Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Boullier hovoří o problémech Hondy

Boullier hovoří o problémech Hondy

Proč tak výrazně zaostává za ostatními?

McLaren je druhým nejstarším týmem Formule 1, má obrovské množství zkušeností, miliony fanoušků po celém světě a před touto sezónou spojil síly s jednou z největších a nejctižádostivějších automobilek na světě, s japonskou Hondou. Honda také není ve světě motoristického sportu nováčkem a nové partnerství tedy provázejí nejvyšší očekávání. Proč je ale po polovině sezóny jejich bodové konto tak chudé a proč stále pracují více na spolehlivosti než na rychlosti?

"Mercedes se rozhodl jít do této nové hybridní technologie již v prosinci 2010, víc než 3 roky předtím než ho poprvé poslal na testovací jízdu," vysvětluje Éric Boullier, závodní ředitel McLarenu. "A když se ohlédnete do roku 2010, uvidíte HPP (Mercedes High Performance Powertrains) jako již velmi dobře organizovanou a efektivní organizaci působící v F1, se spoustou zkušeností s prací v F1, která již týmům dodává nejlepší motory. Takhle připraveni nastartovali svůj program.

Honda se rozhodla jenom dva roky před prvním testem, tedy ne tři roky a dva měsíce. Už to je velký rozdíl a ještě musela vybudovat celou organizaci, investovat do továrny a vybavení a pak do toho dosadila své lidi a teď nechává pracovat a učit se. To je obrovská výzva."

Honda už jednou veřejně odmítla návrh McLarenu, aby využila své možnosti a získala alespoň pár zkušených lidí od Mercedesu a Ferrari. Boullier je však přesvědčen, že konkurence si musela poradit se stejnými problémy, jakým nyní čelí oni a zkušení lidé by mohli výrazně urychlit odstraňování nedokonalostí v oblasti spolehlivosti. Tento krok však může učinit pouze Honda a její nejvyšší představitelé.

"Honda by si mohla koupit nějaké zkušenosti od ostatních výrobců a možná by i měla. Chceme to jenom proto, že by to urychlilo vývojový program. Oni už znají řešení na problémy, nebo by jim alespoň měli rozumět.

Všichni vědí, že jsme pod tlakem. My, jako McLaren, si nemůžeme dovolit setrvávat na konci pelotonu. Neslučuje se to s DNA McLarenu a rozhodně ani s DNA Hondy, tak bychom se měli ujistit, že pár schodů zdoláme v nejkratším možném čase. Spolehlivost je při této technologii obrovskou výzvou. My víme v čem je problém, ale nedá se říct, že bychom stoprocentně věděli jak se ho zbavit. Vyžaduje si to výzkum a vývoj. Známe naše slabiny, ale nejsou to slabiny ve stylu, že nám něco chybí. Máme všechno, ale nemůžeme to využít. O to více je to frustrující."

Tato sezóna tedy není a už s vysokou pravděpodobností ani nemůže být podle představ McLarenu, práce na vývoji vozu MP4-30 se však tak brzy nezastaví. Před sezónou 2016 nemá dojít k žádné závažnější změně technických předpisů a nový vůz bude evolucí letošního. A s tím je McLaren tak spokojený, že Boullierovi je prý do pláče když si pomyslí, kde by mohli být s plným výkonem motoru Honda.

"Nemůžeme tuto sezonu prostě odepsat, protože rok 2016 bude z hlediska pravidel evolucí letoška. Proto na tyto sezony nahlížíme jako na dvouletý projekt a někdy v jeho průběhu chceme být schopni odemknout veškerý potenciál. Nepřijde to najednou ale po částech, protože potřebujeme odstranit několik různých problémů.

Děláme simulace, ale čísla vám raději neprozradím, protože je mi při nich do pláče! Děláme je, abychom věděli, jak na tom momentálně jsme. Řekněme, že bychom byli v top šestce…