Novinky

  • 24.09.2018 Neutral Renault nasadí do prvního tréninku v Soči místo Hülkenberga Arťoma Markelova

  • 23.09.2018 Good Vítězi nedělních závodů F3 na Red Bull Ringu se stali Schumacher a Švarcman (oba Prema)

  • 22.09.2018 Good Mick Schumacher vyhrál na Red Bull Ringu čtvrtý závod F3 v řadě za sebou

Facebook Instagram

Před VC Rakouska 2018

Před VC Rakouska 2018

Devátá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1

Rakouská velká cena si v minulosti prošla různými peripetiemi. Poslední čtyři ročníky se však konaly na moderním okruhu Red Bull Ring, který nabízí snad všechno – kromě předjíždění. Velkou roli by však mohlo sehrát počasí, protože déšť závodům prospívá.

Historie okruhu

Skupina motoristických nadšenců vybudovala v padesátých letech trať u městečka Zeltweg. Byla jednoduchá, vytýčená balíky slámy na přistávací dráze vojenského letiště. První závod sportovních vozů se jel v roce 1958 a vyhrál Wolfgang von Trips s Porsche. V roce 1964 se zde uskutečnila první a jediná velká cena F1. Vyhrál ji Lorenzo Bandini ve ferrari a byl to jeho jediný triumf v kariéře. Hrbolatý povrch tratě však vrcholným závodům nevyhovoval.

Na pokračování museli Rakušané počkat až do roku 1970, kdy v sousedství u Knittelfeldu na úpatí hory postavili nový Österreichring. V prvním ročníku sice domácí hvězda Jochen Rindt získala pole position, ale závod vyhrál Jacky Ickx. Rakouský šampion tak nevyužil jedinou příležitost vyhrát před svými diváky, protože o necelý půl rok později v Monze tragicky zahynul.

 

Lorenzo Bandini vyhrál první VC Rakouska v Zeltwegu

 

Co se nepodařilo Rindtovi, to dokázal Niki Lauda v roce 1984. Za volantem mclarenu nechal daleko za zády Nélsona Piqueta. Čím dál hlasitěji se však ozývaly kritické hlasy, poukazující na nedostatečnou bezpečnost okruhu. V roce 1987 už přestal vyhovovat docela a na deset let se s F1 musel rozloučit.

Na stejném místě vyrostla rekonstruovaná verze tohoto slavného okruhu pod názvem A-1 Ring. Vyžádala si investici zhruba půl miliardy korun a měla přilákat do nádherného prostředí Štýrska mnohem víc zahraničních fanoušků. To se také zcela jistě podařilo, i když velkým problémem jsou nedostatečné ubytovací kapacity v blízkém okolí.

Okruh je situován v horské oblasti, což přináší proměnlivé počasí. Nájezd do zatáčky Remus Kurve, která bezprostředně navazuje na místo, kde vozy dosahují nejvyšší rychlost, a následující zvlněná partie před zatáčkou Gösser Kurve jsou místem umožňujícím předjížděcí manévry. Nájezd do Remus Kurve je také místem častých kolizí. Právě zde se v roce 1999 střetly oba mclareny, když David Coulthard torpédoval Miku Häkkinena, a také se tady roku 2001 srazil Juan Pablo Montoya s Michaelem Schumacherem.

Mezi jezdci trať nebyla příliš oblíbená pro nedostatečnou přilnavost povrchu. Například Michaelu Schumacherovi se na ní nikdy nedařilo. Víc se zapsal do povědomí aférou z roku 2002. Za vítězství díky týmové režii ho diváci vypískali. Za výměnu jezdců na stupních vítězů pak bylo Ferrari potrestáno milionovou pokutou. Tato aféra odstartovala (už několikáté) úsilí o zabránění podobných situací.

 

Gilles Villeneuve na trati VC Rakouska 1979

 

První závod v roce 1997 vyhrál Jacques Villeneuve, ale bohužel se uskutečnilo pouhých sedm ročníků. Na síle nabývala kritika ochránců přírody, kteří chtěli automobilové závody z nádherné oblasti vytlačit. Podařilo se to po ročníku 2003.

Díky úsilí a investicím Dietricha Mateschitze, spolumajitele Red Bullu, se VC Rakouska na Red Bull Ringu vrátitla v roce 2014 do kalendáře. Okruh se stal jedním z nejmodernějších na světě, nabízí skvělé zázemí a opravdový požitek z návštěvy velké ceny i jakéhokoli jiného závodu.

Trať má dvě hlavní rovinky, končící ostrými zatáčkami. Celková průměrná rychlost není tak vysoká a pro inženýry je nastavení aerodynamiky velkým oříškem. Nejlépe to zatím zvládá Mercedes, protože vyhrál všechny čtyři poslední ročníky na novém okruhu – dvakrát Nico Rosberg, jednou Lewis Hamilton a loni Valtteri Bottas. Také letos je tým největším favoritem.

Vzpomínka na rok 2017

Na Red Bull Ring přijížděl v pozici vedoucího jezdce šampionátu Vettel. Hamilton na něj ztrácel 14 a Bottas 42 bodů. Ferrari nasadilo do závodu novou specifikaci motoru.

Ani to však nestačilo, protože kvalifikaci vyhrál Bottas před Vettelem a Hamiltonem. Brit ale putoval na roštu o pět míst zpátky kvůli výměně převodovky. Wehrlein po poruše turba začínal z boxů.

Verstappen si při havárii v první zatáčce poškodil vůz a vzdal. Podobně dopadl také Alonso. Oba ze závodu vyřadil Kvjat, který pokračoval s velkou časovou ztrátou. Räikkönen doplatil na souboj s Ricciardem a propadl se za Grosjeana. Zpět se dostal až ve třetím kole.

Vpředu se od ostatních utrhl Bottas, který se pohnul tak rychle, že ho Vettel přes vysílačku obvinil z předčasného startu a sportovní komisaři zahájili vyšetřování. Hamilton si po opatrném začátku musel hledat cestu před Péreze, až pak mohl také zaútočit na Grosjeana. V osmém kole už jel pátý.

Teď měl před sebou Räikkönena, který nedokázal držet krok s Ricciardem. Druhý Vettel se prozatím vzdal pronásledování vedoucího Fina. Kvjat musel za trest projet boxovou uličkou kvůli způsobení kolize v první zatáčce závodu.

Ve 12. kole už měl Bottas k dobru náskok pěti sekund. Hamilton se zasekl za Räikkönenem, jehož trápil puchýř na přední pneumatice. Ricciardo se této dvojici vzdaloval, ale byl o něco pomalejší než Vettel.

Ve 26. kole vešlo ve známost, že Bottas nebude potrestán za předčasný start, ale zároveň si začal stěžovat na odcházející pneumatiky. Ve 30. kole odstoupil v té chvíli jedenáctý Magnussen.

Různé taktické varianty během zastávek v boxech způsobily, že v čele se objevil dosud nepřezutý Räikkönen. Bottasovu tlaku samozřejmě nemohl dlouho odolávat a ve 44. kole vyklidil pozici. Krátce na to zamířil k mechanikům.

Vedl Bottas před Vettelem, Ricciardem, Hamiltonem, Räikkönenem, Grosjeanem, Pérezem, Oconem, Massou a Strollem. Toto pořadí se zakonzervovalo a zdálo se, že se již jen v poklidu dokrouží. Tři kola před koncem ale zavelel k mohutnému nástupu Hamilton. Rychle smazal ztrátu na Ricciarda a dvakrát byl blízko tomu ho předjet. Australan však s vypětím všech sil atak odrazil. Současně se pokoušel Vettel ještě něco vymyslet na Bottase. Dostal se k němu tak blízko, že mohl použít DRS, jenže mu už chyběl čas.

Bottas docílil svého druhého triumfu ve F1. Ricciardo stál v sezoně na pódiu již popáté, Vettel dokonce posedmé.

 

Na stupni vítězů zleva Vettel, Bottas a Ricciardo

 

RakouskoVC Rakouska

Okruh: Red Bull Ring

Místo: Spielberg

mapa okruhu
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F11964
  • POČET KOL71
  • DÉLKA OKRUHU4318 m
  • DÉLKA ZÁVODU306,452 km
  • REKORD OKRUHU1:07.411 (2017)
  • DRŽITEL REKORDULewis Hamilton
 
  • Počet zatáček9
  • Nadmořská výška721,4 – 784,9 m
  • Opotřebení pneumatikstřední
  • Opotřebení brzdvysoké
  • Spotřeba palivastřední
 

29. června - 1. července 2018

  • První tréninkPÁ   11:00 – 12:30
  • Druhý tréninkPÁ   15:00 – 16:30
  • Třetí tréninkSO   12:00 – 13:00
  • KvalifikaceSO   15:00 – 16:00
  • ZávodNE   15:10 – 17:10
 

Charakteristika okruhu

Současný Red Bull Ring je nástupcem tratí, fungujících ve stejné lokalitě postupně pod názvy Zeltweg, Österreichring a A1-Ring. Nachází se v nádherném prostředí Štýrska a proto míval velké problémy s přehnanými nároky ochránců přírody. Na původním Österreichringu se jezdily velké ceny F1 v letech 1970 až 1987. Byla to velmi rychlá trať a z obav o bezpečnost jezdců byla z kalendáře vyřazena. Na upravený A1-Ring se poté šampionát vrátil v roce 1997, ale jen na sedm ročníků. Po jeho uzavření bylo na rekonstrukci trati vynaloženo půl miliardy korun, aby se stala jedním z nejmodernějších okruhů na světě. Doslova ze země ho vydupal šéf Red Bullu Dietrich Mateschitz. Zprovozněn byl v roce 2010, napřesrok se dočkal svého současného jména. Formule 1 se pod Alpy vrátila v roce 2014. Okruh se skládá ze tří dlouhých rovinek s vnitřní technickou částí, která je pro inženýry skutečnou hádanku pro nalezení správného kompromisu v nastavení vozu.

 

Vítězové VC Rakouska

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2017 Valtteri Bottas Mercedes Mercedes Valtteri Bottas Mercedes Mercedes
2016 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2015 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2014 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Felipe Massa Williams Mercedes
2003 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2002 Michael Schumacher Ferrari Ferrari  Rubens Barrichello Ferrari Ferrari
2001 David Coulthard McLaren Mercedes Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2000 Mika Häkkinen McLaren Mercedes Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1999 Eddie Irvine Ferrari Ferrari Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1998 Mika Häkkinen McLaren Mercedes Giancarlo Fiscihella Benetton Playlife
1997 Jacques Villeneuve Williams Renault Jacques Villeneuve Williams Renault
 

 

Základní údaje z ročníku 2017

Jízda na plný plyn (čas): 56 %

Jízda na plný plyn (vzdálenost): 65 %

Počet řazení za kolo: 32

Spotřeba paliva: střední

Největší přetížení: 3,7 g v 8. zatáčce

Největší rychlost: 324 km/h

Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 330,8 m

Poloha pole position: vlevo

Délka uličky před boxy: 358,1 m

Průjezd uličkou před boxy (80 km/h): 16,114 s

Počet zastávek v boxu: 20

Počet předjetí: 2

Počet předjetí s DRS: 4

Pravděpodobnost vyjetí safety caru 50 %

Pravděpodobnost deště: 20 %

Průměrná teplota vzduchu: 19,8 °C

Průměrná teplota asfaltu: 39,1 °C

Doba věnovaná brzdění 15 %

Průměrné přetížení 4,2 g

Náročnost na brzdy 8

reklama
reklama

Komentáře ke článku