Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Soupeři Mercedesu manipulují s FIA

Soupeři Mercedesu manipulují s FIA

Pět kilogramů paliva navíc. Ale proč?

Provozní ředitel Force India Otmar Szafnauer se nechal slyšet, že nejnovější změna pravidel pro rok 2019, zvýšení limitu paliva v nádrži vozu F1 ze 105 na 110 kilogramů, nemá žádný smysl. Nezlepší podívanou, je to jen další ústupek soupeřům Mercedesu. Při čtení jeho rozhořčeného vyjádření je třeba myslet na to, že Force India používá velice palivově efektivní motory Mercedes, ale i na to, že přizpůsobování se zbytečným změnám pravidel je náročnější pro menší týmy s menšími rozpočty.

"Zvýšení limitu ze 100 na 105 kilogramů jsem tak nějak i rozuměl, protože vozy se velmi změnily. Změnily se rozměry, úroveň přítlaku, aerodynamický odpor, máme větší křídla…," řekl Otmar Szafnauer. "Když jsme hranici nasadili na 100 kg, nevěděli jsme, že dojde k takové změně, a nyní ji potřebujeme posunout na 105 kg. Chápu, logické. Ale prostě to změnit ze 105 na 110, to už logické není.

Z dobrého důvodu jsme si dali určité cíle. Chtěli jsme efektivnější vozy, tak jsme spolu s tím zavedli i omezení průtoku paliva a pohonné jednotky se proto musely stát efektivnějšími. Dnes máme stejné důvody, omezení jsou stejně relevantní k světu kolem nás, takže bychom je neměli měnit.

Ke změně došlo pouze proto, že někteří výrobci motorů a týmy neodvedly na poli efektivnosti dobrou práci, takže šli za FIA, aby pravidla změnila v jejich prospěch. A to je podle mě špatně. Pokud nejste dost dobří, měli byste více pracovat v rámci pravidel, na kterých se všichni dohodli, nebo byste měli změnit pravidla? Nelíbí se mi to. Nezvládl jsem to, tak se postarám o změnu pravidel."

FIA změnu oznámila s tím, že díky tomuto množství paliva budou moci jezdci celou dobu závodit naplno. To ale zřejmě nebude pravda, jak vysvětlil Szafnauer, protože 110 kilogramů paliva v nádrži není povinných. Když tedy tým vypočítá, že větší šance získat více bodů nastane, pokud bude vůz startovat lehčí o pár kilogramů paliva, tak jezdec bude muset šetřit.

Souhlasí i Fernando Alonso, který je jinak velkým kritikem současné podoby pravidel: "Popravdě, já si nemyslím, že to opravdu změní závodění. Je to dobré, je to krok správným směrem, protože některé závody jsou divné, když se šetří palivo. Možná jen někdy… Například v Bahrajnu jsme museli v závěru závodu pár kol šetřit palivo, což mi zabránilo zaútočit na Hülkenberga. Ale toto se stává jednou za dva roky. Přidáte pět kilogramů paliva a závody budou fantastické? To ne. Jen velmi zřídka jsme museli šetřit palivem natolik, že nám to zabránilo v útoku na lepší pozici."

Marcus Ericsson, závodník Sauberu používajícího motory Ferrari, prozradil, že občas nemá na startu závodu v nádrži ani 105 kg paliva. Zvláště když ví, že na některých okruzích stráví část závodu zaseklý za jinými vozy a palivo prostě nebude mít jak využít.