Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Divoké klání ovládl překvapivě Sató

Divoké klání ovládl překvapivě Sató

Grand Prix of Portland – závod

Japonec Sató se stal překvapivým vítězem závodu IndyCar Series v Portlandu. Závod se změnil doslova v pohřebiště favoritů. Satóovi vyšla strategie a závěru odolal tlaku Hunter-Reaye. Z favoritů na titul nakonec dopadl nejlépe Dixon, který závod dokončil na pátém místě.

Pro Dixona závod nezačal dobře. Před ním došlo ke kolizi Veache a Hinchcliffea. Do divoké srážky byli zapleteni i Bourdais, Jones, Rahal, Andretti a právě Dixon. Nejhůře dopadl Andretti, který přeletěl přes Jonese a Hinchcliffea a skončil s autem otočeným kokpitem dolů. Dixon ale vyvázl bez poškození, udržel motor v chodu, couvl a mohl na chvostu pole pokračovat.

Restart v 8. kole pohřbil šance dalšího z favoritů. Problémy s převodovkou připravily o naději na dobrý výsledek vítěze kvalifikace Powera. Ten se náhle propadl z 1. na 12. místo. V závodě pokračoval, hlásil ale, že mu nejde zařadit 1. rychlostní stupeň.

Vedení se ujala dvojice Rossi a Hunter-Reay, která před skrumáží v prvním kole zdolala z první řady startujícího Newgardena. Kolem 17. kola zamířili první jezdci, kteří vsadili na alternativní strategii, do boxů. Pro lídra závodu Rossiho přišel pit stop v 28. kole. Nejdéle vydržel na trati Power, a to až do 37. kola.

Další rána zasáhla v následujícím kole opět Dixona. Ten zastavil podruhé u mechaniků, při tom ale překročil rychlost v boxech a dostal penalizaci. Pokračoval na 20. místě. Ve 43. kole se dostal do problémů v technické pasáži před nájezdem na cílovou rovinku Power, což vygradovalo nárazem do bariéry z pneumatik.

V závodě pokračoval se ztrátou celého kola. Záhy zamířil k mechanikům, kteří opravovali i problém s převodovkou a Power nakonec měl ztrátu sedmi kol. Těsně předtím, než Power naboural a zavlály žluté praporky, předjel jeho stájový kolega Newgarden Hunter-Reaye.

Restart po Powerově nehodě přišel ve 47. kole. Dixon byl náhle na 11. místě. V dalším kole využil výhodu měkkých pneumatik oproti tvrdé sadě na voze Rossiho Newgarden a v nájezdu do 1. zatáčky se ujal vedení. Za nimi prohrál souboj i druhý z pilotů Andretti Autosport, když se Hunter-Reay propadl za Kinga.

Další žlutou fázi způsobil v 56. kole Veach, který se roztočil na stejném místě jako Power. Taktická chyba připravila o dobrý výsledek další favority. Newgarden, Rossi a s nimi King a Leist zamířili do boxů. To se ukázalo jako chybné rozhodnutí.

Newgarden se vrátil na 16. místě. Restart přišel v 61. kole. Dvojice Newgarden a Rossi v tu chvíli dělala závod, když se skoro jako jeden tým prokousávala polem směrem vzhůru. Hunter-Reay zamířil naposledy k mechanikům v 71. kole, o dvě kola později zastavil Dixon.

Když na trati prudce zpomalil Ferrucci, reagovaly na to zbývající týmy povoláním pilotů k posledním pit stopům. Vedle Satóa, Bourdaise, Pigota či Pagenauda zamířili do boxů znovu Newgarden a Rossi. Rossi se na pit lane o centimetry vyhnul Pagenaudovi.

V čele závodu jel Chilton, který jako jediný nezamířil k mechanikům. Za ním byli Sató, Hunter-Reay, Bourdais, Dixon a Pigot. Newgarden byl na 10. místě. Restart přišel v 82. kole. Pigot si vyšlápl na Dixona, který vědom si toho, že je malým zázrakem, kde teď je, se ani příliš nebránil. Rossimu se podařilo ještě překonat Newgardena a Fittipaldiho. Tím ale jeho posun polem vzhůru skončil. Newgarden měl na poslední stint tvrdou sadu pneumatik, což jeho šance na nějaký posun vzhůru předem pohřbilo.

V závěru závodu se ještě Sató musel obávat o své první vítězství od loňské Indy500, ale Hunter-Reay, který jej dvě kola před koncem dojel, už na Japonce recept nenašel. A tak může Sató slavit třetí vítězství v IndyCar a tým Rahal Letterman Lanigan Racing první triumf od loňských závodů v Detroitu, které oba ovládl Rahal.

Dixon nakonec navýšil náskok na Rossiho o další tři body na 29. Vzhledem k tomu, že za finálový závod se udělují dvojnásobné body, je to mezi oběma piloty ještě otevřené. Naopak pro dvojici pilotů týmu Penske Power a Newgarden je souboj o titul prakticky ztracený, oba ztrácejí shodně 87 bodů. Rozhodne se za dva týdny v kalifornské Sonomě.

p. jezdec tým motor čas body
1. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda 02:00:09.7537 50+1
2. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda + 0,6084 40+1
3. Sébastien Bourdais Dale Coyne Racing Honda + 1,8266 35
4. Spencer Pigot Ed Carpenter Racing Chevrolet + 4,5557 32
5. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 5,3215 30
6. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet + 11,4605 28
7. Charlie Kimball Carlin Chevrolet + 12,0057 26
8. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda + 13,3769 24+2+1
9. Pietro Fittipaldi Dale Coyne Racing Honda + 18,3753 22
10. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 19,8044 20+1
11. Tony Kanaan A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 22,1362 19
12. Carlos Muňoz Schmidt Peterson Motorsports Honda + 22,7069 18
13. Gabby Chaves Harding Racing Chevrolet + 23,7138 17
14. Matheus Leist A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 29,7958 16
15. Jordan King Ed Carpenter Racing Chevrolet + 32,1352 15
16. Jack Harvey Meyer Shank Racing Honda + 32,4191 14
17. Alfonso Celis Jr. Juncos Racing Chevrolet + 48,8038 13
18. Max Chilton Carlin Chevrolet + 55,2123 12+1
19. Zach Veach Andretti Autosport Honda + 1 kolo 11
20. Santino Ferrucci Dale Coyne Racing Honda + 4 kola 10
21. Will Power Team Penske Chevrolet + 7 kol 9+1+1
22. James Hinchcliffe Schmidt Peterson Motorsports Honda + 29 kol 8
23. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda Havárie 7
24. Ed Jones Chip Ganassi Racing Honda Havárie 6
25. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda Havárie 5