Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Villeneuve porazil hvězdy formule 1 v Trois Riviéres

Villeneuve porazil hvězdy formule 1 v Trois Riviéres

Motorsport před 40 lety - 36. díl

Vrcholem a zakončením sezony kanadské formule Atlantic byl tradičně závod výstavištním areálem kanadského města Trois Riviéres. Tak jako v předešlých letech, se tabákoví sponzoři postarali o přísun několika evropských hvězd, které pozvání k hostování rádi přijaly.

Skupinu "hostů" vedl James Hunt, kterého sponsor Ramada Inns posadil do druhého Marche Ecurie Canada. Firma Gitanes zaplatila za tři Chevrony týmu Freda Operta pro Alana Jonese, Joseho Dolhema a Patricka Tambaye, Vittorio Brambilla usedl do semi-továrního Marche.

Všechna tato evropská esa ovšem svým senzačním výkonem zastínil nový šampion tohoto seriálu: 24letý Gilles Villeneuve sice musel předcházející závod z finančních důvodů vynechat, pro jubilejní "10th Grand Prix Molson Trois Riviéres" se ale našel sponzor (fotolaboratoř Direct Film) a Kanaďan mohl zpět do kokpitu svého Marche-Ford 76B týmu Ecurie Canada. Podnik se měl stát jednou z rozhodujících událostí jeho kariéry.

Kvalifikaci 32 vozů Villeneuve ovládl s náskokem 35 setin na Toma Klauslera. Za nimi se na startu seřadili Rahal, Brambilla, Tambay, Hunt, Jones, King, Brack, Gloy, Cobb, Dolhem a Rebaque.

Stejně tak přesvědčivě pokračoval "Quebecois" Villeneuve i v závodě na 60 kol. Po startu držel první místo před dalšími "specialisty Atlantiků" Klauslerem a Rahalem. Za nimi se seřadily "hvězdy" v pořadí Brambilla, Tambay, Hunt a Jones. Klausler si brzy urazil o obrubník ventilek pneumatiky a ani Rahal nedokázal borce z formule 1 věčně držet za sebou. Po šesti kolech byl Brambilla druhý. S Jonesem a Huntem v závěsu se Ital snažil dohnat minimální Villeneuveho náskok. Ve většině závodů sezony se Gillesovi dařilo vedení vůči soupeřům během první třetiny podniku vybudovat na 10 sekund a pak ho udržel až do cíle. Tentokrát však měl za sebou "světovou smetánku"... Na jeho pojetí to ovšem nic nezměnilo! Po polovině závodu byl o osm sekund před Brambillou. Vittoria poté začal zlobit motor. Roli lídrova pronásledovatele převzal Alan Jones a na čas svou ztrátu snižoval. Villeneuve na to ale chladně odpověděl několika senzačními koly v "provozu" mezi opozdilci a svým obvyklým náskokem deseti sekund vyhrál před Jonesem, Huntem, Brambillou, Rahalem a Tambayem.

Je zajímavé, jakou roli měla tato  jména v dalším pokračování Gillesovy kariéry hrát. James Hunt byl výkonem neznámého Kanaďana tak nadšen, že ho neváhal doporučit šéfovi McLarenu Teddy Mayerovi a i sponzorům Marlboro a Texaco. Stal se Villeneuveho nezkrytým fandou a jeho "tlačenka" vedla k tomu, že Gilles roku 1977 dostal u McLarenu svou první šanci ve formuli 1. Když pak Marlboro a Mayer přemýšleli o tom, kdo dostane druhý McLaren pro sezonu 1978, rozhodovalo se mezi Villeneuvem a Patrickem Tambayem. Kokpit dostal Francouz. A Alan Jones? Duely Australana a Kanaďana z roku 1979 jsou nezapomenutelnými klenoty dějin formule 1...

"Dvojitý podnik" pořádal francouzský ACF začátkem září v Dijonu: předposlední závod málo povedeného Mistrovství světa sportovních vozů a zárověň poslední závod ještě méně povedeného Mistrovství světa značek.
V "500 Kilometres de l´ACF" pro sportovní prototypy vyhrála pošesté značka Porsche. Jochen Mass a Jacky Ickx uštědřili domácím Renaultům-Alpine další potupnou porážku. Žluté vozy posádek Depailler/Laffite a Jabouille/Jarier zuffenhausenský Porsche 936 turbo nikdy nedokázaly vážně ohrozit a dojely jen na místech dvě a tři. 

Podobně jasně se Ickx a Mass prosadili i v šestihodinovce "MS značek". Jejich 2,7litrový Martini-Porsche 935 turbo "zlobil" během šestihodinovky jen tovární BMW CSL Ronnieho Petersona v uměleckém lakování Franka Stelly. Švéd držel úvodních 33 kol těsné vedení před Ickxem, než se mu zadřela převodovka. Od té doby byla cesta k pětinásobnému vítězství Porsche (a tím i k titulu) volná. Belgičan s Němcem vyhráli na továrním voze před Wollekem a Heyerem na stejném 935 bratří Kremerů a druhým továrním Porsche 935 Stommelena a Schurtiho. Čtvrtý dojel soukromý 935 Egona Evertze a Lea Kinnunena, pátý  Porsche 934 soukromníků Clauda Haldiho a Herberta Müllera.

Udělal Conny Andersson doma v Knutstorpu rozhodující krok směrem titulu mistra Evropy formule 3? Zatímco jeho velký rival Riccardo Patrese zničil svůj vůz již v kvalifikačním rozjezdu, připsal si Švéd dalších devět bodů za vítězství. Lehké to Conny ale neměl: jen se štěstím přestál nehodu s týmovým kolegou (!) Brancatellim v posledním kole. Druhý dojel Jac Nellemann a třetí Thorkild Thyrring. Před posledním závodem šampionátu ve Vallelunze měl Andersson náskok dvou bodů na Patreseho.

Novinky z formule 1:

- Těsně před závodem v Monze se tradičně roztočil kolotoč přestupů. Ronnie Peterson podepsal u Kena Tyrrella, kde měl roku 1977 řídit druhou šestikolku vedle Patricka Depaillera. "Snažil jsem se Ronnieho dostat už od odstoupení Jackieho Stewarta. Má potenciál mistra světa a je dle mého názoru nejrychlejším jezdcem F1," odůvodnil svou volbu Tyrrell. Na Švéda a "dřevorubce" ovšem čekal ročník plný problémů bez jakéhokoliv úspěchu...

-  Jody Scheckter se tedy ocitl bez kokpitu. Nejlepší šance prý měl u McLarenu nebo Rogera Penskeho. Jihoafričan ovšem měl úplně jiné plány...

- Niki Lauda pro tento týden plánoval první test ve Fioranu po své těžké nehodě.

- Carlos Reutemann se oficiálně stal jezdcem Scuderie Ferrari a testoval 312T2 ve Fioranu. Argentinec měl v Monze řídit třetí vůz vedle Laudy a Regazzoniho. Zbývající podniky MS měli ovšem absolvovat jen Rakušan se Švýcarem, od kterého se všeobecně očekávalo že koncem roku ukončí svou kariéru.

- Po Reutemannově odchodu musel Bernie Ecclestone obsadit druhý kokpit Brabhamu-Alfa vedle Carlose Paceho. Pro Monzu se dohodl s Rolfem Stommelenem.

- Jacky Ickx měl v Monze znovu řídit vůz Ensign, který v tomto závodě měla poprvé podpořit firma Tissot.

- Chris Amon testoval v Goodwoodu Hesketh týmu Waltera Wolfa a podepsal s Austro-Kanaďanem smlouvu na tři závěrečné velké ceny sezony. V Goodwoodu stačil Amon při této příležitosti vyzkoušet i oba aktuální vozy Johna Surteese.

- Louis Stanley prohlásil, že se jeho tým BRM příštího roku vrátí do formule 1. Chtěl nasadit jediný vůz konstruktéra Lena Terryho, pro který (jako obvykle) sliboval silnější motor konstruktéra Aubreye Woodse. Sponzorem se měl stát švýcarský výrobce hodinek Rotary. Tato poslední kampaň British Racing Motors se měla stát trapným propadákem...


Gilles Villeneuve porazil mezinárodní hvězdy v ulicích "Tří Řek".

Jochen Mass poráží na Porsche 936 v Dijonu domácí Renault-Alpine s Laffitem v kokpitu.

Mass byl před 40 lety nejen jezdcem McLarenu-F1, ale i továrním pilotem Porsche, se kterým se stal mitrem světa sportovních vozů.