Novinky

  • 28.01.2020 Neutral Eric Boullier byl jmenován novým ředitelem VC Francie F1

  • 27.01.2020 Neutral Pat Fry nastoupí do funkce technického ředitele týmu Renault 5. února

  • 27.01.2020 Neutral V březnu bude mít premiéru film o bývalém prezidentu FIA Maxi Mosleyovi

Facebook Instagram

Vozy GT1 v roce 2011: Nissan

Vozy GT1 v roce 2011: Nissan

GT-R – zvolna vycházející slunce.

V hodnocení výrobců se umístila japonská automobilka na posledním místě. Důvodem byl neúspěch stáje Swiss Racing Team navzdory zkušenému vedení a kvalitnímu jezdeckému obsazení. O poznání lépe si vedl britský Sumo Power GT, který dokázal dvakrát vyhrát. Ani s jeho pomocí se nedokázali se zástupci Nissanu prosadit proti trojici vozů Corvette, když ve druhém závodě jednu z nich vyřadil z bojů rozsáhlý požár.

Šesté pokračování legendárního vozu.

Kořeny nejmladšího vozu v poli lze dohledat až v roce 1969. Tehdy japonská automobilka představila čtyřdveřový sedan s označením Skyline GT-R. K němu přibylo o dva roky později dvoudveřové kupé. Následující rok byla uvedena druhá generace vozu, ale ropná krize v 70. letech byla za skončením výroby v roce 1973.

Jméno Skyline GT-R bylo vzkříšeno až v roce 1989 třetí generací vozu nabízenou pouze jako kupé. Ta byla po pěti letech ve výrobě nahrazena další generací opět nabízející sedan. Již v roce 1999 bylo uvedeno na trh páté pokračování sportovního vozu, opět pouze ve verzi kupé. Dlouho se ve výrobě neohřálo a po jejím skončení v roce 2002 si automobilka s hlavním sídlem v Yokohamě vybrala oddechový čas. Předchozí vydání se úspěšně prosazovaly v místních šampionátech v Asii, Austrálii a Evropě. V 90. letech minulého století okusily upravené japonské vozy i účast ve slavných 24 hodinových závodech v Le Mans a Daytoně.

Uvedení nového GT-R, již bez přívlastku Skyline, předcházely dvě studie odhalené veřejnosti v roce 2001 a 2005. Na výtvor týmu vedeného Kazutoshi Mizunou si však zákazníci počkali až do roku 2007 po více jak dvou letech vývoje.

GT v Brně 2010

Jako jediný vůz GT1 má GT-R volant umístěn vpravo, tak jak je obvyklé v zemi původu.

Automobil je postaven na nově vyvinuté platformě s názvem Premium Midshift vyrobené z oceli. Ocel je použita i na dílech karoserie v kombinací s díly z uhlíkových vláken a hliníku. O pohon japonského supersportu se stará kompaktní 3,8 litrový vidlicový šestiválec o výkonu 362 kW (485 koní), u nové verze nabízené od letošního roku výkon vzrostl na 390 kW (530 koní). Motoru, jehož vpředu podélně uložený blok je vyroben z hliníku, pomáhá dvojice turbodmychadel. Šestistupňová převodovka se sekvenčním řazením je umístěna vzadu a je ovládána pádly pod volantem. Vůz s pohonem všech kol je schopen vyvinout maximální rychlost 313 km/h a stokilometrové rychlosti dosáhne za 3,5 vteřiny.

GT-R několikrát otestoval na severní smyčce Nürburgringu Toshio Suzuki, který 20,832 metrů zdolal v čase 7:24,22. Je tak nejrychlejší z vozů, které jsou základem pro speciály GT1. Sebevědomé výkony japonské rakety byly trnem v oku automobilce Porsche, jenž výsledky zpochybňovala. Novinář magazínu Sport Auto, Horst von Saurma, který na Nordschleife otestoval celou plejádu vozů dosáhl času 7:34 – a zaostal za staršími modely automobilky z Zuffenhausenu o 1-2 vteřiny.

civilní vozy GT

Ačkoliv GT-R svojí výškou vyčnívá mezi sportovními vozy, chlubí se součinitelem odporu vzduchu 0,27 (0,26 u modernizované verze). Mezi charakteristické rysy patří výrazná přední maska se zapuštěným vstupem vzduchu anebo nezvykle rozšířené přední blatníky. Klesající střecha míří ke krátké mohutné zádi vybavené křídlem. Pozornost na mírně zaoblené zádi upoutá čtveřice kulatých vysoko posazených koncových světel umístěných v linii se stejným počtem výfuků. Během tohoto měsíce bude k dispozici modernizovaná verze s menšími retušemi vzhledu a výkonnějším motorem.

Netradiční sportovní využití.

Úspěšný vstup měl GT-R v japonském Super GT, kde Motoyama a Treluyer získali v roce 2008 titul při premiéře vozu v šampionátu. Perličkou byla účast v rallye Targa Tasmania a Targa West vedoucích po asfaltových silnicích australského kontinentu. V roce 2009 se Nissan zkušebně účastnil mistrovství FIA GT, který se loni přeměnil na šampionát pouze pro vozy GT1. Na mezinárodní scéně GT se japonský výrobce ocitl po přestávce trvající od roku 1996.

GT v Brně 2010

Vozy švýcarské stáje založené v roce 2000 letos na roštu uvidíme v barvách nového účastníka JR Motorsport. Přestože se jedná o samostatný tým, Britové budou moci využívat zkušeností nabytých týmem Sumo Power GT, protože obě stáje zastřešuje JRM Group. Výhodou bude rovněž angažování dvou nejlepších jezdců Sumo Power doplněných dvojicí ostřílených závodníků.

Největší změnou závodní verze je odlišný motor. Jde o vidlicový osmiválec o objemu 5 552 cm3, který se na rozdíl od sériové verze nespoléhá na výpomoc turbodmychadel. Pohonná jednotka navíc přenáší svojí sílu pouze na zadní kola. Úpravami prošla i šestistupňová sekvenční převodovka, která je spojena s diferenciálem kvůli lepšímu rozložení hmotnosti. Zatímco na přední nápravě je použit systém dvou lichoběžníků, vzadu je multi-link. Brzdy jsou keramické, šestipístkové. Váha vozu je dle pravidel 1 250 kg, což je o půl tuny méně než v případě civilní varianty. Délka automobilu je 4,73 metru, šířka 2,04 a rozvor 2,78 metru.

GT v Brně 2010

V roce 2010 pátý Sumo Power GT chce využít loňských zkušeností k útoku na titul. Zatím byla oznámena brazilská dvojice Bernoldi/Zonta, posádka druhého vozu bude známa po testech v Kataru, které proběhnou v prvním březnovém týdnu.

Příště: Corvette, která se umístila na páté příčce v hodnocení výrobců nebude mít letos v poli zastoupení. Bude tedy následovat čtvrtý nejúspěšnější výrobce, Lamborghini, s vydáním ve čtvrtek 24. února.

Komentáře ke článku