Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Představení šampionátu GP2 Asia 2011

Představení šampionátu GP2 Asia 2011

Čtvrtá sezóna zimní série letos zahajuje nezvykle později.

Už zítra začne čtvrtá sezóna GP2 Asia, zimního šampionátu hlavní doprovodné série Formule 1. Pojďme si tedy seriál představit a shrnout, co nás v následujících týdnech čeká.

GP2 Asia odstartovala v roce 2007 jako doplňková série pro období, kdy se nejede hlavní sezóna GP2. Její vznik byl oznámen v rámci víkendu Velké ceny Monaka 2007.

Původním záměrem bylo přivést doprovodnou sérii také na asijské okruhy, na kterých se běžně v rámci hlavní sezóny GP2 nezávodí, a dát šanci jezdcům z východní Evropy a Asie. Tomu také napomáhala podmínka, aby každý tým angažoval alespoň jednoho závodníka, který nepochází ze západní Evropy nebo Ameriky.

Už v první sezóně však tuto povinnost nesplnily čtyři týmy ze třinácti, které si však vymohly výjimku výměnou za slib, že jejich jezdci nebudou v sérii bráni jako plnohodnotní a nebudou mít tedy nárok na zisk peněz za své výkony.

Formát série se nijak neliší od formátu hlavní sezóny GP2. První důležitou částí každého závodního víkendu je kvalifikace, která rozhoduje o postavení na startovním roštu prvního závodu.

První závod, nazýván také jako hlavní závod (feature race), je delší a jezdci během něj musí absolvovat jednu zastávku u svých mechaniků, přičemž vyměněna musí být alespoň dvě kola. Na které nápravě, to už je zcela v režii týmů.

Druhým závodem je krátký sprint, do kterého se startuje podle výsledků hlavního závodu s tím rozdílem, že pořadí prvních osmi je obrácené.

Vítězství v kvalifikaci a tedy zisk pole position pro hlavní závod je hodnocen dvěma body. Hlavní závod je bodován klíčem 10-8-6-5-4-3-2-1, boduje tedy prvních osm v cíli. Ve sprintu má na body nárok první šestka jezdců, boduje se stylem 6-5-4-3-2-1. V každém závodě je přitom ještě udělován bod za nejrychlejší kolo.

Jelikož se úvodní sezóna asijské GP2 jela v roce 2008, tedy v roce, ve kterém se v hlavním seriálu GP2 objevily monoposty druhé generace, byly původní vozy odloženy právě pro GP2 Asia.

Od letošního ročníku už tomu tak ale není, neboť se pojede s aktuální, tedy novou specifikací GP2-11. Týmy měly možnost vyzkoušet si nové vozy na konci loňského roku, přičemž v uplynulém týdnu s nimi proběhly předsezónní testy.

Novinkou je také povinnost pro všechny týmy, které se účastní hlavní série GP2, startovat také v asijské GP2. V minulosti některé týmy GP2 Asia vynechávaly, například tým Meritus pak zase startoval pouze v zimním seriálu.

Premiérovým šampionem GP2 Asia se v roce 2008 stal Francouz Romain Grosjean, který se o rok později objevil u týmu Renault F1 jako náhrada za vyhozeného Nelsona Piqueta jr.

Vítězství v ročníku 2008/2009 vybojoval Japonec Kamuj Kobajaši, který v roce 2009 debutoval ve Formuli 1 v týmu Toyota a od loňské sezóny je stálým jezdcem týmu Sauber.

Zatím posledním šampionem se v sezóně 2009/2010 stal Ital Davide Valsecchi, který se v loňských posezónních testech nováčků Formule 1 v Abú Zabí svezl s týmem Hispania Racing.

V letošním ročníku budeme moci, stejně jako loni, fandit českému závodníkovi. Do kokpitu vozu týmu Arden International se totiž posadí dvacetiletý Josef Král. Rodák ze Dvora Králové loni exceloval hned při úvodním podniku v Abú Zabí, kde se dokonce postavil na stupně vítězů.

Jedním z velkých favoritů letošního ročníku je jistě Francouz Jules Bianchi, o jehož kvalitách svědčí i fakt, že si jej do role rezervního pilota vybral tým Ferrari F1. Velkým jménem je také první šampion Grosjean, případně loňský vítěz Valsecchi, který se představí v barvách nového týmu AirAsia, jehož majitelem je šéf Teamu Lotus F1 Tony Fernandes. Dalším novým týmem je pak britský Carlin. Kompletní startovní listinu naleznete zde.

Kalendář pro GP2 Asia pro rok 2011 sestává pouze ze tří podniků. První, který bude hostit kratší verze okruhu Yas Marina v Abú Zabí, zahajuje již zítra. Přesto je to později, než obvykle. Zdržení je však způsobené testováním a zavedením nové generace monopostů.

Zbylé dva podniky bude mít na starosti Bahrajn, přičemž ten druhý se pojede v rácmi úvodního podniku letošního ročníku Mistrovství světa Formule 1. Kalendář pro letošní sezónu asijské GP2 naleznete zde.

FORMULE.cz Vám nabídne reportáže ze všech kvalifikací a závodů letošní GP2 Asia.