Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Max Mosley: Jedinou nadějí je rozpočtový strop

Max Mosley: Jedinou nadějí je rozpočtový strop

Bývalý šéf FIA strávil roky bezvýsledným měněním pravidel.

Podle Maxe Mosleyho, je jedinou nadějí na kontrolu nákladů týmů Formule 1 rozpočtový strop. Ten ale letos opět odmítly velké týmy, které se chtěly raději dohodnout šetření pomocí velkých změn technických a sportovních pravidel. Ani v této oblasti se však nedaří dospět k větším změnám, malé týmy tak pomalu ztrácejí naději, že se jim podaří změnit celou F1 a opět se raději věnují jenom vlastním problémům a hledání nových sponzorů.

S myšlenkou zavedení rozpočtových stropů pro týmy F1 přišel jako první Mosley, který stál v čele Mezinárodní Automobilové Federace od roku 1993 až do roku 2009, kdy ho vystřídal Jean Todt. Během tohoto období dospěl k závěru, že rozpočty týmů nelze snížit úpravou technických a sportovních pravidel.

"Jsem stejně vinen jako všichni ostatní, protože do roku 2000 jsem se zaměřil pouze na předpisy", přiznal Autosportu Max Mosley. "Věřil jsem, že když dám pravidla do pořádku, náklady klesnou. Pak jsem ale pochopil, že takhle to nefunguje.

Například jsme se snažili týmům snížit náklady prostřednictvím omezení pro výrobce motorů, ale na výdajích se to vůbec neprojevilo. Dokázali jsme pouze snížit počet koní, které výrobci získali každým dalším investovaným milionem. Nic víc.

Pak jsme dokázali prosadit zmrazení vývoje motorů a všichni experti mi tvrdili, že jsme to tentokrát dokázali a náklady půjdou dolů. A co se stalo? Výrobci byli schopni utratit nehorázné částky na výzkum nových airboxů. Domnívám se, že se takto zlepšily asi o 30 koňských sil. Jednoduše se zaměřili na něco, s čím se dříve nikdo příliš nezabýval.

Nakonec jsem si uvědomil, že nezáleží na tom, kolik omezení zavedeme. Jasně se ukázalo, že přes pravidla cesta nevede a potřebujeme rozpočtový strop.

Jonathan Palmer a Max Mosley

Mosleyho pokus o zavedení stropu však, stejně jako pokus Jeana Todta, narazil na silný odpor ze strany velkých týmů. Strop by výrazně pomohl menším stájím, čím by ty větší přišly o svou výhodu. Max Mosley měl však v záloze i alternativu, kterou nabízí jako řešení i dnes. Rozpočtový strop by mohl být dobrovolný a týmy, které by ho přijaly, by se na oplátku řídily volnějšími technickými předpisy.

"Pokud je tým F1 připraven pracovat s velmi nízkým rozpočtem, proč mu nedat více svobody v oblasti techniky? Podle mě je to logické řešení tohoto problému. Také by se tím potvrdilo, že divák na tribuně neuvidí rozdíl mezi vozy týmů, z kterých jeden měl rozpočet 50 milionů liber a druhý 500 milionů liber."

Dalším krokem by podle Mosleyho mělo být zrušení systému, podle kterého se rozdělují peníze z prodeje komerční práv na Formuli 1: "Racionální by bylo, dávat všem týmům stejný podíl a to by zároveň byla částka, kterou by směly utratit. Všechny peníze od sponzorů by se přeměnily na zisk. A na zisku není přece nic špatného! Takto by F1 vypadala v perfektním světě, realita je bohužel jiná."