Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Absurdní požadavek vůči Simoně de Silvestro

Absurdní požadavek vůči Simoně de Silvestro

Bude muset švýcarská závodnice do IndyLights?

Včera citovala média amerického novináře Curta Cavina, který se pohybuje v zákulisí amerického motoristického sportu již řadu let. Součástí jeho článku měla být zpráva, že vedení série IndyCar neudělí licenci závodnici Simoně de Silvestro, pokud neodjezdí několik závodů v IndyLights. Bohužel se ukázalo, že zdroj, ze kterého jsme čerpali, nepřesně citoval Curta Cavina. Ve svém článku totiž nepíše „že ji nebude dovoleno startovat v ŽÁDNÉM ZÁVODĚ IndyCar“, nýbrž „že ji nebude dovoleno startovat v závodě IndyCar na ŽÁDNÉM OVÁLU“. Bohužel k původnímu citovanému článku jsme se dostali až po uveřejnění naší zprávy na tomto webu. Rád bych se omluvil čtenářům za dezinformaci a uvedl věci na pravou míru. A symbolicky se omluvil i sportovnímu řediteli IndyCar Series Brianu Barhnartovi, jehož jednání jsem označil za „prasárnu“, kdybych znal skutečný stav věci, označil bych je za „nehoráznost" a hned si ukážeme proč..
Nejdříve jak se věci mají. Simona de Silvestro je jednadvacetiletá závodnice původem ze švýcarského města Thun, která po sezóně ve italské formuli Renault přešla za oceán do americké verze Formule BMW. Následující tři sezóny strávila v seriálu Atlantic Championship, kde si připsala pět vítězství, z toho čtyři v loňském ročníku, do posledního závodu vedla šampionát a nakonec skončila na třetím místě za Američany Edwardsem a Summertonem. V zimě ji oslovila s nabídkou testování stáj HVM Racing Kietha Wigginse, po testech ve floridském Sebringu prohlásil majitel stáje, že ze spolupráce s de Silvestro je tým nadšen a jelikož má Simona silného sponzora ve formě internetové hry Stargate Worlds vše směřovalo k uzavření smlouvy mezi ní a HVM Racing.
Do celé věci ovšem vstupuje vedení série zastoupené sportovním ředitelem Brianem Barnhartem, který oznamuje, že nevpustí de Silvestro na start závodu na oválu, pokud neodjezdí testovací míle na oválu (což je v pořádku) a neabsolvuje pár závodů na oválu v juniorské sérii Firestone IndyLights (což už v pořádku vůbec není). Jak jsme již zmínili, Simona de Silvestro by přišla do IndyCar ze šampionátu Atlantic Championship, což je poslední pozůstatek dvanáctileté války a rozdělení americké formulové scény. Zatímco současná série IndyLights vznikla v roce 2002 jako juniorská série pro tehdejší Indy Racing League (dnes IZOD IndyCar Series), Atlantic Championship byla tou dobou již primární juniorkou konkurenční série ChampCar (přestože vznikla dávno předtím jako nezávislá juniorská série). Po spojení IndyCar a ChampCar zůstal posledním fragmentem rozdělení americké formulové scény právě poslední předstupeň před hlavní sérií. Jenže série Atlantic Championship nezanikla, jak většina lidí očekávala, ale zatím přežívá poslední dvě sezóny. Počet vozů na startu sice klesá už pod přijatelnou úroveň, ale o moc lépe na tom loni nebyla ani IndyLights (do některých závodů nastoupilo jen 16 vozů).
Aby vedení Indy Racing League jasně nalajnovalo cestu mladých jezdců do IndyCar, byl letos v zimě představen oficiální vývojový žebříček, ve kterém na žádné pozici Atlantic Championship nefiguruje. Jenže se ukázalo, že nejenže je v IndyCar zřejmě větší zájem o absolventy Atlantic Championship (kromě de Silvestro měl do IndyCar namířeno i Američan Edwards, zatímco o nikoho z IndyLights včetně šampiona Hildebranda v IndyCar není zájem), ale kupodivu i loňský šampion StarMazda Championship (předstupeň před IndyLights) Adam Christodoulou míří místo IndyLights do Atlantic Championship. A proto dostává rozhodnutí neumožnit Simoně de Silvestro start na oválech politický rozměr. Jedná se pouze o obavu o bezpečnost, nebo to je vztyčený ukazováček všem mladým pilotům v severní Americe, který jim má jasně ukázat, že pokud by snad místo oficiálního vývojového žebříčku chtěli jít svou vlastní cestou, tak se se zlou potážou?
Jasně, nechat někoho, kdo nikdy nezávodil na oválu rovnou nasednout do vozu v ostrém tréninku a závodě, je nebezpečné. Jenže, nutit někoho, aby závodil v „oficiální“ juniorské sérii je nejen proti zdravému rozumu, ale zřejmě i protiprávní!
První trénink na závod v Kansasu by samozřejmě neměl být první zkušeností Simony de Silvestro s oválovou tratí, jenže jak má získat zkušenosti na oválu, když někdo vymyslel, že první oficiální test na oválu proběhne 4 dni po prvním závodě na oválu (letos IndyCar před sezónou bude testovat pouze koncem února na přírodním okruhu Barber Motorsports Park v Alabamě, oválový test proběhne až 4. května v Kentucky, první závod na oválu se přitom jede už 1. května v Kansasu)? A i kdyby byl start de Silvestro podmíněn testováním na oválu (což je správné), tak ji NIKDO nemůže nutit, aby závodila v IndyLights a podmiňovat tím její starty v oválových závodech IndyCar.
To je naprosto bezprecedentní jednání, které nejenže nemá obdoby v americkém formulovém závodění, ale nemá obdoby snad nikde na světě. Musí snad jezdec před tím, než získá místo ve Formuli 1 absolvovat pár závodů v GP2? Samozřejmě, že nemusí, do Formule 1 se dá dostat i ze Světové série Renault nebo dokonce přímo z Formule 3.
De Silvestro není první závodnicí, která míří do IndyCar, aniž by startovala v oficiální juniorce. Loni jsme v IndyCar viděli dva piloty, kteří předtím ovál viděli maximálně v televizi – Roberta Doornbose a Mika Conwaye. Spolu s nimi vstoupili do IndyCar ještě Stanton Barrett a Raphael Matos, ale ti předtím na oválech závodili (Barrett v NASCAR Nationwide a Sprint Cup a Matos v IndyLights). Všichni nováčci loni dostali během testování v Homesteadu před sezónou den na víc, aby se s ovály důkladně seznámili. Ale nikdo nenutil Conwaye a Doornbose ke startům v IndyLights!
O rok dříve, když v únoru 2008 došlo ke spojení ChampCar a IndyCar, objevilo se ve startovním poli najednou množství jezdců, kteří na oválu nikdy nezávodili, nebo jejich zkušenosti s ovály byly hudbou dávno minulou. I oni dostali prostor v trénincích, které probíhaly podle vzoru Rookie Orientation programu, jak jej známe z pětistovky v Indianapolis. Ale ani v jejich případě nikdy nepadla ani zmínka o tom, že by měli zamířit do IndyLights.
A teď se logicky nabízí otázka, co když se letos objeví ve startovním poli někdo z evropských juniorských sérií? Vždyť Giorgio Pantano prohlásil, že má šanci na sedačku u Panther Racing. A Pantano, ač je vicemistr Formule 3000 a vítěz šampionátu GP2, má s ovály přesně stejně zkušeností jako Simona de Silvestro. Takže, když se Pantano s Panther Racing dohodne, bude také muset nejdříve do IndyLights, než jej Brian Barnhart pustí na ovál ve voze IndyCar? A jestli ne, tak proč?
Samozřejmě, Simona de Silvestro se musí na oválu naučit jezdit, musí si zvyknout na specifikum tohoto typu trati, ale nikdo ji nemůže nařídit, aby startovala v nějaké sérii a tím podmínit udělení licence. Pokud už bylo testování tak stupidně přesunuto až za první závod na oválu, měla by de Silvestro dostat, jako nováčci v předešlých letech, možnost před prvním závodem prokázat, že je způsobilá jezdit na oválu, například by měla mít možnost v Kansasu testovat o den dříve, než ostatní jezdci. A pak je tu otázka, co s pětistovkou v Indianapolis? Jak ji může Brian Barnhart nepustit na start, když součástí programu Indy500 je právě Rookie Orientation Program, který má nezkušené jezdce na oválu naučit jezdit? Co kdyby si chtěl svou kariéru v rely okořenit startem v Indianapolis třeba Kimi Räikkönen? Měl by taky smůlu, protože nikdy předtím nezávodil na oválu?