Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Proč jsou městské tratě lepší než autodromy?

Proč jsou městské tratě lepší než autodromy?

Hermann Tilke vám to vysvětlí

Dvorní architekt formule 1 Hermann Tilke přišel se zajímavou odpovědí na to, proč může být improvizovaný okruh v ulicích města lepší než závodní trať vybudovaná na zelené louce. Městské tratě, jako například ta v Baku, fungují pouze jednou ročně a slouží jen F1 a dalším prestižním doprovodným sériím. Naproti tomu moderní okruhy, jako například Yas Marina v emirátu Abú Zabí, vznikají díky F1, ale ne pouze pro ni.

"Okruhy se nestaví pouze pro nejlepší profesionální jezdce. Stavíme je s ohledem na všechny typy jezdců," začal vysvětlovat Tilke. "Tedy amatéry, to znamená i šedesátileté a starší jedince, kteří si chtějí užít jízdu v nějakém typy závodního vozu nebo sportovního automobilu. A všichni tito lidé musejí být v bezpečí, ne jen jezdci F1.

Ale kupříkladu takové Baku, to je trať navržená pouze pro profesionály. Po ní nikdy nebudou jezdit moc staří nebo moc mladí jezdci, v tom je ten rozdíl. Když někdo investuje do permanentního okruhu, chce jej zpřístupnit všem."

Společnost Liberty Media, nový majitel F1, hodlá do kalendáře přidat více městských okruhů. Už vyjednává s potenciálním promotérem závodu v ulicích Miami a velmi hlasitě se mluví o VC Vietnamu v Hanoji. Německý architekt známý hlavně jako autor permanentních okruhů se širokou dráhou a četnými rozsáhlými výjezdovými zónami, jaké kromě Abú Zabí vyrostly i v Bahrajnu nebo v Číně, je na změnu trendu připravený. Podporuje ji a díky Baku a Singapuru má opět náskok před konkurencí.

"Trendem jsou městské tratě a pro profesionální sport je to dobré. Stojí za tím myšlenka, že každá trať má být unikát a každé město je unikátní. Když jste v jeho centru, nemůžete si ho splést s jinými. Momentálně jsou v kalendáři tři skutečně městské tratě, Monako, Singapur a Baku, a vůbec si nejsou podobné. Každá je unikátní. Díky tomu jsou zajímavé a pro špičkové profesionály v F1 je to správná cesta."