zatímco v případě McLarenu docházelo k přenosu "živých" informací mezi dvěma týmy, v případě Renaultu šlo o jednorázový přesun konkrétního inženýra z McLarenu do Renaultu. Mackereth později neměl přístup k informacím McLarenu a ani se o jejich zisk nijak nesznažil.

Světová rada ale silně vyjádřila své stanovisko v tom smyslu, že Renault měl závažnost situace odhalit podstatně dříve, než se skutečně stalo. Pracovníci vyššího vedení měli včas záležitost hlásit svým nadřízeným. Pokud by se tak stalo, FIA by se o případu dozvěděla daleko dříve.

"Ačkoli byl zaznamenán určitý počet neuspokojivých záležitostí, s ohledem na posouzení míry provinění Světová rada motorsportu došla k závěru, že nejsou k dispozici dostatečné informací, které by doložily ovlivnění šampionátu," píše Světová rada ve svém odůvodnění.

Podobně jako v případě McLarenu si Světová rada vyhradila právo případ znovu otevřít, pokud by vyšly na světlo světa nové skutečnosti.