Novinky

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

  • 22.03.2024 Good Brown má s McLarenem smlouvu do roku 2030.

Facebook Instagram

Představení závodu: 66. ročník 24 hodin ve Spa

Představení závodu: 66. ročník 24 hodin ve Spa

Souhrn informací a odkazů na jednom místě.

Ve středu 23. července odpoledne bude tradiční přehlídkou v městečku Spa zahájen program 66. ročníku 24 hodin ve Spa. První ročník zdejšího den trvajícího závodu se konal poprvé před devadesáti lety, v roce 1924.

I v dnešní době představuje drsné klima Arden, den trvající vypětí, při němž účastníci urazí několik tisíc kilometrů zajímavou výzvu pro desítky posádek.

V článku naleznete souhrn základních informací o tomto významném podniku, které doplňuje řada odkazů pro jedinečný zážitek z tohoto famózního závodu. Odkaz na tento souhrn bude součástí článků věnovaných podniku. V průběhu roku může být umístěn ve vybraných článcích vydaných na zdejším portálu.

Obsah s aktivními odkazy na kapitoly

1. Popis závodu
2.1. Pohled do historie
2.2. Vítězné posádky
3. Pořadatelská organizace
4. Pravidla
5. Kategorie a jejich obsazení účastníky
6. Užitečné odkazy
7. Odkazy na články věnované letošnímu ročníku

1. Popis závodu

Délka tohoto klání jednoznačně zařazuje tento podnik mezi vytrvalostní závody. Přestože je závod nyní součástí Blancpain Endurance Series (BES, více o šampionátu naleznete Zde), mohou se zúčastnit i zájemci pravidelně nepůsobící v tomto mezinárodním mistrovství.

Závod je určen soukromým stájím. Dalším omezením jsou použitá vozidla: jedná se pouze o vozy třídy GT, konkrétně GT3 podle nejnovějších i starších předpisů.

Přestože v jednu chvíli spolu soupeří na dráze více kategorií, dělení se z větší části týká složení posádek. Od plně profesionálních (není brán ohled na zařazení pilota) po smíšené sestavy amatérských a profesionálních pilotů. Jejich rozdělení je učiněno podle dosažených úspěchů do čtyř výkonnostních kategorií: platinové, zlaté, stříbrné a bronzové. Více informací o požadavcích použitých při třídění závodníků do kategorií naleznete Zde.

Uplatněn je zde systém výkonnostního srovnání vozidel, který čerpá ze zkušeností mateřské série BES a předsezónních testů. Jediným dodavatelem paliva je titulární sponzor Total prostřednictvím společnosti Elf. Obutí pochází z produkce Pirelli.

Místem závodu je 7 004 metrů dlouhý okruh v pohoří belgických Arden, Spa-Francorchamps (více o historii okruhu Zde).

2.1. Pohled do historie

Společným jmenovatelem vytrvalostních motoristických závodů a gétéček jsou 20. léta minulého století.

O něco dříve se začala psát historie vytrvalostních podniků. U francouzského městečka Le Mans byl uspořádán první 24 hodinový závod v roce 1923. Původně byl zaměřen na odolnost výrobků bouřlivě rozvíjejícího se motoristického odvětví než na podávání vrcholných sportovních výkonů. Již o rok později vyrostla francouzskému podniku na dlouhou dobu jediná konkurence právě poblíž belgických lázní Spa-Francorchamps (více o 24 hodin ve Spa Zde).

Seznam 24 hodin trvajících podniků rozšířil až v roce 1962 závod v americké Daytoně a nyní obsahuje včetně již nepořádaných událostí pouze dvanáct jmen. Mezistupněm mezi 1 000 km dlouhými závody (anebo 6 hodin trvání) je pět závodů v délce 12 hodin (první byl Sebring v USA, 1950).

Na počátku velkolepé pouti byl dodatek Gran Turismo u Alfy Romeo 6C z roku 1929. V začínajícím dělení závodů se jednodušší automobily přesouvaly na okruhy a položily základ dnešních formulových sérií. Lépe vybavené vozy GT našly uplatnění ve vytrvalostních podnicích, které se stávaly součástí závodů sportovních vozů.

Po druhé světové válce již byly zařazeny do samostatné třídy v těchto šampionátech a závodech. Po útlumu v 80. a 90. letech si kromě stálé součásti klání sportovních vozů vydobyly vlastní mezinárodní šampionát (BPR Global GT Series).

Podrobnější informace o vozech GT a jejich sportovním nasazení naleznete Zde.

2.2. Vítězné posádky

V následující tabulce je uveden přehled vítězných posádek z doby, kdy byl závod určen pouze vozům GT.

 Rok  Posádka  Vůz
2013  M.Buhk/M.Götz/B.Schneider  Mercedes SLS
2012  A.Piccini/R.Rast/F.Stippler  Audi R8 LMS
2011  M.Ekström/G.Franchi/T.Scheider  Audi R8 LMS
2010  R.Dumas/J.Bergmeister/M.Ragginger/W.Henzler  Porsche 997 RSR
2009  M.Hezemans/A.Kumpen/J.Menten/K.Mollekens  Corvette Z06
2008  M.Bartels/A.Bertolini/S.Sarrazin/E.van de Poele  Maserati MC12
2007  J.D.Deletraz/M.Hezemans/F.Gollin/M.Fässler  Corvette C6R
2006  E.van de Poele/M.Bartels/A.Bertolini  Maserati MC12
2005  M.Bartels/T.Scheider/E.van de Poele  Maserati MC12
2004  L.Cappellari/F.Gollin/L.Bryner/E.Calderari  Ferrari 550 Maranello
2003  S.Ortelli/M.Lieb/R.Dumas  Porsche 996 GT3-RS
2002  C.Bouchut/D.Terrien/V.Vosse  Chrysler Viper GTS-R
2001  C.Bouchut/J.P.Belloc/M.Duez  Chrysler Viper GTS-R

3. Pořadatelská organizace

Organizaci světového šampionátu má na starosti Stéphane Ratel Organisation (SRO) a belgický Královský automobilový klub (RACB).

Zakladatelem společnosti SRO byl pořadatel pohárových závodů vozů Venturi a posléze spoluúčastník mezinárodního mistrovství BPR Global GT Series Stéphane Ratel. Bližší informace o francouzském podnikateli a jeho aktivitách mimo SRO naleznete Zde.

V roce 1995 jeho nově založená SRO začíná s pořádáním své první série, Lamborghini Supertrophy. O dva roky později se s pomocí Bernieho Eccelestona se svou společností ujímá nástupce šampionátu BPR, série FIA GT.

Od roku 2000 se závod 24 hodin ve Spa stal vrcholným podnikem tohoto šampionátu, když převzal štafetu od cestovních vozů. Po jeho přeměně na MS GT1 v roce 2010 byl závod jedinou událostí poháru GT2 (s účastí GT3 a dalších tříd), od roku 2011 je součástí Blancpain Endurance Series.

Podrobnosti o bývalých mistrovstvích SRO včetně FIA GT naleznete Zde, nynější série (včetně BES) jsou zmíněny Zde.

Belgický Královský automobilový klub (Royal Automobile Club of Belgium, RACB) byl založen již v roce 1896. Během své bohaté minulosti se zabýval problematikou silniční dopravy, rekreace a motorsportu. V této oblasti je belgickým zástupcem FIA a má na starosti organizaci národních sérií.

Od roku 1920 se předseda sportovní komise RACB, Henri Langlois van Ophem, spolupodílel na myšlence vytvoření okruhu v okolí belgických lázní Spa-Francorchamps. I přes počáteční obtíže byl úspěšný a již v roce 1924 zde navíc byla založena tradice 24 hodinových závodů.

4. Pravidla

Závodní víkend začíná dvojicí tréninků, každý v délce maximálně 90 minut.

Kvalifikace je rozdělená na dvě části v součtu 150 minut (2 x 75 minut), jedna část musí probíhat v noci. V každé části musí každý pilot z posádky dosáhnout měřeného času. V noci jsou všichni členové posádky povinni absolvovat alespoň tři měřená kola. Výsledky jsou následně sestaveny na základě nejlepšího času posádky.

Dvacet nejrychlejších vozů postupuje do Superpole. Je jim přidělena sada pneumatik použitelná pouze pro tuto část, která se nesmí předehřívat. Za volanty se v profesionální třídě posadí členové posádek vybraných nejpozději půlhodiny po skončení kvalifikace. U ostatních tříd se jedná o člena posádky s nejvyšším stupněm kategorizace, v případě rovnosti je vybrán pilot s nejrychlejším časem. Tento postup je použit i v profesionální třídě, neurčí-li jezdce vedoucí stáje včas.

Superpole zahajuje v kvalifikaci dvacátý vůz výjezdem z boxové uličky. Každých dvacet vteřin odsud vyjíždí na dráhu v pořadí další jezdec (s tolerancí deseti vteřin). Po objetí okruhu má každý z jezdců možnost docílit během dvou měřených kol času.

Startovní rošt je následně sestaven u prvních výsledků dle pořadí dosaženého v Superpole, u zbytku pole dle výsledků kvalifikace.

Pilotem pro úvodní část závodu může být kterýkoliv člen posádky bez ohledu na čas dosažený v kvalifikaci. Pokud jej vedoucí stáje nenahlásí nejpozději půlhodiny po skončení sobotního dvacetiminutového ranního zahřívacího tréninku, startuje v kvalifikaci nejrychlejší pilot z posádky. Odpočet začíná po protnutí startovní čáry na konci zahřívacího kola, po němž následuje letmý start.

V trénincích a po ujetí minimálně dvou kol závodu je počet sad pneumatik a jejich výměna zcela na rozhodnutí týmu. Pouze v kvalifikaci je stanoven maximální počet na tři sady suchých pneumatik, pro účastníky superpole je vyhrazena další sada navíc. Výměnu během zastávek v závodě provádí pouze dva mechanici (označení červenou páskou na paži) vybavení jednou utahovací pistolí. Dohlížet na ně může bez zásahu na voze vedoucí stáje (bílá páska) a zároveň může probíhat výměna jezdců. Přítomnost dalších osob v pracovním prostoru je nepřípustná. Samozřejmostí je vypnutý motor a zákaz tankování.

Také doplnění paliva je plně na rozhodnutí týmu. Této procedury, která musí probíhat vždy na začátku zastávky, se mohou kromě dohledu vedoucího týmu účastnit čtyři mechanici (s červenou páskou): dva určení na obsluhu tankovacího zařízení, jeden pomocník s připraveným hasicím přístrojem a jeden člověk na mytí čelního skla, světel, stažení dat, výměnu láhve jezdci anebo pomoc při střídání pilotů. V daném prostoru se mohou nacházet až další dva mechanici navíc s přesně vymezenými úkoly. První ovládá pouze uzavírací ventil na tankovacím zařízení, druhý může být použit u vozidel s jedním tankovacím otvorem na každé straně, kdy je potřebná přítomnost mechanika s odvětrávací hadicí na druhé straně vozidla. Během tankování musí stát vůz na kolech, mít vypnutý motor a být uzemněn. Jezdec může zůstat ve voze.

Pokud se v prostoru nachází mechanik se žlutou páskou, může se jednat o technika na kontrolu stavu brzd anebo pneumatik. Lze provést měření teploty a tlaku.

Omezení při strategii se týkají posádek. Stejný pilot může strávit za volantem maximálně 3 hodiny a 15 minut – poté musí následovat minimálně jednu hodinu trvající přestávka v řízení. Mezi tuto dobu není započítán čas strávený v boxech. Zároveň je nutné dodržet maximální délku jednoho úseku (neboli stintu), která může trvat maximálně 65 minut (případně 70 minut při vyjetí zpomalovacího vozu při blížící se výměně). Za začátek této doby se počítá start závodu, posléze protnutí čáry na výjezdu z boxů. Konec této doby nastává v okamžiku protnutí čáry na začátku boxů anebo v závěru při průjezdu cílem. Posledním omezením je celková doba řízení jednoho pilota, jenž nesmí přesáhnout 14 hodin.

Překročení délky stintu je potrestáno buď průjezdem boxovou uličkou (překročení doby do 5 minut) anebo odpykáním trestu Stop and Go, nyní již s vymezením maximální délky 30 vteřin (více jak 5 minut). Při opakovaném prohřešku u jedné posádky mají komisaři pravomoc prodloužit délku trestu, v krajních případech mohou posádku vyloučit ze závodu. V případě oznámení trestu deset minut před koncem závodu a méně se trest mění na přičtení 60 vteřin k výslednému času.

Další omezení platí při účasti pilota z bronzové kategorie, kdy stanovena minimální doba řízení v délce šesti hodin. Navíc je nutné řídit minimálně jednu hodinu v každém z šestihodinových úseků závodu (00,00-06,00; 06,01-12,00; 12,01-18,00 a 18,01-24,00). Pokud je v posádce více jezdců s tímto typem licence, mohou se o tyto časy podělit. Porušením tohoto pravidla hrozí posádce blíže neurčený trest (dříve ztráta všech bodů) s výjimkou zásahu vyšší moci.

Již po uplynutí šesti hodin se přiděluje bodové hodnocení podle průběžného pořadí (12-9-7-6-5-4-3-2-1). Stejným způsobem bude znovu po dvanácti hodinách ohodnoceno devět nejlepších posádek ve třídě. Základní bodový příděl v plné výši je rozdělen po vypršení časového limitu a dokončení kola nejúspěšnějším vozem. V každé kategorii je body ohodnoceno deset nejlepších posádek (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1). Body se rozdělují rovnoměrně mezi všechny členy posádky (s výjimkou nedosažení minimálního doby řízení 20% času).

5. Kategorie a jejich obsazení účastníky

Rozdělení účastníků do tříd probíhá pouze v závislosti na složení posádek.

Ve třídě PRO Cup se nebere ohled na rozdělení jezdců do kategorií dle výkonnosti. Je zde prostor pro profesionální jezdce mnohdy ověnčené vavříny z významných mezinárodních podniků. Komentovanou startovní listinu této třídy dle údajů z 2. července naleznete Zde. Její součástí je také seznam úspěšných závodníků.

Další třída PRO-AM Cup je určena smíšeným posádkám. S účastníky této třídy se můžete seznámit Zde

Pro amatérské jezdce je určena Gentleman Trophy. Zde je nejsilnější sestava z držitele stříbrné licence (nad 40 let) a bronzových pilotů (nad 30 let). Více se o soutěžích v této třídě dozvíte Zde

Systém kategorizace jezdců je blíže popsán Zde.

Dle údajů ze začátků probíhajícího víkendu budou výše uvedené komentované startovní listiny aktualizovány.

6. Užitečné odkazy

Informační kanály

Total 24 hours of Spa    (Zde): odkaz na úvodní stránku oficiálního webu závodu, odkud se lze po výběru ze tří jazykových verzí dostat k požadovaným informacím. Dozvíte se zde nejen o aktuálním ročníku, ale částečně také o minulosti.

Přímý odkaz na oficiální startovní listinu, verze z 2. července (pdf - možný tisk, jedna stránka) Zde

Okruh Spa-Francorchamps     (Zde): úvodní stránka belgického okruhu s rozcestníkem volby ze čtyř jazykových variant. Kromě obvyklých informací o okruhu a programu se zde nachází spousta praktických informací pro případné návštěvníky okruhu a jeho okolí.

Blancpain Endurance Series  (Zde): šampionát, z nějž pochází většina účastníků tohoto závodu. Naleznete zde zprávy, informace o týmech, jezdcích, vozidlech anebo zbývající čtveřici závodů.

Wikipedia  , možnost volby dalších jazyků vlevo (Zde): odkaz na souhrnnou stránku známé encyklopedie s přehledem všech ročníků závodu. Výhodou je snadná dostupnost řady doplňujících informací.

Aktuality

Twitter 24 hodin Spa   (Zde): zprávy jsou nyní většinou v angličtině, níže na stránce se nachází některé ve francouzštině.

Sledování závodu, videozáznamy

Blancpain Endurance Series (Zde): přímý odkaz na stránky šampionátu s přenosem prostřednictvím společnosti Daily Motion. Součástí stránky je také časomíra.

You Tube  (Zde): v okamžiku přenosu lze sledovat závod také na hlavní stránce pořadatele. Zároveň se zde nachází úložiště videozáznamů závodů anebo zkrácených sestřihů s délkou okolo padesáti minut (Zde).

Audi TV    (Zde): jednou z možností sledování závodu mimo běžné vysílací časy může nabízet jeden z účastníků prostřednictvím záběrů pouze z palubních kamer vozů Audi a bez komentáře. V případě probíhajícího přenosu prostřednictvím SRO přebírá její vysílání včetně komentáře. Odkaz vede na hlavní stránku, kde probíhá odpočet do zahájení závodu.

Eurosport  (Zde): česká mutace evropského sportovního kanálu, kde budou uvedeny vybrané části belgického závodu. Odkaz vede na televizní program.

Časomíra  (Zde): přímý odkaz na časomíru závodů GT, v jejímž seznamu se nachází také Blancpain Endurance Series, respektive její čtvrtý podnik 24 hodin ve Spa.

Belgian Audi Club (Zde): průjezd po deštěm skropené dráze belgického okruhu na palubě Audi R8 s Mathiasem Ekströmem.

Sestřih, délka 52:40 (Zde)

Profily šampionátů

Blancpain Endurance Series (Zde)

Blancpain GT Series (Zde)

V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o šampionátu, jehož součástí je tento podnik a nástavbovém hodnocení v BGTS. Naleznete zde také odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.

Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.

7. Odkazy na články věnované letošnímu ročníku

 Obsah článku  Odkaz
 Dějiny okruhu Spa-Francorchamps  Zde
 Pohled do historie 24 hodinového závodu v Belgii (vydáno v 2011)  Zde
 Popis jednotlivých úseků okruhu  Zde
 Komentovaná startovní listina PRO Cup  Zde
 Komentovaná startovní listina PRO-AM Cup  Zde
 Komentovaná startovní listina Gentleman Trophy  Zde
 Časový rozvrh  Zde
 Přehlídka  Zde
 Startovní listina  Zde
 Kvalifikace  Zde
 Superpole  Zde
 6 hodin  Zde
 12 hodin  Zde
 Galerie první poloviny závodu  Zde
 Výsledky  Zde

Tiskové zprávy

 Obsah článku  Odkaz
 Premiéra ISR ve vytrvalostních závodech  Zde
 Řada výzev pro Filipa Salaquardu  Zde
 Salaquarda ve Spa bodoval  Zde

Zdroj: RACB, SRO, Wikipedia, Formule