Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Mercedes zajímá legálnost spolupráce Ferrari - Haas

Mercedes zajímá legálnost spolupráce Ferrari - Haas

Toto Wolff připraven začít "závod ve zbrojení".

Mercedes poslal stevardům Velké ceny Abú Zabí pětistránkový email, v kterém žádá o objasnění mnoha nejasností sportovních pravidel. Většina se týká dodatků 6 a 8, z čehož se dá snadno usoudit, že ho zajímají pravidla omezující spolupráci dvou týmů F1 při vývoji a navrhování svých vozů.

Pravidla F1 zakazují, aby dva týmy používaly stejný vůz, a nesmějí mít ani společný vývojový program, ani sdílet své poznatky z větrných tunelů či simulací v CFD. Počet hodin strávených každým týmem ve větrném tunelu je navíc v rámci šetření nákladů přísně omezen, pryč jsou tedy časy, kdy špičkové týmy držely testovací program v chodu 24/7 a chudší pouze tiše záviděly.

Ferrari a Haas jsou podezřívání, že obcházejí první i druhé pravidlo. Haas se má zařadit mezi týmy F1 až v roce 2016 a momentálně něj tedy žádná omezení neplatí. A jelikož vstup nového týmu do F1 je mimořádně náročný, rozhodl se tak učinit pod křídly Ferrari.

Oficiálně jde pouze o maximální využití technické spolupráce, dodavatelsko-odběratelský vztah a pronájem větrného tunelu v sídle Ferrari v italském Maranellu. Konkurenční týmy se však obávají, že Ferrari a Haas ve skutečnosti jednoduše využívají díry v pravidlech a zatímco Haas bude mít vůz navržený špičkovými aerodynamiky Ferrari, Ferrari využívá Haas k obcházení omezení práce ve větrném tunelu.

Mercedes teď říká, že je na rozcestí, proto požaduje upřesnění pravidel týkajících se této oblasti. Zda stevardi rozhodnou tak nebo onak, jedna nebo druhá strana se pravděpodobně odvolá a záležitost bude řešit FIA. Mercedes pak buď bude spokojen s omezením a kontrolou spolupráce Ferrari - Haas, nebo si najde vlastní satelitní tým, a Toto Wolff mluví dokonce o několika týmech, aby měl stejnou výhodu jako Ferrari.

"Nejdeme proti konkrétnímu týmu," řekl Toto Wolff, šéf týmu Mercedes. "Chceme jen, aby FIA upřesnila, co všechno pravidla v tomto směru dovolují, protože podle nás jsou pravidla v tomhle směru poměrně neurčitá a nejasná.

Nechceme jít na tenký led a spustit projekt, který by mohl být posouzen jako porušení pravidel. Proto chceme vysvětlení.

Prst je již připraven stisknout spoušť, která spustí reorganizaci našich struktur tak, aby bylo možné spolupracovat a společně získávat poznatky, sdílet infrastrukturu a snadno se z toho mohou stát závody ve zbrojení. Čím více partnerů podepíšete, tím rychleji budete vyvíjet."

Wolff nepředpokládá, že by se tato složitá záležitost vyřešila v Abú Zabí.

"Před Abú Zabí jsme byli Mezinárodní automobilovou federací poučeni, že jedinou cestou k oficiální odpovědi by bylo probrat tohle téma na setkání se stevardy. Potenciálně to může skončit u (odvolacího) soudu, ale opakuji, jde pouze o snahu zjistit, co je a co není dovoleno. Bude to informace zajímavá pro všechny týmy, na nikoho a na nic neukazujeme prstem."

Možnost potichu obcházet pravidla by byla zajímavá především v souvislosti s velkými změnami pravidel připravovanými pro sezónu 2017.

"Přemýšlíme o roku 2016 a spolupráci s jiným týmem, především pokud pravidla způsobí, že vozy sezóny 2017 budou vypadat zcela jinak. Mohli bychom sdílet zdroje, lidské i technické, ale nejprve potřebujeme zjistit, co bude akceptováno a co ne."

Mercedes bude od příštího roku dodávat své motory v současnosti nejmenšímu týmu F1, Manoru, který by se výhodné spolupráci zřejmě nebránil. A jelikož Haas bude jedenáctým týmem a pravidla počítají s dvanácti, jedno místo je ještě volné.