Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Williams obhajuje svá strategická rozhodnutí

Williams obhajuje svá strategická rozhodnutí

Nejprve souboj týmových kolegů, pak pozdní zastávka v boxech.

Po Velké ceně Velké Británie má Williams co vysvětlovat. Mnozí mu vyčítají hlavně to, jak přišel o vedení během jedné zastávky v boxech, i když měl vpředu dva vozy. Felipe Massa a Valtteri Bottas se dostali dopředu díky pomalému startu obou mercedesů, které však byly během závodu evidentně o něco rychlejší. Mnoho fanoušků se ptá, proč tým z Grove nenechal jednoho jezdce brzdit vůz Lewise Hamiltona, díky čemuž by si vedoucí jezdec vybudoval velký náskok. Namísto toho jsme na trati viděli těsný vláček.

"Nechtěli jsme upřednostnit jednoho jezdce na úkor druhého," řekl Rob Smedley, šéf traťových operací Williamsu. "Bojujeme jako tým a od jezdců chceme hlavně co nejvíce bodů. Tým je důležitější než každý jednotlivec a toto je tým Franka Williamse a jeho prioritou vždy byly body do poháru konstruktérů."

Smedley hned po odpovědi dostal otázku, zda by jeho bývalý zaměstnavatel nebyl tvrdší a nesáhl po "nárazníkové" strategii.

"Možná ano. Ale toto není Ferrari ani žádný jiný tým. My jsme Williams a máme vlastní pravidla. A ty pravidla říkají, že souboje našich jezdců na trati jsou vítány, jen se jezdci nesmí vzájemně zdržovat."

Williams minimálně dvakrát Bottase vyzval, aby to vzdal a neútočil, ten se však nadále držel těsně za Massou, čekal na jeho chybu a zároveň se pokoušel přenést souboje na rovinky, čímž Brazilec neztrácel tolik času jako při soubojích v zatáčkách.

Hamilton se tedy dostal před Williams po zastávkách v boxech. Tu svou absolvoval jako první ze špičky a na nových tvrdých pneumatikách byl okamžitě mnohem rychlejší než jezdci Williamsu na dožívajících středně-tvrdých. Nemohl být první v boxech Williams?

"Nechtěli jsme jít na zastávku příliš brzy. Potřebovali jsme se ujistit, že vydržíme na jednozastávkové strategii. Měli jsme to jako prioritu, protože nebylo pochyb, že jednozastávková strategie je nejrychlejší. Vždy je to hra kočky s myší. Pokud zastavíte příliš brzy, doplatíte na to v závěru závodu. Proto jsme udělali takové rozhodnutí.

Sledovali jsme kroky Mercedesu, vědouce přitom, že mají rychlejší vůz. Viděli jste ta kola, byla ohromující a měli i velmi rychlé zastávky. Snažili jsme se vyvážit potřebu nečekat s přezutím dlouho a potřebu neodrovnat pneumatiky před koncem závodu."

A na závěr tu máme druhé, neplánované zastávky v boxech, během nichž všichni jezdci nazuli pneumatiky do přechodných podmínek, jelikož závěr závodu smáčela dešťová přeháňka. Williams přezul své jezdce o kolo později než Ferrari Sebastiana Vettela a Němec díky tomu vytlačil Williams i z posledního stupínku pódia.

"Čekali jsme na správnou chvíli. Hamilton zastavil o kolo dřív a bylo to skvělé rozhodnutí. Sledovali jsme naše časy a prostřední sektor byl v kole, když Lewis zastavil, o dost rychlejší. Déšť ale v té chvíli zasáhl boxovat uličku a cílovou rovinku a Seb Vettel měl na rozhodnutí o 15 vteřin víc než my. V té době už byla trať opravdu mokrá a naše vozy za vjezdem do boxové uličky. To znamenalo absolvovat celé další kolo na pneumatikách do sucha. Zklamalo nás, že jsme to netrefili."

Sebastian Vettel po závodě přiznal, že mu k třetímu místu dopomohlo štěstí. Jet okamžitě po přechodné pneumatiky se rozhodl až kvůli mokré trati na rovince Hangar ústící do zatáčky Stowe, za kterou je již vjezd do boxové uličky.