Novinky

  • 12.01.2023 Neutral Vettel po 10 letech a 150 kilometrech prodává Nissan GT-R.

  • 11.01.2023 Good Sebastián Montoya se stal členem juniorky týmu Red Bull.

  • 09.01.2023 Good Dnes se ujímá funkce šéfa Scuderia Ferrari Frédéric Vasseur.

Facebook Instagram

Franz Tost a začátky Toro Rosso

Franz Tost a začátky Toro Rosso

10 let přestavby bývalého Minardi.

Letošní vůz Scuderie Toro Rosso nese jméno STR10, protože je už desátým vozem italského týmu odkdy se stal vlastnictvím společnosti Red Bull. Franz Tost se do čela bývalého Minardi postavil hned 1. ledna 2006 a stojí tam dodnes. Vozy Toro Rosso pod jeho vedením odstartovaly do 178 velkých cen a kromě množství bodů a jedné pole position získal tým i jedno vítězství na domácí Monze a Red Bullu "vychoval" Sebastiana Vettela, Daniela Ricciarda i Daniila Kvjata.

"Bylo opravdu zajímavé zvednout telefon a slyšet Dietricha Mateschitze jak říká, že na mě čeká nová výzva," vzpomíná bývalý rakouský závodník, manažer Ralfa Schumachera a šéf traťových operací BMW. "Rozhodl jsem se to přijmout, a když na to myslím, hned se mi vybavuje vzpomínka na jeden závod, i když už nevím který přesně. Vůz Minardi během zastávky v boxech zachvátily plameny a naši lidé z BMW e na mě dívali a smáli se. Když jsem pak odcházel, tak mi samozřejmě přáli hodně štěstí, ale nemohli pochopit, proč odcházím z BMW. To právě koupilo Sauber a já jsem odcházel do Minardi. Jenže pro mě to byla zajímavá výzva a já miluji výzvy s nepředvídatelným výsledkem."

Během 10 let prošla Formule 1 několika změnami a Toro Rosso se muselo přizpůsobovat více než ostatní týmy. Nejprve se měnilo na tým, který závodil s téměř stejnými vozy jako Red Bull Racing a měl se soustředit na závodění s nízkým rozpočtem. Pak se ale pravidla změnila a nyní je z něj téměř samostatný tým s vlastními sponzory, zrekonstruovanou továrnou a vlastním větrným tunelem, i když nadále využívá například simulátor RBR.

"Pamatuji si, že v době mého příchodu jsme měli 85 lidí a s nimi jsme začali budovat nový tým. Začali jsme sezónou 2006. Díky výjimce jsme mohli nadále jezdit s motorem V10 (Cosworth), ale se sníženým přívodem vzduchu. Závodili za nás (Vitantonio) Liuzzi a Scott (Speed). Tým začal růst a já jsem si začal dělat úplnější obrázek o našem směřování. Naše filozofie byla jiná než dnes, protože jsme závodili s vozy od Red Bullu.

Když se Dietrich Mateschitz rozhodl koupit tým, chtěl využívat stejný vůz pro oba týmy a dát prostor mladým jezdcům. Bylo vytvořeno Red Bull Technology a to zásobovalo Red Bull Racing a Toro Rosso nákresy dílů a podobně. Naneštěstí jsme nikdy neměli úplně stejné auto, protože jsme vždy jezdili s jiným motorem. Původně měl Red Bull motor Ferrari, ale pak chtěl Renault, takže smlouvu s Ferrari jsme převzali my.

Od té doby již zůstal Red Bull s Renaultem a my s Ferrari, ale bylo to v pořádku, bylo to dobré období. V roce 2007 měl tým 120 lidí a bodovali jsme a rok 2008 byl naším nejúspěšnějším, protože jsme měli Sebastiana Vettela a vyhráli v Monze. Pak naši přímí soupeři změnili pravidla a od roku 2009 jsme museli začít navrhovat vlastní vůz - kompletně náš. Neměli jsme na to připravenou infrastrukturu a nebylo jednoduché ji vybudovat."

Rozšiřování týmu přitom patřilo k největším výzvám. Toro Rosso nikdy nemělo rozpočet jako Ferrari, ale potřebovalo přesvědčit zkušené inženýry zvyklé na život v jižní Anglii a většinou už majících ženy a děti chodící do anglických škol, aby se přestěhovali na sever Itálie. Přitom probíhala, a až v těchto dnech končí, poslední fáze modernizace továrny, díky níž mohou všichni noví inženýři, designéři a další zaměstnanci pracovat pod jednou střechou, s výjimkou zaměstnanců větrného tunelu.

Tost je velmi ambiciózní a již druhý rok po sobě dal svému týmu za úkol obsadit 5. místo poháru konstruktérů. Loni tomu zabránila nespolehlivost vozu i problematický začátek sezóny s novými pohonnými jednotkami Renault a letos je zatím na sedmém místě.