Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

FIA zveřejnila závěry vyšetřování Bianchiho nehody

FIA zveřejnila závěry vyšetřování Bianchiho nehody

Jel příliš rychle, ale selhala také technika.

FIA dnes během zasedání Světové rady motorsportu zveřejnila výsledky svého vyšetřování nehody Julese Bianchiho. Skupina sestavená za tímto účelem přišla na to, že v daném úseku se včas mávalo dvojitými žlutými vlajkami, ale Bianchi nezpomalil dostatečně, dostal smyk a následně v jeho voze selhal systém FailSave, který měl okamžitě odstavit motor. Skupinu tvořili Peter Wright, Ross Brawn, Stefano Domenicali, Gerd Ennser, Emerson Fittipaldi, Eduardo de Freitas, Roger Peart, Antonio Rigozzi, Gérard Saillant a Alex Wurz.

1. Polosuchá závodní stopa byla v zatáčce číslo 7 zúžená vodou přitékající na trať z kopce. V tomto místě ztratili kontrolu nad svými vozidly Adrian Sutil i Jules Bianchi.

2. Když Bianchi vjel do sektoru zatáček 7 a 8, Sutilův vůz byl právě odstraňován mobilním jeřábem. Úsek byl již v té době pod dvojitými žlutými vlajkami.

3. Bianchi nezpomalil dostatečně na to, aby nedošlo ke ztrátě kontroly nad vozem ve stejném místě, kde se to stalo Sutilovi.

4. Kdyby byly splněny předpisy týkající se dvojitých žlutých vlajek, nedošlo by k okamžitému nebo fyzickému ohrožení žádného z účastníků ani oficiálních zástupců organizátora závodu.

5. Opatření učiněná po Sutilově nehodě byla v souladu s pravidly a jejich interpretací během 384 nehod předchozích osmi let. V daném čase nebyl zřejmý důvod, proč před nebo po Sutilově nehodě volat na trať bezpečnostní vozidlo.

6. Bianchi přehnaně zareagoval na přetáčivost vozu, proto opustil trať v jiném místě jako Sutil a zamířil k jiné části bariéry. Bohužel, v tom místě se právě nacházel mobilní jeřáb, do kterého vrazil ve vysoké rychlosti a dostal se i pod jeho zadní část.

7. Během dvou sekund, během kterých Bianchiho vůz opouštěl trať a křižoval výběhovou zónu, tlačil jezdec současně na plynový i brzdný pedál, použil najednou obě nohy. Algoritmus FailSafe má v takové situaci zajistit ignorování plynového pedálu a zastavit motor, ale byl zadržen koordinátorem točivého momentu, jehož úkolem je ovládat systém elektronického řízení zadních brzd. Bianchiho marussie měla unikátní design elektronického řízení brzd, který se ukázal být nekompatibilní s nastavením FailSafe.

8. Fakt, že si FailSafe mechanismus neporadil s točivým momentem motoru tak, jak to od něj jezdec požadoval, mohlo mít vliv na rychlost nárazu, což však není možné spolehlivě kvantifikovat. Toto, spolu se skutečností, že se mu zablokovala přední kola, ho mohlo rozptýlit a způsobit, že svůj vůz nedokázal nasměrovat tak, aby se vyhnul jeřábu.

9. Bianchiho přilba zasáhla šikmou spodní část jeřábu. Síla nárazu a jeho povaha způsobily masivní zpomalení pohybu jeho hlavy, což způsobilo jeho vážná zranění.

10. Všechny následující záchranářské a medicínské postupy a jejich vhodnost byly vyhodnoceny jako velmi prospěšné záchraně Bianchiho života.

11. Bianchiho zranění by nezmírnil uzavřený kokpit ani sukně nainstalována jeřábu. Žádné z těchto opatření by nemělo praktický účinek vzhledem k velmi velkým silám působícím během nehody, v níž 700 kilogramový vůz vrazil v rychlosti 126 km/h do 6 500 kilogramů vážícího jeřábu. Monopost F1 nemá nárazovou strukturu, která by dokázala absorbovat takové množství energie, aniž by byl zničen monokok nebo aby zpomalení nebylo tak velké, že by ho jezdec nemohl přežít.

Bylo by chybou pokoušet se, aby závodní vůz mohl bezpečně narazit do těžkého stroje. Je nutné zajistit, aby vůz nikdy nevrazil do jeřábu a/nebo do maršálů pracujících vedle něj.

Skupina zároveň vypracovala návrhy na konkrétní opatření:

1. Zavedení rychlostního limitu v části trati, kde se mává dvojitými žlutými vlajkami. (o tohle se postará tzv. virtuální safety car)

2. Kontrola kompatibility vozu se systémem FailSafe.

3. Prověření způsobu odvodňování tratě.

4. Závody mají startovat nejpozději 4 hodiny před západem slunce (s výjimkou závodů pod umělým osvětlením). Závody by se také neměly jezdit v době, kdy je v místě konání závodu právě dešťová sezóna.

5. Jezdci by před prvním udělením super licence měliy projít kurzem a také zkouškou ze znalostí předpisů F1.

6. Je třeba věnovat pozornost bezpečnostním opatřením a pokusit se najít další nedokonalosti, které by při nečekaných kombinacích okolností mohly vést k další závažné nehodě.

7. Pneumatiky Pirelli neměly na Bianchiho nehodu žádný vliv, ale před každou sezónou by mělo být zajištěno řádné otestování nových pneumatik.