Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Rozhovor: Otmar Szafnauer, provozní ředitel Force India

Rozhovor: Otmar Szafnauer, provozní ředitel Force India

O předchozí, letošní i příští sezoně a výhodách Mercedesu.

Jedno pódium, páté místo v poháru konstruktérů a před Maďarskem i body z každé VC. Očekávali jste tak dobrý začátek sezóny?

Myslím, že nikdo nevěděl, co může od letošní sezony očekávat. Ani jsme nevěděli, která pohonná jednotka bude nakonec nejlepší. Chci tím říct, že jsme si za partnera zvolili Mercedes, protože jsme byli přesvědčeni, že odvede nejlepší práci, ale nic jsme nevěděli předem. S vývojem letošního vozu jsme ale začali brzy, už v květnu (2013), takže jsme očekávali dobré výsledky.

Proč jste tak brzy přesunuli pozornost na tuto sezónu? Je tohle důvodem, proč jste na konci roku 2013 zaostávali?

Částečně. Naši rychlost ovlivnila hlavně změna pneumatik. Pirelli uprostřed sezóny změnilo konstrukci pneumatik a ostatní týmy se na to snažily zareagovat, ale my ne. V té době jsme už měli naplno rozjetý projekt vozu pro rok 2014, a kdybychom chtěli reagovat na změnu pneumatik, museli bychom přerušit práce na novém voze. Jediné, co jsme v té sezoně ještě mohli získat, bylo páté místo McLarenu. Byli jsme blízko, ale bylo to jen jedno místo, což bylo příliš málo ve srovnání s obrovským potenciálem nového vozu.

Takže jste předem věděli, že budete mít dobrý vstup do sezony? Říká se, že v F1 vaše pozice odráží rozhodnutí, které jste udělali před 18 měsíci.

To je pravda. Měli jsme (před začátkem sezóny) dobrý pocit. S Mercedesem jsme stále v kontaktu, takže jsme věděli, co dělají. Máme podepsaný dlouhodobý kontrakt, takže před námi nemuseli nic skrývat, ale nevěděli jsme, co dělají ostatní výrobci motorů.

Čemu jste si věnovali dříve, než je u přípravy nového monopostu běžné?

Důležitou oblastí bylo chlazení nové pohonné jednotky. Museli jsme hledat kompromisy mezi chlazením, využíváním výkonu a aerodynamikou. Pokud to s chlazením přeženete, nezískáte tím navíc ani jednu koňskou sílu, ale utrpí aerodynamika. Ale pokud se vydáte jinou cestou, můžete získat v oblasti aerodynamiky, avšak ztratit část výkonu (kvůli nedostatečnému chlazení).

Jak velkou roli sehrála pohonná jednotka? Force India si mohla vybírat a nakonec udělala správné rozhodnutí.

Rozhodovali jsme se podle několika faktorů. Například jsme věděli, že Mercedes v posledních letech investoval spoustu času, úsilí a zdrojů do budování infrastruktury, která umožňuje vývoj pohonné jednotky bez testování na dráze. Podle našich průzkumů ostatní do této oblasti investovaly méně.

Kromě toho jsme věděli, že Mercedes plánuje vyrobit celou pohonnou jednotku vlastními silami. Nenakupovali kousky zvenčí, aby se je pak pokusili integrovat. To také sehrálo svou roli.

A nakonec jsou tu naše dlouhodobě dobré vztahy a fakt, že sídlí prakticky za rohem.

Myslíte, že ostatní nyní Mercedes okopírují?

Ano. O ostatních pohonných jednotkách sice téměř nic nevím, ale v F1 si všichni všímají, co dělá konkurence. Tak to v F1 chodí.

Jak vás ovlivní relativní stabilita technických předpisů? Před sezónou 2015 se toho moc nezmění.

Kromě nosů se nemění nic zásadního. Nyní se tedy všichni snaží nasadit co nejvíce vylepšení již na letošní vozy, protože ty věci pak využijí i příští rok.

Jak hodnotíte vaši novou jezdeckou dvojici?

Oba jsou úžasní. S Nicem máme dobré vztahy již několik let, je velmi inteligentní, má dobrou zpětnou vazbu a pomáhá nám s vývojem vozu. Sergiovi se v prvním roce u nás daří velmi dobře a hlavně v závodech je velmi rychlý. Získal pódium a Nico bodoval v každém závodě (až do Maďarska), takže jsme s oběma velmi spokojeni.