Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Týmy čekají jednání o úpravách pravidel a budoucnosti F1

Týmy čekají jednání o úpravách pravidel a budoucnosti F1

Jedním z předmětu diskuzí bude nový bodovací systém.

Týmy formule 1 mají v plánu sejít se na přelomu ledna a února, aby jednaly o úpravách některých pravidel pro letošní sezónu. Jedná se zejména o podobu bodovacího systému a některé detaily ve formátu víkendu.

Světová rada motorsportu v prosinci schválila návrh Komise formule 1 na změnu bodovacího systému kvůli zvýšení počtu startujících z dvaceti na dvacet šest. Klíč pro rozdělování bodů má nyní podobu 25-20-15-10-8-6-5-3-2-1.

Šéf týmu Ferrari Stefano Domenicali ale potvrdil, že v něm může dojít k určitým změnám, zejména k ještě většímu bodovému skoku mezi prvním a druhým místem.

"Během příštích pár týdnů proběhne setkání, na kterém přehodnotíme některé části pravidel, mezi nimiž je i bodovací systém," řekl.

"Na programu nemáme pouze skutečnost, že musíme přepracovat bodovací systém, mohou zde ale být i jiné problémy, které mohou být důležité, ve spojení s pneumatikami nebo s počtem zastávek. To bude určeno na konci ledna.

Sejde se Komise formule 1, myslím, že to bude 1. února. Pak musíme dát nějaký čas fanouškům, médiím a všem těm zainteresovaným, aby pochopili, o čem tyto změny mají být. Tahle záležitost zatím není vyřešená. Do toho data nemohu nic předesílat, protože to teprve musíme projednat."

Podle Domenicaliho je potřeba vyřešit také některé záležitosti ohledně formátu víkendu. Ten, jako takový, by změn doznat neměl, otázkou ale zůstává například to, zda pneumatiky, použité ve třetí části, budou piloti muset nasadit i na start závodu.

"Měla by (kvalifikace) zůstat stejná. Vozy samozřejmě kvalifikaci pojedou bez paliva na závod. Diskuze se týká pneumatik, které mohou být použity a zda pneumatiky, použité ve třetí části kvalifikace, musí být použity také na startu závodu."

Myslet je třeba také na budoucnost formule 1 a všechny strany, které se jí účastní, musí v úvodu letošní sezóny připravit dlouhodobou strategii jejího vývoje.

"Rok 2013 je velice blízko. Tehdy přijdou nové výzvy. Z technického hlediska budeme muset přepracovat koncept vozu a sledovat také nové požadavky ohledně životního prostředí a nové technologie, které budou muset být využity nejen v automobilovém světě, ale také ve sportovním světě.

Musíme znovu vyjednat komerční dohodu. Máme spoustu záležitostí, do kterých se musíme pustit, takže v příštích týdnech musíme dát ve FOTA dohromady program s našimi prioritami."

Změn by se podle slov Domenicaliho mohlo dočkat také omezení testování, které je prý až příliš limitované.

"Myslím, že jsme až příliš limitováni. Například Michael (Schumacher), to, že musel využít GP2 ukazuje, že rozhodně musíme udělat nějaké změny.

Musíme to zjevně znovu zvážit, samozřejmě s cílem snížit náklady. Je tu ale také bezpečnost mladých jezdců a potřeba práce na závodní trati. Pokud na jedné straně snížíme náklady, zvýšíme tím náklady v jiných oblastech. Jednou z aktivit, do kterých se FOTA musí pustit, je způsob, jak zvýšit počet testů, podle mě je třeba to udělat."

Ferrari se také nevzdává možnosti nasazovat tři vozy na tým a pokud budou mít některé z nových týmů problémy zajistit svůj provoz, bylo by je možné nahradit větším počtem vozů na tým.

"Musíme zjistit, jak to těmto týmům půjde, jestli budou provozovány podle svých programů. V minulosti už jsme viděli spoustu meteoritů a my potřebujeme hvězdy, které se udrží na nebi.

Co se třetího auta týče, my jsme vždy byli této možnosti nakloněni a myslím, že o to mají zájem i naši fanoušci, kteří chtějí vidět velké týmy s velkými jmény.

Myslíme si, že o tomto se může znovu jednat, pokud by se věci vyvíjely jiným směrem, kdyby nastala situace, ve které už by některé týmy nemohly být tak stabilní, jak se prezentují. Z tohoto pohledu jsme vždy tvrdili, že třetí vůz by mohl být možností pro růst formule 1."