Novinky

  • 16.12.2018 Good Exmistr světa F1 Jacques Villeneuve pojede v červnu závod Euro NASCAR v Mostě

  • 16.12.2018 Neutral V testech formule E v Rijádu byl nejrychlejší Sam Bird (Virgin)

  • 16.12.2018 Neutral Rob Smedley odchází z Williamsu do perspektivnějšího týmu

Facebook Instagram

Ve Wisconsinu kraloval Newgarden

Ve Wisconsinu kraloval Newgarden

Kohler Grand Prix - závod

Seriál IndyCar zamířil do státu Wisconsin na jednu z nejkrásnějších přírodních tratí ve Spojených státech. Road America je klasický americký okruh postrádající tribuny i boxy, ovšem pravidelně lákající desetitisíce fanoušků ke kempování. Betonové zdi či ocelová svodidla jsou místy velmi blízko, ale na druhou stranu je trať velmi široká s potřebnými únikovými zónami v kritických místech, což umožňuje předjíždění.

Silniční okruh ve Wisconsinu má všechny předpoklady, aby zde dominovaly motory Honda s lepším průběhem točivého momentu v nízkých otáčkách než chevrolety, které zde nemohou plně uplatnit svůj o trochu vyšší maximální výkon. V týmu Penske se s tím ale nechtěli smířit a podařilo se jim nastavit své vozy tak, že se konkurenci s motory Honda minimálně vyrovnaly.

Penske navíc měl v rukávu ještě jeden triumf -  Newgardena. Ten na okruh poblíž Elkhart Lake přijel mimořádně motivovaný a už od prvního tréninku dokazoval, že zde chce vyhrát. Po dvou výhrách v úvody sezony se totiž obhájci titulu úplně přestalo dařit a okruh Road America, kde se mu doposud nikdy nepodařilo zvítězit, byl pro něj ideálním místem k návratu do boje o titul.

Newgarden vyhrál kvalifikaci a vedle něj si místo v první řadě vyjel jeho týmový kolega, vítěz z Indy Power. Jenže Penskeho tandem neměl mít dlouhého trvání, protože technické problémy vyřadily Powera ze hry už na startu. Penskeho tým se sice dlouhé minuty snažil Powerův vůz zprovoznit, ale nepodařilo se to.

Závod se jel za nádherného slunečného počasí. Newgarden využil postavení v čele pole a okamžitě se ujal vedení. Při problémech Powera se za něj zařadil Hunter-Reay a v souboji o třetí místo jeho týmový kolega od Andretti Autosportu Rossi tvrdě vytlačil Wickense z trati. Toho bleskově využili Sató a Bourdais, aby se dostali před Kanaďana.

 Ve vedení se tak vytvořila pětičlenná skupina Newgarden, Hunter-Reay, Rossi, Sató a Bourdais, zatímco šestý v pořadí Wickens už s nimi ztrácel kontakt. Za ním jel Dixon před tvrdě bojujícími Rahalem a Andrettim, který skvěle odstartoval z 15. pozice.

V úvodu zaujal Pigot, který předjel nejprve Pagenauda a posléze i Andrettiho.

Vedoucí pětici dělily jen 3,4 s, přičemž Rossi na třetím místě musel občas jet hodně přes limit, aby udržel krok s vedoucí dvojicí.

Pouze Kanaan a Kimball  zvolili strategii se čtyřmi zastávkami v boxech, což se ale ukázalo jako chybné rozhodnutí. Krátce po nich zastavil také na pátém místě jedoucí Bourdais, jenže u něho předčasnou zastávku vyprovokovaly problémy s elektronikou.

Po 13. kolech dělily vedoucí čtveřici Newgarden, Hunter-Reay, Rossi a Sató jen tři sekundy, za nimi Wickens už ztrácel 7 s a Dixon 8,5 s. Po 14. kole zamířili do boxů z vedoucí skupiny Sató, Rahal a Pigot. O kolo později je následovali všichni ostatní s výjimkou Dixona, který si šetřením paliva připravoval prostor pro pozdější útok.

Po prvních zastávkách v boxech nedošlo na vedoucích pozicích ke změnám. Vedl Newgarden s náskokem 0,3 s před Hunter-Reayem, Rossi ztrácel 1,5 s a Sató 2,3 s. Za nimi jeli s odstupem 4,6 s Wickens a 7,9 s Dixon. Na sedmém místě se díky jiné strategii na chvíli objevil Kanaan a za ním jeli Rahal, Andretti, Pigot, Kimball a Pagenaud. 

Newgarden ve vedení kontroloval situaci, ale Hunter-Reay mu s minimálním odstupem nedal ani chvilku na oddech. Za nimi se stále držel se ztrátou 2,7 s Rossi, zatímco čtvrtý Sató s ním už pomalu ztrácel kontakt a naopak se mu za záda přibližoval Wickens. 

V polovině závodu přišlo druhé kolo zastávek v boxech. Z vedoucích jezdců jako první zastavil Sató. O kolo později ho následovali Rossi a Wickens. Oba vyjeli před Satem, ale ten už měl zahřáté pneumatiky. Snadno předjel Wickense a dostal se na chvíli i před Rossiho, jenže ten jej vytlačil z trati stejně, jako v prvním kole Wickense. Sportovní komisaři na obou Rossiho manévrech neshledali nic špatného.

Na konci 29. kola zastavili oba vedoucí jezdci a Dixon. Dixonovi se přitom podařilo vyjet před Rossim na třetím místě. Po 30 kolech tedy bylo pořadí Newgarden, +0,76 s Hunter-Reay, +2,28 s Dixon, +2,86 s Rossi a dále Sató, Wickens, Rahal, Kanaan, Pagenaud, Pigot a Jones.

Wickens, který byl velmi rychlý v tréninku, doplatil na předjíždění opozdilců o kolo - ztratil kontakt se Satem a za záda se mu dostal Rahal. Ten toho po dvou kolech dokázal využít, Kanaďana předjel a vydal se pronásledovat Sata.

V této fázi závodu Hunter-Reay pochopil, že strategickým manévrem se před Newgardena nedostane, takže vše vzal do svých rukou a zrychlil. Oba Američané jeli v těsném závěsu a s minimálním odstupem je sledoval Dixon, čekající na jejich chybu. 

I nadále byly odstupy mezi vedoucími vozy minimální. Po 37. kole bylo pořadí Newgarden, +0,8 s Hunter-Reay, +2,6 s Dixon, +7,3 s Rossi, + 7,8 s Sató, +8,3 s Rahal, +8,9 s Wickens, +13,7 s Pagenaud, +16,6 s Pigot a +17,9 s Jones. 

Ve 38. kole se dostal do problémů Rossi, po Powerovi další z vedoucích jezdců šampionátu. Zpomalil a zdálo se, že mu uniká vzduch z pneumatiky. Když se konečně dostal do depa, ukázalo se, že má problém s řízením, zřejmě v důsledku předchozích kontaktů s Wickensem a Satem. Po opravě se vrátil na trať s vědomím, že do cíle je ještě příliš daleko na to, aby zbytek závodu absolvoval bez další zastávky.

Od 40. kola se odstupy mezi vedoucími vozy začaly pozvolna zvyšovat. Ve 41. kole už Hunter-Reay ztrácel 1,8 s a Dixon 4,2 s.

Po 42 kolech začaly poslední zastávky v boxech. Mezi prvními zabočili do depa Sató a Wickens. Wickens po dotankování vyrazil z boxu těsně před Pagenaudem, který kvůli tomu musel tvrdě na brzdy. Ve formuli 1 by za takovéto nebezpečné opuštění boxů byla penalizace. Tady to Kanaďanovi prošlo, byť Pagenaud kvůli tomu ztratil hodně času a perně vybojované sedmé místo.

V dalším kole zastavil Dixon a díky šetření paliva v úvodu závodu byla jeho zastávka podstatně kratší. Na konci 43. kola zamířili do depa i Newgarden a Hunter-Reay, které v té chvíli už dělily dvě sekundy. Z boxů vyjeli jen těsně před Dixonem. Ten na už zahřátých pneumatikách vycítil šanci, jel úplně na doraz, ale k útoku na Huntera-Reaye to nestačilo. Po startu z osmého místa bylo pro něj třetí místo v cíli dostatečnou odměnou, než aby zbytečně riskoval, zvláště když si tak upevnil vedení v šampionátu, protože Rossi a Power hodně ztratili. 

Po poslední sérii zastávek bylo pořadí Newgarden, +1,1 s Hunter-Reay, +2,2 s Dixon, +9,1 s Sató, +11,6 s Wickens, +16,7 s Rahal, +24,8 s Pigot, +25,9 s Jones a +26,6 s Pagenaud. 

Poměrně poklidné dojíždění do cíle málem zdramatizoval Claman de Melo, který ve velké rychlosti hodně divoce opustil trať. Stalo se to naštěstí v místě, kde byla dostatečná úniková zóna a mladý Kanaďan nic netrefil, takže jediný náznak možnosti vyjetí zpomalovacího vozu rychle pominul.

V závěru se o vzrušení staral Pagenaud, který tři kola před koncem hodně natvrdo předjel Jonese a v posledním kole i Pigota. Pro Pigota je ovšem i osmé místo jeho dosud nejlepším umístěním.

Z ostatních jezdců stojí za vyzdvižení jízda třetího Kanaďana Hinchcliffa, který se ze 16. místa probojoval na desátou příčku. Přitom ne zrovna dobrá práce týmu v boxech jej opakovaně odsouvala dozadu, takže byl nucen stále dokazovat, že se ve Wisconsinu opravdu dá předjíždět.

Bourdais se po počátečních potížích probojoval na solidní 13. místo před svého kolegu od Fordu z Le Mansu Kanaana, kterému se strategie čtyř zastávek v boxech nevyplatila. Až na 16. místě dojel Rossi.

Závod bez jediné nehody a zpomalení žlutými vlajkami tedy přinesl zasloužené vítězství pro Newgardena, pro kterého to je už desátý triumf v kariéře (ale první na okruhu Road America), a pro tým Rogera Penskeho, pro nějž jsou vítězství ve Wisconsinu skoro samozřejmostí. 

 

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet 1,40,16,4165 55 54
2. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda +3,3759 55 40
3. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda +5,4902 55 36
4. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda +14,8772 55 32
5. Robert Wickens Schmidt Peterson Motorsports Honda +23,8993 55 30
6. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda +32,5513 55 28
7. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet +42,1868 55 26
8. Spencer Pigot Ed Carpenter Racing Chevrolet +42,5336 55 24
9. Ed Jones Chip Ganassi Racing Honda +46,2118 55 22
10. James Hinchcliffe Schmidt Peterson Motorsports Honda +47,5359 55 20
11. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda +48,1468 55 19
12. Jordan King Ed Carpenter Racing Chevrolet +53,4242 55 18
13. Sébastien Bourdais Dale Coyne Racing/Vasser-Sullivan Honda +1:00,3249 55 17
14. Tony Kanaan A.J.Foyt Enterprises Chevrolet +1:05,2583 55 16
15. Matheus Leist A.J.Foyt Enterprises Chevrolet +1:09,7681 55 15
16. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda +1:23,4715 55 14
17. Max Chilton Carlin Chevrolet +1:24,3709 55 13
18. Charlie Kimball Carlin Chevrolet +1:43,1557 55 12
19. Gabby Chaves Harding Racing Chevrolet -1 kolo 54 11
20. Alfonso Celis Jr. Juncos Racing Chevrolet -1 kolo 54 10
21. Zachary Claman de Melo Dale Coyne Racing Honda - 1 kolo 54 9
22. Zach Veach Andretti Autosport Honda -1 kolo 54 8
23. Will Power Team Penske Chevrolet Porucha 2 7

Komentáře ke článku