Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Podle jezdců je nová Formule 1 "až příliš pomalá"

Podle jezdců je nová Formule 1 "až příliš pomalá"

Patrné je to zejména při průjezdu zatáčkami.

Řada pilotů Formule 1 si myslí, že je nová generace vozu v tuto chvíli až příliš pomalá. Navíc je podle nich stále velmi obtížné je řídit.

První jízdy s novými vozy poháněnými motory V6 o objemu 1,6 litru s turbem minulý týden v Jerezu ukázaly, že přestože nové motory i nadále nabízejí velké množství koňských sil, ztratily na rychlosti v zatáčkách.

Nejrychlejším v první sérii letošních předsezónních testů byl nováček u týmu McLaren Kevin Magnussen, který zajel čas 1:23.276. To je o téměř šest sekund pomalejší, než co loni v Jerezu zajel Felipe Massa z Ferrari (1:17.789) a o osm sekund za dosud nejrychlejším časem zajetým při testech na tomto španělském okruhu ve voze Formule 1 z roku 2004 Michaelem Schumacherem.

A právě kvůli ztrátě rychlosti se několik jezdců obává, že Formule 1 tím ztratila svou jiskru.

Adrian Sutil z týmu Sauber například řekl: "Oproti loňskému roku jsme přišli asi o 20 až 30 procent přítlaku, a také pneumatiky jsou nyní o jeden stupeň tvrdší. Ztěžuje to práci.

Je to škoda, protože Formule 1 je v tuhle chvíli až příliš pomalá. Co se motoru týče, tak ten je velmi výkonný, v tomto ohledu jsme neklesli. Dobře se s tím jezdí a také turbo je fajn.

Po stránce aerodynamiky bychom se však měli zlepšit, jelikož F1 by měla být rychlá také v zatáčkách.

Pneumatiky jsou příliš tvrdé. Nechápu, proč musí být tak konzervativní. Podle mě bychom mohli mít pneumatiky s docela slušnou přilnavostí."


Podle Fernanda Alonsa pak nižší rychlost letošních vozů nepředstavuje pro jezdce už tak velkou fyzickou zátěž, popřel ale, že by byly vozy nudné.

"Z fyzického pohledu už to není stejné," řekl pilot Ferrari. "Tyto vozy jsou snazší, než jaké byly ve Formuli 1 předtím.

V zatáčkách už nemáte takovou rychlost a také odstředivé síly jsou menší, na druhou stranu musíme ale kontrolovat více parametrů a na volantu máme více tlačítek.

Více je kritizováno řízení vozu a jeho kontrola v rychlých zatáčkách. Je to zkrátka jiné.

Jezdil jsem v motokárách, které jsou o půl minuty pomalejší než Formule 1, ale i tam jsem se zpotil a užíval si jízdu.

Dokud jedete na limitu, tak zajetý čas z emocionálního hlediska nic nemění. Vůz je stále zábavný na řízení."


Ještě do loňské sezóny Alonsův týmový kolega u Ferrari Felipe Massa, který přestoupil k Williamsu, pak připustil, že nižší rychlost je v kokpitu patrná. Vzhledem k tomu, že jsou auta zatím tak zrádná, tak je jízda s nimi stále vzrušující.

"Auto je mnohem pomalejší než loni," řekl Brazilec. "Když jedete na limitu, snažíte se z vozu dostat vše, takže když je vůz těžce ovladatelný, nemáte pocit, že je pomalý.

Kdyby to ale bylo snadné a mělo to dobrou přilnavost, tak se vám to z kokpitu může zdát pomalé, čas na kolo byste ale měli mnohem lepší."


Podle Sutila se toto však postupem sezóny rapidně zlepší a v sezóně 2015 by tak situace mohla být mnohem příznivější.

"Myslím, že jsme už v minulosti viděli, že když došlo ke změnám v pravidlech, tak že s postupným vylepšováním vozu jste každý měsíc nebo dva stáhli jednu sekundu," dodal Sutil.

"Takže mezi koncem sezóny a novými vozy v roce 2015 očekávám rozdíl alespoň čtyř sekund. Dojde k obrovskému kroku a Formule 1 bude, doufejme, znovu dost rychlá."