Novinky

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

  • 07.04.2025 Bad Japonec Šigeaki Hattori, účastník Indy 500, zahynul při dopravní nehodě ve věku 61 let.

Facebook Instagram

Frank Williams má příští sezonu jasno

Frank Williams má příští sezonu jasno

Motorsport před 40 lety - 42. díl.

„Zasvěcení“ již týdny tvrdili, že Frank Williams v sezoně 1975 nasadí dva koupené vozy brabham a vybaví je motory Alfa Romeo. Koncem října prozradil Brit médiím své skutečné plány.

"Jsem rád, že mohu oznámit, že za můj tým nastoupí i roku 1975 Arturo Merzario a Jacques Laffite,“ plánoval Frank Williams. Ohledně sponzora se ještě vyjádřit nemohl – dnes víme, že se mu opět nepodařilo najít podpory, která by jeho stáji zajistila stabilitu a v jeho kokpitech se znovu mimo obou jmenovaných vystřídali i další jezdci. Ohledně vozu prozradil Williams toto: „Konstrujujeme nový vůz. Zodpovědný je Ray Stokoe, kterého mi doporučil Harwey Postlethwaite. Pracoval již i s Gordonem Coppuckem, takže by měl být dobrý. Auto bude hotové pro začátek „evropské“ sezony a pokud mi za jméno nikdo nezaplatí, tak ho asi pojmenuji „Williams“. Konec konců je to slovo, které dokáží všude bez problémů vyslovit – ne jako třeba Postlethwaite.“

- Více štěstí ohledně spolupráce se sponzorem měl Bernie Ecclestone. Angličan financoval své dva vozy po celou sezonu 1974 z vlastní kapsy a dle insiderů se mu konečně podařilo najít štědrého mecenáše pro rok 1975: výrobce alkoholických nápojů Martini a Rossi. „Na této fámě není ani špetka pravdy. Nestojí za to, abychom se o tom bavili,“ sdělil Ecclestone novinářům, kteří chtěli vědět podrobnosti senzačního dealu. Brabhamy samozřejmě od sezony 1975 tři roky jezdily v barvách Martini.

- V Goodwoodu nechal Graham Hill testovat svůj vůz F1 Francouzem Francoisem Migaultem a novopečeným mistrem Evropy F5000 Bobem Evansem. Jednalo se o jasný poukazatel na to, že Graham vážně pomýšlel na ukončení vlastní kariéry – pro kokpit jeho první Embassy-Hill-Loly totiž již podepsal Němec Rolf Stommelen.

- Výborně obsazený závěr sezony v Riverside měl rozhodnout o mistrovi americké F5000. Do podniku se přihlásilo 41 vozů, mimo jiné i mistr USAC Bobby Unser na Eagle-Offenhauseru typu Indy. Bobby s tímto vozem, který vlastně nebyl pro silniční závody konstruován, začátkem závodu senzačně vedl. Brzy se mu ale zlomil ventil a musel přenechat vítězství Mario Andrettimu na Parnelli-Lole. Ani toto třetí vítězství sezony ale Andrettimu nemělo pomoci: Brian Redman totiž dokázal dojet druhý a mistrem se tak stal pilot týmu Haas. O další špičkové pozice se po zábavném souboj podělili Warwick Brown, Unserův mladší bratr Al, Graham McRae a Brett Lunger. Také James Hunt a Vern Schuppan dlouho bojovali o pozice mezi prvními pěti, jejich snažení ale ukončila ošklivá nehoda.

- Novinky z nižších tříd:
Mistr britské Formule Ford 1600, nadějný Patrick Neve měl jasno ohledně postupu do formule 3. Belgičan měl roku 1975 startovat na továrně připravené Lole T350.
Do F3 chtěl postoupit i jiný talent z FF1600, Rupert Keegan. O finance se měla postarat firma BAF otce Mika Keegana, vozem se měl pravděpodobně stát výrobek firmy Hawke.
Zdálo se, že další kariéra Lelly Lombardiové bude směřovat do USA: Francisco Mir jí nabídl vůz pro tamní mistrovství F5000, na které se Italka měla připravit několika starty v Australské sérii.
Ještě vetší pozornost ovšem v USA vzbudily plány hvězdy dragsterů, Dannyho Ongaise, přesedlat na okruhy. Hawajec se domluvil s týmem Vel´s Parnelli (za který jezdil i dragstery), že pro něj nasadí vedle Andrettiho druhý vůz formule 5000.
Finská hvězda formule Super-V, Keijo Rosberg dostal v Silverstone šanci, testovat vůz mistra F5000, Lolu T332 stáje McKechnie.
Didier Pironi se vítězstvím v Jaramě korunoval mistrem francouzského šampionátu F-Renault.

Nic nepomohlo: Frank Williams musel i roku 1975 prodávat kokpity jezdcům s penězi (Damien Magee v Anderstorpu).

 

 

Klasika, ze které se designéři letošního Williamse poučili jen málo: Ecclestoneho Brabham-Ford BT44B v lakování Martini.

 

Senzace v Riverside: Unser vede na voze USAC závod F5000 před Andrettim.