Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

"Okruh Yas Marina bude pro piloty výzvou."

"Okruh Yas Marina bude pro piloty výzvou."

David Coulthard a Martin Brundle chválí menší únikové zóny.

Už o tomto víkendu bude zbrusu nový okruh Yas Marina hostit premiérovou Velkou cenu Abú Zabí. A byť se na první pohled může zdát nepříliš atraktivní, David Coulthard a Martin Brundle v něm objevují skryté výzvy.

Především se jim líbí nahrazení širokých únikových zón, typických pro moderní okruhy, zóny mnohem menší, na jejichž konci stojí nová bariéra Tecpro.

David Coulthard už si nový okruh vyzkoušel za volantem dvousedadlové formule. Autosportu řekl: "Předně je největším překvapením to, že máte opravdu pocit, jakobyste jeli na městském okruhu.

Mentálně si zvykáte na to, že na všech moderních tratích jsou stále širší únikové zóny a pak jsou v Abú Zabí únikové zóny najednou mnohem menší, protože tu jsou bariéry Tecpro. Podíváte se na to a řeknete si, 'to nevypadá jako moc široká zóna'.

Doteď bych vesele kroužil v Monaku a ani na únikové zóny nemyslel. Vždycky si zvyknete na úroveň komfortu a ten když najednou není, myslíte na to, ale ovlivní to vlastně vaši schopnost odvést svou práci a to ostatní? Ne.

Takže, podle mě pár jezdců řekne, 'vypadá to docela těsně'. V mnoha ohledech si ale zvykli na to, že mají na okruhu velké únikové zóny a pak se přijede do Suzuky, což je trať, kde moc velké únikové zóny nejsou, a děcka s tím mlátí o zeď.

Popravdě si myslím, že tento element ve formuli 1 potřebujeme, abychom si uchovali respekt lidí, kteří to sledují, že když to tam pustíte, dáte pořádnou ránu.

Jezdci také musí být potrestáni za to, že vyjeli mimo trať. Neměla by to být velká havárie, která skončí zraněním, ale musíte něco zaplatit. A já si myslím, že tato trať díky těm bariérám přepisuje standardy FIA."

Martin Brundle k tomu dodal: "Já myslím, že je to dobré. Příjemné je na tom to, že to není parkoviště s nakreslenými obrubníky. Pořád tu můžete narazit do bariéry.

Jako v Suzuce, když uděláte chybu, zaplatíte za to. Ti, kterým se v to Japonsku nestalo, působili úžasně, ne? Opravdové hvězdy se podle mě ukázaly v Suzuce, protože to pro ně bylo zatraceně těžké a náročné. Když v Abú Zabí uděláte chybu, skončíte ve zdi."

Výzvu nový okruh představuje také v prostoru výjezdu z boxové uličky, ta totiž mizí pod úroveň trati a tunelem ji podjíždí, aby se na druhé straně napojila.

Toto řešení podle Coultharda není ideální, ale nemyslí si, že by mělo představovat nějaký vážnější problém.

"Tyhle věci, můžete se na ně podívat a říct, že je to náročné, ale nakonec je to spíš blbost. Je to široké tak na auto a dole pod slepým kopcem je pravoúhlá levá zatáčka.

Je to jedna z takových těch věcí, FIA určuje velikost únikových zón všude po trati, ale nespecifikuje nájezd do boxů a výjezd z nich. To můžeme říct, pojďme do zdi nastrkat nějaké miny! Je to trochu blbost."

Ačkoliv okruh skýtá několik míst vhodných k předjíždění, podle Coultharda by mohl výměně pozic zabránit písek navátý na trati.

"Mimo ideální stopu je to velice špinavé. Myslím, že jediným místem, které by mohlo být pro předjíždění dobré, je nájezd do první vlásenky a pak její výjezd a zadní rovinka.

Myslím, že ve všech těch zatáčkách kolem hotelu se bude jezdit za sebou, je to tak úzké a klikaté. Ale myslím, že v té trojité pravé před hotelem by se možná mohlo vyjíždět mimo stopu a pak mimo trať."

Okruh Yas Marina si za volantem dvousedadlové formule vyzkoušel také Bruno Senna, který také vyjádřil obavy z toho, že by prach mohl mít negativní vliv na předjíždění.

"Myslím, že je tu jedna věc, která to bude ztěžovat, a sice fakt, že to mimo stopu bude velice špinavé, opravdu zaprášené. Takže pokud tu trať moc dobře nevyčistí, předjíždění by mohlo být velice složité, ale bude to možné."