Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Vítězem 88. ročníku Indy 500 se stal Buddy Rice

Vítězem 88. ročníku Indy 500 se stal Buddy Rice

IRL: Deštěm poznamenaný závod byl předčasně ukončen

Američan Buddy Rice z týmu Rahal-Letterman Racing se stal vítězem 88. ročníku slavného závodu Indy 500. V deštěm poznamenaném závodě byl nejvýraznější postavou závodního pole a  na čele strávil nejvíce času. Na druhém a třetím místě skončili jezdci stáje Andretti-Green Racing v pořadí Tony Kanaan a Dan Wheldon.

Letošní závod v Indianapolis rozhodně nevstoupí do historie jako jeden z těch povedených. Jeho průběh byl silně poznamenán nepřízní počasí. Už start závodu musel být odložen o dvě hodiny kvůli raním přeháňkám, ale nepřízeň počasí závod pronásledovala dál a nakonec musel být závod předčasně ukončen ve 180. kole.

Po startu se na čele usadil nejrychlejší muž tréninku Buddy Rice, pronásledovaný smečkou pilotů ze stáje Andretti-Green Racing. Vedoucí čtveřici pak následovala další skupina vedená Castronevesem a Junqueirou. V této fázi závodu jednoznačně dominovaly vozy s motory Honda, které v první desítce držely devět míst. V 10. kole se poprvé objevila žlutá světla, když A.J.Foyt Jr. poslal svou Dallaru do zdi. Po restartu se brzy obnovila původní vedoucí skupina, ale ve 22. kole byl závod nejprve zpomalen pro vlhkost na trati a o pět kol později zastaven, když začalo pršet.

Přerušení trvalo téměř hodinu a půl, během které se pořadatelé snažili dráhu zprovoznit. Už se zdálo, že závod bude muset být odložen na pondělí, ale nakonec uznali rozhodčí dráhu za dostatečně suchou a závod byl znovu odstartován. V čelní skupině se objevil Sam Hornish Jr., který získával především v okamžicích, kdy vedoucí skupina začal předjíždět opozdilce o jedno kolo. V 50. kole se dokonce dostal do vedení, zatímco druhý vůz týmu Penske řízený Castronevesem začínal ztrácet. V 56. kole havaroval do zdi Larry Foyt a celé pole vozů zamířilo do depa.

Po celou dobu závodu bylo  stále relativně chladno s vysokou vlhkostí vzduchu a tyto atmosférické podmínky nedokázali na nových studených pneumatikách někteří jezdci zcela zvládnout. Hned v prvním kole po restartu havarovali Mark Taylor a Ed Carpenter a způsobili tak další žlutou. Nový restart byl divoký, v některých okamžicích bylo na dráze vedle sebe v jednom chumli až pět vozů. Když se pole uklidnilo, Rice stále držel vedoucí pozici před Wheldonem a Hornishem. Nejrychlejšími však v té době byli Manning a Franchitti, kteří rychle postupovali polem vozů vpřed.

Těsně před polovinou závodu přišlo první tankování pod zelenou vlajkou, které zahájili Wheldon a Kanaan. Vzápětí však havaroval P.J. Jones a zbytek pole tak využil k tankování žluté fáze. V dalších kolech se  štěstí zcela otočilo zády k Samu Hornishovi. Nejprve musel opakovaně zajet do depa a o několik kol později se srazil při výjezdu ze zatáčky číslo 4 s Manningem a Rayem. Havárie vypadala divoce, vozy narazily do konce boxové zídky, ale naštěstí nedošlo k zranění jezdců. Létající trosky vozů ale zranily lehce několik mechaniků v boxech.

Po uklizení trosek a restartu ve 117. kole šel do čela Wheldon, ale svému týmovému kolegovi nedokázal dlouho odolávat a o dvě kola později už byl na čele Kanaan, který následně dominoval střední části závodu.

Další žlutá přišla ve 132. kole, když havaroval Marty Roth. Pole vozů opět zabočilo do boxů, ale tentokráte bez Junqueiry. Teď už byl nový déšť na spadnutí, a tým Newman/Haas se rozhodl zariskovat. Přestože mraky visely nad drahou, děšť zatím nepřicházel a Junqueira musel o několik kol později tankovat během zelené fáze a ztratil na vedoucí jezdce kolo.. Na dráze se mezitím rozhořel nový boj o pozice, protože déšť a s ním i pravděpodobné předčasné ukončení závodu se dalo čekat každým okamžikem. Castroneves se vyřadil z boje o vedení sám, když během zastávky minul svůj box, což ho stálo 15 míst.

Buddy Rice postupoval zpět na čelo pole a postupně se mu podařilo předjet jak Wheldona, tak Kanaana a zaujmout opět první příčku. Pořadí se nezměnilo ani během posledních zastávek a vše se schylovalo k závěrečnému boji o vítězství. Počasí však rozhodlo jinak. Ve 177. kole se na trati objevila opět žlutá, když traťoví komisaři zaznamenali vlhkost na trati v zatáčce číslo 1. O tři kola později už liják zaplavil celou trať a závod byl předčasně ve 180. kole ukončen.

Buddy Rice, který původně nastoupil do týmu Rahal Racing pouze v roli náhradníka za zraněného Kennyho Bracka, tak dosáhl svého životního úspěchu a pravděpodobně v týmu zůstane i nadále. Dosáhl nejvyšší rychlosti v kvalifikaci a i v samotném závodě vedl největší počet kol. Jeho vítězství je proto jistě zasloužené.

Na dalších místech v první pětici dojeli dále Tony Kanaan, Dan Wheldon, Brian Herta (všichni jezdci týmu Andretti-Green Racing) a Bruno Junqueira z týmu Newman/Haas.

Další závod série IRL se jede za čtrnáct dní v Texasu.

Průběžný stav Indy Racing League naleznete v sekci VÝSLEDKY.

Kompletní výsledkovou tabulku pro Vás připravujeme.