Novinky

  • 12.07.2020 Good V nedělním klání F3 na Red Bull Ringu triumfoval Théo Pourchaire (ART GP)

  • 12.07.2020 Good Ve zkráceném závodě F2 na Red Bull Ringu zvítězil Robert Švarcman (Prema)

  • 12.07.2020 Good Scott Dixon (Ganassi) vyhrál závod IndyCar na okruhu Road America

Facebook Instagram

24 hodin ve Spa: ohlédnutí za 65. ročníkem závodu

24 hodin ve Spa: ohlédnutí za 65. ročníkem závodu

V Belgii se minulý víkend odehrával napínavý boj o vítězství.

Jubilejní ročník vytrvalostního závodu přilákal do Arden znovu více než šest desítek účastníků. Prolomit předchozí dvouletou nadvládu Audi se nyní dle přání vedoucího pořadatele chystali naplnit i jiní výrobci. V šampionátu BES, jehož je závod vrcholnou součástí je výraznější podpora výrobců omezena, v možnostech pravidel tak byla do Belgie povolána řada továrních jezdců.


  Momentky z 65. ročníku 24 hodin ve Spa

Foto: V-IMAGES/Fabre

Pohled na takřka celé pole krátce po startu. Fotografovi se podařilo zachytit okamžik, kdy horlivý Pier Guidi (č. 70, PAM, Ferrari, SMP) doplatil na snahu pokořit Mückeho (č. 99, PAM, Aston Martin, Beechdean) v bitvě o první místo. Při souběžné jízdě v pravém oblouku Eau Rouge se Pier Guidim jedoucímu na vnějšku začalo sunout jeho ferrari do přetáčivého smyku. Ten vyústil v hodiny, během nichž se neovladatelnému vozu se štěstím vyhýbal Tandy (č. 911, PRO, Porsche, ProSpeed) anebo Catsburg (č. 4, PRO, BMW, Marc VDS). Propad z druhého místa na 16. příčku byl velmi přijatelnou daní za riskantní a nepovedený manévr.

Favorizovaný ingolstadtský výrobce však letos nebyl v tak dobré kondici, jako tomu bylo v předchozích letech. Na vině byl systém vyvážení výkonnosti, který po řadě úspěšných vystoupení v minulých letech německému výrobci přistřihl křidélka. Možná až moc. Navzdory povětšinou špičkovému jezdeckému obsazení se nejlepší vůz se čtyřmi kruhy ve znaku umístil v kvalifikaci až na 16. příčce. Vítěz noční části Vanthoor (č.1, PRO, WRT), zaostal večer za vítězem o 1,7 vteřiny. Přitom i v prvním díle patřil v táboře Audi mezi nejrychlejší.

V závodě se dle očekávání zkušené posádky poměrně rychle probíjely dopředu, rychlostí na špičku nestačily. Rast (č.1, PRO, WRT) se po startu z 20. místa pohyboval půl hodiny poté již na jedenáctém místě, aniž by v danou chvíli těžil z prvního výjezdu zpomalovacího vozu. Před problematickou zastávkou v 67. kole to byla již 4. pozice. Další postup však zhatili nejprve problémy s uvedením motoru do chodu při odjezdu Vanthoora, následně zlobící převodovka. Prapor německé automobilky následně převzaly z poloviny roštu startující vozy č. 13 (Sandström/Ekström/Fässler) a č. 2 (Stippler/Mies/Lotterer). Až do cíle vydržel z této dvojice pouze vůz s číslem 2, i když se v neděli potýkal s technickými problémy.


  Momentky z 65. ročníku 24 hodin ve Spa

Foto: V-IMAGES/Fabre

Na zkušební test nového MP4-12C GT3 si McLaren před dvěma roky zvolil právě 24 hodin ve Spa. Tehdy ze tří vozů skončil jeden po těžké havárii v druhém kole, druhý po požáru v noci a pouze ten třetí se smíšenou posádkou spatřil cíl na celkovém 23. místě (10. ve třídě PAM). Letos se většina zástupců britského vozidla z Wokingu potýkala s řadou technických problémů. Kvůli nim ještě před završením poloviny závodu nepokračoval ani jeden vůz týmu ART GP (č. 11, PRO a č. 12, PAM) anebo Boutsen Ginionu (č. 5 PAM, č. 15, GTR). Parenteho výkony (č. 7, PRO, Hexis) v úvodu naznačovaly obstojnou výkonnost, následně se vůz francouzské stáje začal potýkat s řetězcem závad, které vyústily v odstoupení po necelých sedmi hodinách. Nejúspěšnějším zástupcem byla profesionální sestava Gulf Racingu (č. 69, Carroll/Verdonck/Bell), jenž si jako jedna z mála připisovala body nejen na konci, ale i v průběhu závodu. Přestože byli nejednou rychlejší konkurenti z Von Ryanu, britský tým byl vpředu v klíčových okamžicích.

Rychlost rozhodně nechyběla rivalům z Mnichova, zvláště těm ve šedém hávu Marc VDS. Přitom za nejsilnější stránku považovali Belgičané především druhý, technicky náročnější sektor. Od počátku se i díky dobré výchozí pozici pohybovaly vozy č. 3 (z 8. příčky; Leinders/Buurman/Martin) a č. 4 (ze 4. pozice; Palttala/Moser/Catsburg) v popředí, po úvodní hodině jim v boji o čelní příčky sekundovalo již jen porsche týmu Manthey. Belgičané u těchto vozů zvolili mírně odlišnou strategii spočívající ve stintech o jedno kolo delších u vozu č.4 v porovnání s autem č. 3.

Třetí vůz se trpělivě probíjel pořadím a po startu z 24. místa se po třech hodinách pohyboval stabilně na osmé pozici. Špatně si nepočínal ani jediný zástupce týmu Vita4One, pro nějž nejsou nyní vytrvalostní závody tak silnou stránkou jako hodinové sprinty. Dobrou výkonnost BMW navíc podtrhoval v počátcích také ve třídě smíšených sestav tým TDS.

Úskalím se pro BMW stala spolehlivost projevující se navíc nepříliš vhodným způsobem. Bavorské automobily totiž netrávily nadbytečný čas opravami v boxech, ale se svými závadami končily své účinkování zpravidla na dráze. Klingmana (č.14, po necelých třech hodinách) definitivně zradil motor dva kilometry od boxů, Catsburga (č. 4, po devíti hodinách) vyřadila z druhého místa závada elektroniky a špatným pánem se u Martina (č. 3, po necelých třinácti hodinách) stal hasicí přístroj, po jehož samočinném spuštění došlo k poškození elektroinstalace. Vše završil jediný zdánlivě zdárný dojezd do boxů u Colomba (č. 26, PRO, Vita4One). Verdikt technika BMW po dotlačení do garáže byl neúprosný, protože oprava motoru nebyla hodinu před koncem v daných podmínkách proveditelná.


  Momentky z 65. ročníku 24 hodin ve Spa

Foto: V-IMAGES/Fabre

Velmi častý obrázek u stáje JRM. Tým z Rye se u obou vozidel trápil s řadou poruch. Ty v neděli dokonce vedly ve sdělení údajného odstoupení vozu č. 23 (PRO, Luhr/Kane/Dumbreck) šest hodin před koncem. Nakonec se profesionálové šachovnicového praporky dočkali. Úspěšnější bylo vystoupení smíšených sestav u dalšího reprezentanta japonské značky, GT Academy. Alex Buncombe (č. 32) sice skončil již po půlhodině jízdy po havárii vinou závady na zavěšení, druhý vůz (č. 35, Ordonez/Pyzera/Reip/Mardenborough) stáje s výherci závodění na konzolích se statečně a úspěšně pral i s převahou ferrari.

Technické problémy, ale také chyby jezdců ústící mnohdy v tresty, se podepsaly na nepříliš úspěšném vystoupení Porsche. S jedinou výjimkou v podobě konzistentního vozu č. 150 (Lieb/Lietz/Pillet) týmu Manthey. Viditelnými problémy se stala nešťastně vycházející zastávka během výjezdu zpomalovacího vozu po havárii Machielse anebo Pilletův prohřešek při předčasném předjíždění po skončení dalšího účinkování bezpečnostního vozidla následujícím po nehodě Ideho s Dockerillem.

V prvním případě získali vedoucí rivalové v mercedesu výhodu kola navíc, čímž prakticky došlo k ukončení aktivní účasti takřka dvaceti hodin přelévajícího se pořadí na čele. Zmiňovanou skutečností byl drobnější problém s posilovačem ve druhé třetině závodu, ke konci se však posádka žlutého porsche navíc trápila s pohonnou jednotkou pracující pouze na pět válců.


  Momentky z 65. ročníku 24 hodin ve Spa

Foto: V-IMAGES/Fabre

Přestože HTP Motorsport naskočil do rozjeté sezóny, již při premiéře v předchozím podniku ukázal svoji sílu. Když se nyní jedinému zástupci německé stáje (č. 84, Buhk/Götz/Schneider) vyhýbaly v Belgii obligátní defekty obutí a technické závady, bojovný a přitom bezchybný výkon pilotů vedl k úspěchu. Svoji roli sehrálo také rychlé rozhodnutí během prvního výjezdu bezpečnostního vozidla již půlhodiny po startu ohledně zastávky. Toto nikoliv ojedinělé rozhodnutí sice nastolilo rozdílné zastávky v porovnání se špičkou, ale mj. ulehčilo pozdější dilema, jemuž čelili u týmu Manthey po jedné z dalších neutralizací závodu po havárii Machielse.

Ve stínu pozdějších vítězů se úspěšně pohyboval další stuttgartský kolos týmu Rowe (vůz na snímku, Seyffarth/Arnold/Graf), jenž v druhé polovině závodu odstoupil z bronzové příčky po havárii Grafa v Eau Rouge.


  Momentky z 65. ročníku 24 hodin ve Spa

Foto: V-IMAGES/Fabre

V případě vozu týmu Beechdean bylo jasné, že s přibývajícím časem opustí místo na čele. Mücke si jím vybojované pole position v prvním úseku uhájil proti dotírajícímu Catsburgovi. Zaváhání po první návštěvě boxů stálo ostrovní tým osm pozic, horší momenty na Brity teprve čekaly. Nejprve se jednalo o potíže s volantem,  během noci i Adamova jízda s poškozeným zavěšením a zničenou pneumatikou doprovázená na rozdíl od rozpálených brzdových kotoučů jiskrami. Mechanici vůz opravili a po odstoupení obou posádek týmu GPR před polovinou závodu se Beechdean stal jediným zástupcem britského výrobce, který závod dokončil.


  Momentky z 65. ročníku 24 hodin ve Spa

Foto: V-IMAGES/Fabre

Do Belgie se původně měly vypravit tři vozy s býkem ve znaku. Gallardo týmu Blancpain, využívající zázemí úpravce italských vozů Hanse Reitera, nakonec zůstalo osamocené. Účinkování vozu skončilo po těžké havárii Mentena v Raidillonu. Holandskému pilotovi se vymstil agresivní přejezd obrubníku v Eau Rouge, který vůz rozhodil a Menten okusil tvrdost bariéry.

Dominantní značkou ve třídě smíšených posádek byla po většinu závodu značka Ferrari. Pořadí se přelévalo mezi ruským týmem SMP a jeho vozy č. 70 (Basov/Skryabin/Pier Guidi/Bobbi) a č. 71 (Ladygin/Shaitar/Mediani/Salo) a italskou stájí AF Corse. Nejprve byla nejžhavějším italským želízkem ostřílená posádka vozu č. 50 (Hommerson/Machiels/Bertolini/Cioci), protože jejich kolegové ve voze č. 59 (Cameron/Griffin/Mortimer/Vilander) měli smůlu při prvních dvou výjezdech zpomalovacího vozidla. Výsledkem byl nejen propad takřka na samotný chvost, ale především ztráta dvou kol na vedoucí posádku! Postupně se jim rychlými koly dařilo snižovat náskok, takže při vydání výsledků po devíti hodinách jízdy byli nejlepší smíšenou sestavou.

V době, kdy v ostatních třídách byly rozdíly již počítány na kola, zde i nadále rozhodovaly vteřiny. Nakonec v této kategorii rozhodly o pořadí prohřešky v ruském týmu v podobě překročení maximální povolené doby řízení anebo styl jízdy zneužívající únikové zóny.


  Momentky z 65. ročníku 24 hodin ve Spa

Foto: V-IMAGES/Fabre

Vítězná posádka Blanchemain/Beaubelique/Goueslard/Bouvy měla rozhodujících okamžicích nad svými soupeři převahu a společně s vítězstvím závodě ve třídě GTR se mohla radovat ze zisku titulu v sérii. Na tom nic nezmění ani případná neúčast v pohoří Eifel v posledním vystoupení při 1 000 kilometrů na Nürburgringu. Necelé dvě hodiny po startu srazil sestavu francouzské stáje z 2. na 5. místo jeden z mnoha zde často viděných defektů pneumatik. Naopak ke konci se jim dostalo příznačné pozornosti komisařů, byť za netypickou situaci s roztlačením vozu po absolvování zastávky. Následná penalizace však již nic nezměnila na triumfu francouzské stáje.


  Momentky z 65. ročníku 24 hodin ve Spa

Foto: V-IMAGES/Fabre

Famózní kombinace zkušeností a dravosti. Bernd Schneider (uprostřed) má po více jak dvaceti letech kariéry ve špičkovém motorsportu anebo vítězství ve 24 hodin Spa s cestovními vozy v roce 1989 zkušeností na rozdávání, přesto se nenechal zahanbit ani svojí rychlostí. Dravé mládí představují dva Maximilianové, 27letý Götz (vlevo) a teprve 20letý Buhk (vpravo). Oba jsou již kromě čerstvé výhry v Belgii úřadujícími šampióny v ADAC GT Masters (Götz) anebo nedávno zrušeného ME GT3 (Buhk).

Doplňující informace o závodu

24 hodin ve Spa (Zde)

Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, anebo přehled základních pravidel. Součástí jsou také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněných na zdejším portálu. Na závěr jsou uvedeny odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku.

Zdroj, SRO, Endurance-Info, Marc VDS, Wikipedia, Formule

Komentáře ke článku