Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Na tiskovce se opět otevřela téma zákaznických vozů

Na tiskovce se opět otevřela téma zákaznických vozů

Pomoc malým týmům nebo konec pravé Formule 1?

Vždy, když se na vrchol seznamu velkých problémů Formule 1 dostanou vysoké náklady a finanční problémy menších týmů, vrátí se i návrhy na nasazení takzvaných zákaznických vozů. Kdyby nejmenší týmy mohly propustit své zaměstnance, prodat továrny a věnovat se pouze drobným pracím na vozech zakoupených nebo jinak získaných od největších týmů, ušetřilo by jim to podstatnou část jejich nákladů. Úspěch takových týmů by však na druhé straně mohl ohrozit tradiční konstruktéry jako Williams či Sauber, ale i ambiciózní projekty Vijaya Mallyu a jeho Force Indie či Genii a jejich Lotusu.

Co k tomuto tématu řekli na tiskovce před Velkou cenou Monaka zástupci nejvlivnějších týmů F1?

Christian Horner: Zákaznické vozy jsou samozřejmě velmi citlivým tématem, ale podívejme se například na někoho, kdo chce vstoupit do F1 s novým týmem. Je jasné, že pořídit si rok starý vůz by byla skvělá a levná možnost jak začít. Takový tým by nepotřeboval designérské oddělení, oddělení výzkumu a vývoje ani výrobní zařízení a nemusel by utrácet obrovské peníze jen na to, aby připravil prototyp, který obětuje na crash-testy FIA. Mohl by se zaměřit pouze na závodění a na budování potřebné infrastruktury. Byl by to logický způsob, jak pomoct novým týmům.

Marco Mattiacci: Souhlasím s Christianem. Měli bychom podpořit nové týmy a umožnit jim pořídit si zákaznické vozy. Dva či tři roky by tak měly možnost získávat zkušenosti a pracovat na konkurenceschopnosti svého závodního týmu. Byl by to velmi praktický krok vpřed.

Claire Williams: Postoj Williamsu k této otázce již každý zná. Bylo by to proti DNA tohoto sportu. Pod něco takového se nikdy nepodepíšeme. Myslím, že jsou i mnohem lepší způsoby jak snížit náklady.

Eric Boullier: Zákaznické vozy by sice byly způsobem jak usnadnit týmům vstup do F1 a částečně s Christianem souhlasím, ale přineslo by to i několik nebezpečí. Za určitých okolností bychom nasazování zákaznických vozů mohli uvítat, ale zároveň s tím musíme přijít na to, jak ochránit konstruktéry.

Federico Gastaldi (zástupce šéfa týmu Lotus): My hrajeme trochu jinou ligu, takže k tomuto nemám co říct. Nevyrábíme auta abychom je prodávali a přemýšlíme o úplně jiných věcech.

Toto Wolff: Já mám v této věci jasno. Soutěžíme o pohár konstruktérů, ne o pohár zákazníků. Toto je vrchol motorsportu a proto jsou i nároky na nové zájemce velmi vysoké. Nemáme zájem, aby si kterýkoli tým GP2 mohl vyzkoušet, jaký je to pocit soutěžit ve Formuli 1. Tento sport má svou hodnotu, a pokud se ho chcete zúčastnit, musíte mít vybudovanou infrastrukturu a další věci, stejně jako v kterémkoli jiném prestižním byznysu. Mohli bychom ale týmům umožnit ať si koupí velkou část z toho co potřebují. Pak by se mohly soustředit se na karoserii a pár dalších věcí. To by byl dobrý způsob jak udržet vozy konkurenceschopné a neriskovat, že se nebude mít kdo postavit na starty velkých cen.

Pokud by počet aut přece jen klesl na kritickou úroveň, museli bychom přijmout nějaká opatření, ať už by se to týkalo třetích vozů nebo zákaznických vozů. To by ale otevřelo množství dalších otázek - Co vlastně znamená výraz "zákaznický vůz"? Mohou se nasazovat vozy postavené podle rok starých technických pravidel? Budeme je dovažovat, aby byly stejně rychlé? Zavedeme pravidla GT? To by pak už nebyla F1.