Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Mercedes připraven hodit konkurentům záchranné lano

Mercedes připraven hodit konkurentům záchranné lano

Nebude trvat na zmrazení, pomůže Renaultu i Hondě.

Toto Wolff, sportovní ředitel německého Mercedesu a šéf týmu Mercedes AMG Petronas, je připraven hodit konkurenci záchranné lano a nechat ji šanci dohnat výkonnostní ztrátu.

Mercedes nastoupil do sezony s ještě lepší pohonnou jednotkou než loni. Zřejmě je o něco výkonnější, ale v první řadě mnohem spolehlivější a jeho vysoké tempo dokázalo udržet pouze motorové oddělení Ferrari. Novinky Renaultu neměly očekávaný efekt a Honda se do F1 nevrátila v tak velkém stylu, jaký slibovala fanouškům.

Vylepšování pohonných jednotek a utrácení vývojových žetonů během sezóny je přitom jenom výsledkem skulinky objevené v pravidlech týkajících se sezóny 2015 a na další sezonu mají automobilky dostat méně žetonů, vývoj může být opět pozastaven a některé oblasti zcela zmrazeny, a to až do roku 2020. Mercedes je však připraven ustoupit a ponechat soupeřům volné ruce při napravování chyb. Musí se však najít způsob, jak udržet náklady na vývoj alespoň trochu pod kontrolou, což je vlastně důvodem zavedení žetonového systému omezení. Tituly se nesmějí dát koupit.

"Když máme na palubě někoho s problémy, jaké má nyní Honda, musíme mu nechat prostor na zmazání ztráty a nezměnit přitom DNA F1," řekl Wolff. Možná přitom narážel na slova šéfky Sauberu, která by si přála, aby byla příští rok zmrazená pouze pohonná jednotky Mercedesu a ostatní ho tak mohli snadněji dohnat.

"Ale je tu důvod, proč jsme celou dobu proti vývoji během sezóny. Stojí to strašné peníze. Ferrari bylo šikovné a našlo díru v pravidlech. Teď slýcháme, že se otevřelo něco, co mělo zůstat raději pod zámkem, protože náklady vyletěly velmi vysoko.

Věc se má tak, že jsme na setkání (Strategické Skupiny F1) řekli, že díra se na začátku příštího roku zavře, neboť takový je náš názor. Pokud si Renault a Honda myslí, že jim to bude chybět, tak můžeme diskutovat o znovuotevření. Z komerčního hlediska to není nejmoudřejší, ale pokud to ostatní opravdu potřebují, nebo si alespoň myslí, že jim to pomůže nás dohnat, tak to určitě zvážíme."

Najít správné řešení nebude jednoduché. Mercedes nemá zájem vyštvat z F1 konkurenci a potopit sledovanost závodů, ale nechce ani pustit uzdu závodům v utrácení a krachu soukromých týmů (třem z nich dodává své PJ), ale zároveň nepřijme žádnou nevýhodu, která by ho uměle sesadila z pozice nejlepšího motoráře.

"Obyčejně vést tým nebo dodavatele motorů znamená nebrat ohledy a snažit se rozdrtit každého soupeře. Nyní ale potřebujeme najít pochopení pro ty, kteří se pod novými pravidly trápí. Ještě nikdy se nestalo, že by byl jeden účastník žádán o zastavení či zmrazení vývoje, aby mohli ostatní smazat ztrátu. To není součástí DNA F1. Toto je soutěž a všichni chceme být nejlepší. Je to o malých rozhodnutích a chybách s velkým dopadem na budoucnost."

Strategická skupina F1 už jednohlasně odsouhlasila i malou pomocnou ruku speciálně pro Hondu. Pokud úprava pravidel projde přes Komisi F1 a Světovou radu motorsportu, dostane každý jezdec zásobován novým dodavatelem možnost beztrestně využít o jednu PJ víc než ostatní, tedy pět místo čtyř. To by mělo McLaren na chvíli ochránit před lavinou penalizací.