Novinky

  • 19.04.2019 Neutral Testovací jezdec Haasu Pietro Fittipaldi se letos zúčastní šampionátu DTM

  • 18.04.2019 Neutral Jochen Rindt, jediný mistr světa F1 in memoriam, by se dnes dožil 79 let

  • 17.04.2019 Good Vítěz šesti velkých cen F1 Riccardo Patrese dnes slaví 65. narozeniny

Facebook Instagram

Blundell a Toet nevěří, že Schumacher podváděl

Blundell a Toet nevěří, že Schumacher podváděl

Jak to bylo v roce 1994?

Na pulty obchodů se dostává knížka 1994: The Untold Story of a Tragic and Controversial Season. Chce vnést více světla do událostí roku, kdy zemřel Ayrton Senna a Michael Schumacher získal svůj první mistrovský titul, jenž byl premiérovým i pro tým Benetton.

Jeden z nejsmutnějších úhlů pohledu na tuto sezonu je, že Ayrton Senna v San Marinu zahynul, když se snažil udržet si odstup od Schumacherova Benettonu, o kterém si myslel, že je určitě nelegální. V předchozím závodě v Japonsku totiž odstoupil hned po startu, ale nějaký čas zůstal v blízkosti trati. Do boxů se potom vrátil s tím, že Benetton podvádí, má zakázanou elektronickou kontrolu prokluzu kol, je to slyšet.

"Senna si byl jist, že v Schumacherově voze je něco jinak. Ať to byla pravda nebo ne, Senna o tom nepochyboval," řekl bývalý týmový manažer Williamsu Ian Harrison v rozhovoru pro Autosport v roce 2014.

O podvádění nepochybuje ani Jos Verstappen, který byl v roce 1994 Schumacherovým týmovým kolegou.

"Už vím, co se dělo, když jsme byli spolu v Benettonu. Lidé si mohou myslet, že hledám výmluvy, ale jeho vůz nebyl stejný jako můj. To není možné. Před zatáčkou jsem mohl zabrzdit v poslední možné chvíli, ale Schumacher byl i přesto lepší. Jak to? Něco za tím muselo být. Byly to elektronické pomůcky. Později jsem se na to zeptal (bývalého šéfa Benettonu) Flavia Briatoreho a on mi řekl, že o tom nechce mluvit. Takže už vím, co jsem potřeboval vědět," řekl v rozhovoru pro Nusport v roce 2011.

Kniha o sezoně 1994 ale přichází s teorií, že Schumacherův vůz nezrychlovaly elektronické pomůcky, ale technika brzdění levou nohou, která se právě ve F1 začala zabydlovat. Schumacher ji mistrně zvládal i v pozdějších letech a umožňovala mu používat agresivnější nastavení, přičemž vůz při plném brzdění levou nohou stabilizoval hlazením plynového pedálu pravou. Toto potvrzují telemetrická data z jeho modernějších vozů u Ferrari.

"Já si myslím, že se jednalo o brzdění levou nohou kombinované s plynem. To vydávalo ten divný hluk. Tehdy muselo být divné slyšet motor pracující v místech trati, kde měl být zticha. Toto je podle mě nejpravděpodobnější vysvětlení," cituje kniha Willema Toeta, jenž byl v roce 1994 šéfem aerodynamického oddělení Benettonu.

Marka Blundella dnes možná mnozí znají hlavně jako žurnalistu věnujícího se F1, ale v roce 1994 závodil za tým Tyrrell a teorie se i jemu zdá správná. Brzdění levou nohou prý "právě začínalo být trendem" a "mohlo způsobovat různé zvuky".

Otazníky ale zůstávají. O trakční kontrole vozu Benettonu byl přesvědčen také Renault, dodavatel motorů Williamsu, který si udělal vlastní poslechovou analýzu. Mohla se i automobilka nechat ošálit? A co části zdrojového kódu, které se později našly v řídící jednotce Benettonu, ačkoli nebyly aktivní? Takže je toho dost na celou knihu…

Komentáře ke článku