Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Lauda triumfoval v Zolderu, Bobby Unser v Indianapolisu

Lauda triumfoval v Zolderu, Bobby Unser v Indianapolisu

Motorsport před 40 lety - 22.díl

Ferrariho jezdec číslo 1, Niki Lauda naprosto dominoval před dvěma týdny v Monaku a podobný obrázek se fandům naskýtal i při šestém podniku MS F1 v belgickém Zolderu. Startovnímu poli se nedostalo závažných změn a Lauda jej ovládl od prvního tréninku. Svůj nejlepší čas si za studeného počasí připsal v sobotu dopoledne. Byl při tom pouze o 4 setiny rychlejší než páteční čas Carlose Pace (Brabham-Ford). Druhou řadu tvořili Brambilla s Regazzonim, přičemž stabilní špičkové výkony „Gorily z Monzy“ a jeho Beta-Marche přestávaly být překvapením. Top 10 doplnili Tom Pryce, Carlos Reutemann, senzační Tony Brise (tentokrát na voze Grahama Hilla) a Emerson Fittipaldi. Všech 24přítomných jezdců smělo v neděli na start.

Na špičce nabídla velká cena Belgie roku 1975 napínavou podívanou jen v prvních deseti kolech. Bylo znovu chladno a zataženo, proto jezdcům stačila ke štěstí skutečnost, že alespoň nepršelo. Start vyšel nejlépe Pacemu. Brazilec poté provedl prvním kolem Laudu, Brambillu, Regazzoniho a Schecktera. Ve třetím kole se rozjetý Brambilla vtěsnal před Laudu a v příštím kole oba předjeli Paceho, který bojoval se špatným nastavením vozu a nakonec dojel jen osmý. Vittorio Brambilla tedy vedl velkou cenu! Bylo tomu poprvé od roku 1971, co měla značka March takové výsadní potsavení – ovšem ne nadlouho.

Zolder je svým lay-outem velmi náročný na brzdy a Brambilla musel brzy začít platit za svou úvodní show. Po dvou kolech na výsluní před sebe musel Laudu znovu pustit, později jej předjel i Scheckter a v 55. kole svůj oranžový vůz odstavil nadobro – jeho brzdy zcela pozbyly účinku. Zbytek závodu sice dokázal Jody Scheckter jezdit dobré časy, nikdy ale nebyl vážným soupeřem pro Laudu, který s náskokem 20 sekund vyhrál druhou Grand Prix za sebou (něco, co se již dva roky nestalo). Jezdec Ferrari tím převzal prvenství v celkovém hodnocení. Zcela zastíněni velkým Rakušanem se o zbývající body podělili Reutemann, Depailler, Regazzoni (Švýcar tak betonoval svou málo záviděníhodnou roli dvojky u Scuderie) a pro první bodík roku si dojel i Pryce. Naprázdno tentokrát vyšel obhájce titulu Fittipaldi: jeho McLaren dojel bez brzd a s vařící brzdovou kapilou sedmý. Bezbarvý znovu zůstal i domácí hrdina Jacky Ickx, jehož Lotus po 52 kolech jízdy ve středu pole odpadl kvůli defektu brzdové hřídele.

Vítězem největšího závodu amerického kontinentu, Indianapolis 500, se stal Bobby Unser. Jezdec Dana Gurneye se prosadil v jednom z nejlepších „Indy500“ dějin před vítězem minulého ročníku Johnny Rutherfordem. Brickyard 1975 nabídl fandům velký, téměř celý závod trvající souboj o špičku mezi polemanem AJ Foytem (Coyote), Bobby Unserem (Eagle), Rutherfordem (McLaren) a Wally Dallenbachem (Wildcat). Především Dallenbach si vedl moc dobře. V 59. kole převzal vedení od Foyta a po tří čtvrtinách závodu se zdálo, že bude schopen svým soupeřům rozhodně ujet, když musel kvůli technickému defektu vzdát. AJ Foyt ztratil čas, když mu došel benzín v kole, ve kterém chtěl tankovat a do boxů se zachránil jen setrvačností. O špičku se poté prali Unser s Rutherfordem, přičemž se jen o vlásek vyhnuli težké nehodě mezi Tomem Snevou (popálil si nohy) a Eldonem Rasmussenem. 26 kol před koncem začalo pršet, závod byl proto ukončen právě když vedl Unser a ten se mohl radovat ze svého druhého triumfu v Indianapolisu před Rutherfordem, Foytem, Carterem a McCluskeyem.

V anglickém Thruxtonu se opět utkali borci evropské F5000 a závod byl, tak jako roku 1975 dosti často, poznamenán nespolehlivostí pětilitrových motorů této třídy. Na startu se prosadil poleman Ian Ashley (Richard-Oaten-Lola T330) a vedl pronásledovatele zpočátku v pořadí Purley, McGuire a Belso. David Purley se ale brzy stal obětí rozsypané převodovky a Ashley si dojel pro druhé vítězství roku před Pilettem, Edwardsem, Belsoem, Deanem a Gethinem.
V rámci stejného podniku se utkala i britská formule 3 o body do mistrovství BP Visco Static. Vyhrál tovární jezdec Marche, Gunnar Nilsson před Patrickem Nevem (Safir), Američanem Danny Sullivanem (Modus) a Herve Regoutem.

Úspěchem pro značku Škoda skončil závod britského Tricentrol Super Saloon-šampionátu v Brands Hatchi. Po 25 kolech se tam prosadil Alec Poole na svém speciálu „Skoda BDG S110R“ a porazil při tom mimo jiné bratra Charlieho Whitinga, Nicka (Ford Escort FVA), britskou legendu Garryho Marshalla (Firenza 5.0 Repco) a pozdějšího majitele značky Lola, Martina Birrana (Ford Capri 5.0). Vozy této třídy ovšem měly se svými „sériovými příbuznými“ společné jen partie kolem světel, střechu a rozměry oken...

První kolo v Zolderu: ještě vede Pace před Laudou a Brambillou.

Vítěz 500 mil v Indianapolisu 1975 Bobby Unser ve voze Eagle-Offenhauser Gurneyova týmu All-American-Racers.

Alec Poole (Škoda 110R) vede v Brands Hatchi před Nickem Whitingem (Ford Escort)