Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Hermann Tilke hájí své okruhy

Hermann Tilke hájí své okruhy

Okruhy jsou dobré, problémem jsou vozy F1.

V Baku se před pár týdny skončily Evropské hry, kterých se zúčastnilo 6000 sportovců z 50 evropských zemí a společnost Hermanna Tilkeho se tak konečně mohla pustit do práce. Příští rok se totiž ulicemi hlavního města Ázerbájdžánu poženou monoposty F1, závod bude uspořádán pod hlavičkou Velké ceny Evropy a za profil okruhu i celou infrastrukturu bude zodpovědný právě dvorní architekt Formule 1.

Tilke a jeho společnost má obrovskou výhodu spočívající v množství zkušeností nasbíraných za poslední dvě desetiletí. Jeho podpis najdeme na návrzích tratí, kde se jezdí velké ceny Rakouska, Malajsie, Číny, Bahrajnu, Abú Zabí, USA i Ruska, seznam ještě rozšiřují Istanbul Park, Valencia Street Circuit, Korea International Circuit a Buddh International Circuit a navrhl například také úpravu Autódromo Hermanos Rodríguez, kam se letos vrátí velká cena Mexika. Během let si jeho práce našla mnoho odpůrců, kterým se jeho okruhy zdají nudné a sterilní ve srovnání s klasickými okruhy jako Silverstone, Spa-Francorchamps nebo kanadský Okruh Gillese Villeneuvea.

"Musíme si dělat svou práci a autoři předpisů tu svou. Je na nich, aby otevřeli cestu k lepším soubojům na trati," obhajuje Tilke své okruhy. "My se snažíme navrhovat zatáčky vhodné k předjíždění a nejjednodušší cesta k tomu vede přes dlouhé rovinky ústící do ostrých zatáček, díky kterým vznikají dlouhé brzdné dráhy. Nicméně pokud technické předpisy nedovolí vozům jezdit těsně za sebou, tak se piloti nemají jak dostat k předjížděcím manévrům. To je problém, ale snažíme se najít řešení.

Kromě toho hledáme cesty, jak dát jezdcům co nejvíce prostoru k chybám a velmi důležitá je i první kombinace zatáček. Nechceme, aby se pole hned po startu potrhalo, je třeba ho co nejdéle udržet pohromadě.

A pak je tu část kritiky, která prostě není vůbec pravdivá. Například Bahrajn. Lidé říkají: "Och, to bude zase nuda, nedá se tam předjíždět." Přitom to vůbec není pravda, loni se v Bahrajnu odehrál jeden z nejnapínavějších závodů historie. Kam se člověk podíval, tam viděl nějaký předjížděcí manévr."

Tilke přitom nové okruhy pouze staví, nerozhoduje o složení kalendáře a vůbec není rád, když F1 přijde o některou z tratí s dlouhou historií, a už vůbec ne, pokud se jedná o trať v jeho rodném Německu.

"Jako první je třeba říct, že je to mistrovství světa, takže by se mělo jezdit v každém koutě světa. Zároveň by se ale měly zachovat tradiční evropské závody. Já osobně nejsem vůbec rád, že Německo letos nemá velkou cenu a že o závod může přijít i Itálie. Jako fanoušek bych byl velmi zklamaný. Mám rád tradiční okruhy jako Spa, Hockenheim, Nürburgring, Monza nebo Silverstone. Jako fanoušek bych chtěl, aby měly místo v kalendáři příštích 50 let a ještě déle."