Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Výměna pneumatik – co je dovoleno a co není?

Výměna pneumatik – co je dovoleno a co není?

Rozhovor s Pierrem Dipasquierem.

Včera jsme zažili první závod bez tradičních výměn pneumatik. Doby, kdy jsme obdivovali hektické hemžení a precizní koordinaci mnoha mechaniků, kteří se snažili v co nejkratším čase přezout závodní vůz, jsou už minulostí. Namísto toho dnes auto obklopí jen hrstka mužů mající za úkol zkontrolovat stav gum a případně změnit jejich tlak.
 
Za určitých okolností se však může stát, že dojde k výměně pneumatik. Pierre Dupasquier, šéf sportovní divize Michelinu, nám tyto okolnosti přiblíží a pomůže nám pochopit, co taková situace může znamenat.
 
Za jakých okolností může letos jezdec v závodě vyměnit pneumatiky?
Pokud komisaři FIA nepovolí výměnu pneumatik v případě změny počasí, mohou týmy přezout pouze gumu poškozenou například úlomky z jiných vozů nebo při kontaktu s jiným vozem. Budou to však zase komisaři, kteří rozhodnou, zda je takováto výměna opodstatněná.
 
Když je už výměna schválena, může si jezdec nechat přezout celé auto?
Ne, může nahradit pouze konkrétní poškozenou pneumatiku.
 
Co se stane v případě, že guma už bude tak opotřebovaná, že by nebylo moudré s ní pokračovat?
V tomto okamžiku pravidla nařizují stáhnout takové vozidlo ze závodu. Osobně bych ale raději viděl vozy po přezutí zpátky na trati. Pro diváky je lepší, když se budeme snažit udržet v závodě co nejvíce aut. Samozřejmě by to přišlo vhod i výrobcům pneumatik při shromažďování dat, která by jim v budoucnu pomohla zabránit nadměrnému opotřebení.  
 
Na kom spočívá konečné rozhodnutí ohledně výměny pneumatik v průběhu závodu?
To rozhodnutí je samozřejmě na straně vedení týmu. Pokud objevíme věc, na kterou je třeba poukázat, oznámíme to týmu. Je to naše zodpovědnost seznámit je s chováním pneumatik, jejich zodpovědností je však dělat konečná rozhodnutí. Nikdo nepošle zpět na trať vůz, jehož gumy jsou tak opotřebované, že by bylo nebezpečné s nimi pokračovat. To je věc zdravého rozumu.
 
Jakým způsobem technici Michelinu prověřují pneumatiky během závodu?
Hlavně vizuálně. Pořád se musíme mít na pozoru před možným poškozením pneumatiky. Můžeme ale samozřejmě sledovat tlak díky instalovaným senzorům. Poskytují nám velmi cennou zpětnou vazbu.