Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

B-týmy nejspíš nevymizí

B-týmy nejspíš nevymizí

Brawn se obává zavření brány do F1

Ross Brawn chce nechat dveře do F1 otevřeny, abychom jednoho dne na trati opět viděli více než 20 vozů deseti týmů. I proto nehodlá bojovat proti existenci B-týmů technologicky závislých na špičkových stájích.

Týmy jako Renault a McLaren tlačí na to, aby bylo spojování do dvojic či menších aliancí zakázáno prostě proto, že je to tak výhodné. Nezávislý samostatný tým je méně efektivní než B-stáj a musí bojovat proti o to silnějšímu "áčku". McLaren, Renault, ale i Williams tak ztrácejí na Ferrari, Red Bull i Mercedes a ve středu pole jsou jim silnými konkurenty "béčkové" týmy Haas, Alfa Romeo, Toro Rosso a Racing Point. Změna by mohla nastat v rámci tvorby nových pravidel pro sezonu 2021.

"Model Haasu je zajímavý a velmi úspěšný," vyjádřil se Brawn v rozhovoru pro televizi Sky. "Je to něco, co chceme zachovat, aby do F1 mohl vstoupit malý tým a hned byl respektovanou silou. Budou potřeba nějaké zásahy do toho, co vše je tomuto modelu dovoleno, ale to nesnižuje jeho zásluhy. Haas prozkoumali aktuální pravidla a využil je, jak to ještě nikdo před ním neudělal."

Gűnther Steiner to bere jako vítězství.

"Nedá se říct, že se o nás starají. Dělají to, protože se starají o formuli 1," řekl šéf Haasu. "Přemýšlejí v širších souvislostech, ne jenom o našem nebo kterémkoli jiném týmu. My všichni (šéfové týmů) jsme egoisté a musí zde být i někdo, kdo nastavuje pravidla ve prospěch F1, aby měla dostatek konkurenceschopných týmů.

Kdyby zde byly pouze tři týmy o dvě sekundy vpředu, několik ve středu pole a pak pár ztrácejících další dvě tři vteřiny, jaká by to byla podívaná? Jak rychle by přišel konec?"

Zak Brown má své argumenty…

"F1 se rozrostla způsobem, který některým lidem umožnil postavit svůj byznys na spolupráci s jinými týmy. My si přejeme návrat k čistší soutěži konstruktérů," uvedl šéf McLarenu.

I Franz Tost má své argumenty. "Továrním týmem" v jeho vyjádření může být jedině Renault s jeho šéfem Cyrilem Abiteboulem.

"Pokud někdo šéfuje továrnímu týmu a stěžuje si, že menší stáj je rychlejší, tak nedělá dobře svou práci," prohlásil šéf Toro Rosso. "My používáme loňské převodovky, zadní zavěšení i části předního (týmu Red Bull Racing), ale jsme konkurenceschopní díky fantastické síle motoru Honda. Někdo jiný si neudělal svou práci, ale tím, že si bude stěžovat, to nespraví."

Problémem je, že si nikdo nedovede představit týmy jako Haas nebo Toro Rosso v boji o mistrovský titul se svými áčkovými protějšky. V budoucnu by mohly, kdyby se transformovaly na více nezávislé, jenže to by pak čelily stejnému problému jako nyní McLaren nebo Williams. Skupina top A-týmů by se tak mohla uzamknout natrvalo.

S tím je přece jen třeba něco dělat a Brawnovo "ladění" můžeme vidět i v úpravě, která začne platit již v roce 2020. Na konstruktérský seznam, v němž jsou zapsány všechny věci, které si tým musí zajistit sám a nemůže je nakupovat od jiného soutěžícího, přibyly brzdové kanálky. Může to znít jako malichernost, ale je to oblast důležitá pro brzdy, práci s teplotou kol i pneumatik a zasahuje také ​​do aerodynamiky. Takový Haas si nikdy nedělal vlastní, takže mu přibyla starost navíc.