Novinky

  • 03.07.2024 Neutral Andy Cowell vystřídal Martina Whitmarshe na místě ředitele Astonu

  • 02.06.2024 Bad Rob White po 20 letech odchází z Alpinu

  • 20.05.2024 Good Verstappen v neděli kromě Imoly opanoval také Nürburgring - v simulátoru

Facebook Instagram

24 hodin ve Spa: ani vrtochy počasí nezastavily bmw před triumfem

24 hodin ve Spa: ani vrtochy počasí nezastavily bmw před triumfem

Pořadí na stupních vítězů se měnilo v závěru závodu.

Průběh druhé poloviny závodu ovlivňovaly ve větší míře častokrát měnící se podmínky. Nechyběla ani řada dramatických momentů a zmařených nadějí při selhání techniky a haváriích.

Po dalším rozdělování bodů střídá v čele bentley č. 8 týmu M-Sport audi stáje Phoenix (č. 6). Druhý z vozů M-sportu (č. 7) opouští pódium kvůli údržbě brzd na úkor bmw týmu Rowe (č. 99). Přitom využívá vyhlášení plné žluté po odstoupení Grotze (PAM č. 12, Boutsen Ginion, BMW) před završením čtrnácté hodiny závodu.

Během dalších dvou hodin je vše jinak, neboť Soulet (č. 8, M-Sport, Bentley) musí do boxů kvůli odpykání trestu za překročení povolené doby řízení. Audi týmu Phoenix (č. 6) míří na výměnu brzd a do vedení se vrací bmw týmu Rowe (č. 99). Po havárii Flohra (PAM č. 55, AF Corse, Ferrari) na výjezdu z Double Gauche odstupuje další vůz a následuje další vyhlášení plné žluté.

Dráhu skrápí déšť, prozatím nechává účastníky v klidu. Soucek (č. 8, M-Sport, Bentley) snižuje odstup na Martina (č. 99, Rowe, BMW). Dle strategie se do měnícího pořadí na čele ještě zapojuje Winkelhock (č. 6, Phoenix, Audi). Neméně dramatická situace je u smíšených posádek. Zde jsou ve hře o vedení porsche týmu IMSA (č. 76) a audi z ISR (č. 74), vzadu číhá Konradovo lamborghini (č. 29).

Nezvyklou atrakci prožívá Jaafar (č. 84, HTP, Mercedes), který po souběžné jízdě s Buurmanem (č. 00, Black Falcon, Mercedes) po kontaktu v Eau Rouge rotuje k Raidillonu. Na vrcholu sníženou rychlostí naráží zádí do bariéry.

Po zkoušce nervů při předchozí přeháňce je zde po vyschnutí dráhy další příděl vody padající ze zamračené oblohy. Na hladkých pneumatikách se jede až o půlminuty pomaleji, třetí Mies zkouší mokré pneumatiky (č. 6, Phoenix, Audi). Nejen on dočasně získává výhodu až o patnáct vteřin rychlejších průjezdů okruhem, rozdíl však rychle klesá.

Podmínky se rychle mění dočasně jsou výhodnější hladké pneumatiky, než přijdou další přeháňky. Necelých pět hodin před koncem jeden z mnoha defektů končí nezvykle rozsáhlým požárem. Mies za zatáčkou Double Gauche kvapně opouští své audi (č. 6, Phoenix), s nímž byl na třetí příčce.

Vyhlášení plné žluté v délce dvanácti minut využívají jezdci k volbě vhodnějších pneumatik na deštěm smáčenou dráhu. Ze špičky se Sims (č. 99, Rowe, BMW) rozhodne využít povinně snížené rychlosti a zůstává o kolo déle, zároveň mechanici provádí preventivně údržbu brzd.

Následující plná žlutá kvůli odklízení Mulova (PAM č. 101, Attempto) kolizí poškozeného lamborghini spolu s pomalu osychající dráhou navozovala úvahy o návratu na hladké pneumatiky.

Další přeháňku ohraničily dvě krátké fáze plné žluté: nejprve při odklízení trosek po defektu pneumatiky Lathourasova ferrari (č. 50, AF Corse) při sjezdu k Eau Rouge, podruhé kvůli odstranění Takaboshiho odstaveného nissanu (č. 23, GT Academy) s porouchanou převodovkou. Druhý moment lépe zapadal do strategie bmw týmu Rowe, čímž se podařilo omezit předchozí Souckovo (č. 8, M-Sport, Bentley) úspěšné vystoupení.

Počasí si pohrávalo i nadále s účastníky, tentokráte mátlo rozjasněním s polojasnou oblohou. O dramatické okamžiky se postaraly chyby a kolize. Vedoucí ferrari amatérské třídy pilotované Mastronardim (AM č. 51, AF Corse) poškodil blízko boxů Mapelli (PAM č. 78, Barwell, Lamborghini). S poškozenou pravou zadní pneumatikou čekala na Itala sedm kilometrů dlouhá pouť, při níž zbytky obutí demolovaly karoserii. Uklizení trosek rozesetých po okruhu ubralo čtyři minuty z času pro závodění.

Na výjezdu z Les Combes roztočil ferrari Cameron (PAM č. 52, AF Corse). Výsledkem bylo opuštění slibného 15. místa celkově a druhého ve třídě. Ještě než se dostal k mechanikům, minul poprvé vjezd do uličky. Po jejich pomoci se vrátil až 28. (9. ve třídě), ale po dalších obtížích již zůstal v boxech.

V souboji o vedení má navrch bmw týmu Rowe (č. 99), dramatičtější je boj o zbývající příčky na pódiu. Třetího Müllera (č. 28, WRT, Audi) dostává trest za pochybení v boxech pod tlak Götze (č. 86, HTP, Mercedes).

Ani Soucek (č. 8, M-Sport, Bentley) nemá druhou pozici jistou – nejprve neplánovaná zastávka kvůli výměně pravé zadní pneumatiky dále vzdaluje možnost k dobytí triumfu, brzy následuje trest za porušení pravidel další fáze plné žluté. Ta je důsledkem hodin Attarda (PAM č. 78, Barwell, Lamborghini) na výjezdu z Blanchimontu a následným nárazem do bariéry.

Časomíra odpočítává poslední desítky minut závodu a nebe nad okruhem se znovu zlověstně zatahuje. První kapky se spouští více jak půlhodiny před vypršením limitu. Déšť rychle zhoustne a v posledním zákrutu před vjezdem do boxů se rozpoutává peklo. Na hladkých pneumatikách se smýkají neovladatelné vozy na dráze i v únikové zóně. Šťastnější piloti (Konopka – AM č. 69, Paisse - N č. 230) přečkají dramatické momenty bez větší újmy a vydávají se k mechanikům.

Zöchling (č. 29, Konrad, Lamborghini) v hodinách naráží do stojícího Simonsena (č. 57, Black Falcon, Mercedes). O bariéru se otírá Tappy (č. 60, Garage 59, Mclaren) a Romanelli (PAM č. 40, Easy Race, Ferrari).

Ruch v boxech míchá pořadím na pódiu. Sims (č. 99, Rowe, BMW) těží z dostatečného náskoku, na druhé místo se posouvá Rosenquist (č. 88, AKKA-ASP, Mercedes), třetí je Götz (č. 86, HTP, Mercedes), čtvrtý Vanthoor (č. 28, WRT, Audi) a teprve pátý Soucek (č. 8, M-Sport, Bentley).

Pochybení mechanika však stojí Götze bronz – německý pilot byl vyslán přímo před projíždějící lamborghini týmu Grasser. Ke kolizi sice nedošlo, k potrestání za nebezpečné opuštění boxového místa ano. Průjezd boxy znamená propad na pátou příčku.

Na oslavy blížícího se triumfu týmu Rowe ustává déšť a po 24 hodinách dvou minutách a necelých devatenácti vteřinách protíná bmw s číslem 99 cílovou čáru.

Konečné výsledky

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Kola
1.
-
 Sims/Eng/Martin   Rowe
Bm6
531
2.
-
 Vautier/Rosenquist/Van der Zande   AKKA-ASP
MAgt
531
3.
-
 L.Vanthoor/Rast/Muller   Belgian Audi
Ar82
531
4.
-
 Soulet/Soucek/Reip   M-Sport
Bcon
530
5.
-
 Jäger/Paffett/Götz   HTP
MAgt
530
6.
-
 Baumann/Jaafar/Buhk   HTP
MAgt
529
7.
-
 Guilvert/Parisy/Haase   Sainteloc
Ar82
527
8.
-
 De Leener/Baguette/Kaffer   Belgian Audi
Ar82
527
9.
-
 Salaquarda/Mortara/Stockinger   ISR
Ar82
527
10.
PAM
 Pilet/Jousse/Narac/Cornac   IMSA
P991
527
11.
-
 Bortolotti/Bleekemolen/Ineichen   Grasser
Lhur
527
12.
-
 Albuquerque/Baptista/Jimenez   Belgian Audi
Ar82
526
13.
PAM
 Perera/Lapierre/Hassid/Giaque   ISR
Ar82
526
14.
-
 Babini/Niederhauser/Zampieri   Attempto
Lhur
526
15.
-
 Piccini/Stolz/Beretta   Grasser
Lhur
525
16.
-
 Lathouras/Rugolo/Pier Guidi   AF Corse
F488
524
17.
PAM
 Minshaw/Keen/Gavin/Osborne   Barwell
Lhur
524
18.
-
 Smith/Abril/Kane   M-Sport
Bcon
524
19.
PAM
 Perfetti/Cazenave/Lyons/M.Traffort   AKKA-ASP
MAgt
523
20.
-
 Engel/Buurman/Schneider   Black Falcon
MAgt
523
21.
-
 Dontje/Schmid/Bacheta   HTP
MAgt
522
22.
PAM
 Broniszewski/Bonacini/Rizzoli/Piccini   Kessel
F488
521
23.
PAM
 Pisařík/Král/Malucelli/Fumanelli   Sc. Praha
F488
519
24.
PAM
 Al Harty/Modell/Adam/Turner   Oman
Avan
518
25.
PAM
 Attard/Machitski/Mapelli/K-Smith   Barwell
Lhur
517
26.
PAM
 Morley/Toril/Al Faisal/Juncadella   Black Falcon
MAgt
516
27.
-
 Companc/Giammaria/Balzan   AF Corse
F488
515
28.
PAM
 Cerutti/Spinelli/Sbirazzuoli/Giraudi   Antonelli
Lhur
514
29.
-
 Vervisch/D.Vanthoor/Stevens   Belgian Audi
Ar82
514
30.
PAM
 Zöchling/Gounon/Rettenbacher/Breuters   Konrad
Lhur
513
31.
-
 Van Gisbergen/Ledogar/Bell   Garage 59
M650
513
32.
AM
 Zanuttini/Gitlin/Talbot/Cadei   Kessel
F458
513
33.
-
 Haupt/Simonsen/Christodoulou   Black Falcon
MAgt
512
34.
AM
 Mann/Guedes/Mastronardi/Cressoni   AF Corse
F488
512
35.
PAM
 Lago/Owen/Russell/Webb   Lago
LgEX
509
36.
AM
 Ehret/Salikhov/Mattschull/Seefried   Rinaldi
F488
506
37.
PAM
 Sanchez/Sarazin/Walkinshaw/Simmons   GT Academy
Ngtr
506
38.
PAM
 Geri/Romanelli/Schiro/Mancinelli   Easy
F488
505
39.
AM
 Konopka/Lewandowski/Myszkowski/Mikuláško   ARC
Lhur
502
40.
-
 Senna/Tappy/Derani   Garage 59
M650
500
41.
-
 Catsburg/Dusseldorp/Werner   Rowe
Bm6
497
42.
PAM
 Alessi/Pohler/Fjordbach/Andersen   Grasser
Lhur
488
43.
PAM
 Kelders/Rostan/Bouvy/Bonanomi   Sainteloc
Ar82
484
44.
-
 Ordonez/Takaboshi/Buncombe   GT Academy
Ngtr
481
45.
PAM
 Beretta/Berton/Constantini/Gattuso   Ombra
Lhur
480
46.
PAM
 Cameron/Scott/Griffin/Ragazzi   AF Corse
F488
471
47.
N
 Notari/Bachelier/Mallegol/Blank   RMS
Pcup
470
48.
N
 Meulders/Paisse/Pâque/Richard   Speedlover
Pcup
468
49.
-
 Hirschi/Klien/Palttala   Emil Frey
Jef
446
50.
-
 Mies/Stippler/Winkelhock   Phoenix
Ar82
425
51.
AM
 Blanchemain/Lallement/H-Clot/Buffin   Sainteloc
Ar82
415
52.
PAM
 Machiels/Van Splunteren/Mul/Venturini   Attempto
Lhur
415
53.
-
 Frey/Ortelli/Costa   Emil Frey
Jef
408
54.
AM
 Pierce/Harris/Rosenblad/Perel   Parker
Bcon
376
N
PAM
 Cioci/Castellacci/Perazzini/Flohr   AT Racing
F488
333
N
-
 Leonard/Frijns/Meadows   Belgian Audi
Ar82
302
N
PAM
 Grotz/Ojjeh/Darras/Santamato   Boutsen
Bm6
257
N
AM
 Moiseev/Lémeret/Rizzo/Aguas   Kaspersky
F458
254
N
AM
 Brandela/Buret/Delhez/Petit   CMR
F458
244
N
AM
 Nicolle/Loger/Mouez/Debs   CMR
F458
223
N
-
 Moore/Fontana/Watson   Garage 59
M650
208
N
PAM
 Loggie/O-Cole/Macleod/Meyrick   Parker
Bcon
168
N
PAM
 Koebolt/Roda/Colombo/Tomczyk   Team Italia
Bm6
96
N
PAM
 Mateu/Häring/Armindo/Estre   Attempto
P991
33
N
PAM
 Motoaki/Bontempelli/Beretta/Fisichella   AF Corse
F488
33

Vysvětlivky k tabulce

N - neklasifikováni

Třídy: bez označení –sestavy v celkovém hodnocení, PAM (Pro-Am) – smíšené posádky, AM – amatérské posádky, včetně třídy N s pohárovými vozy

Vozy: Audi R8 LMS 2. generace (Ar82), BMW F13 M6 GT3 (Bm6), Bentley Continental GT3 (Bcon), Ferrari 458 Italia GT3 (F458), Ferrari 488 GT3 (F488), Lamborghini Galardo R-EX (LgEX), Lamborghini Huracán (Lhur) Mercedes-AMG GT3 (MAgt), McLaren 650S GT3 (M650), Nissan GT-R Nismo GT3 (Ngtr), Porsche 911 GT3R (P991), Porsche 911 GT3 Cup (Pcup)

tučné písmo – čeští anebo slovenští účastníci

Doplňující odkazy

24 hodin ve Spa (Zde)

Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, přehled základních pravidel anebo odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku. Naleznete zde také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněné na zdejším portálu.