Novinky

  • 17.09.2019 Good Sir Stirling Moss, vítěz 16 velkých cen a 4krát vicemistr světa F1, slaví 90. narozeniny

  • 16.09.2019 Neutral Audi vyjednává s managementem Roberta Kubici o jeho přestupu do DTM

  • 16.09.2019 Neutral Haas představil podobu vozu bez log bývalého titulárního partnera Rich Energy

Facebook Instagram

Jak Mercedes přechytračil Ferrari

Jak Mercedes přechytračil Ferrari

Vettela táhnout nechtěl, raději fingoval nácvik startu

S vyššími zadními křídly a větším aerodynamickým odporem nových vozů je teď pro jezdce v kvalifikaci ještě důležitější najít si svého "tahouna". Tahoun, vůz vpředu, na rovince rozráží vzduch, což autu za ním umožní dosáhnout vyšší rychlost na rovince. Na dlouhé hlavní rovince v Baku to prý může udělat až tři desetiny sekundy na kolo.

"Za druhou zatáčkou získáte desetinu, ve stoupání k hradu další a na hlavní rovince přinejmenším tři. Současné vozy mají obrovský odpor, proto je to nyní tak důležité," vysvětloval po kvalifikaci Max Verstappen, jenž v Q3 neměl týmového kolegu, který by ho dobrovolně potáhl.

A tady se dostáváme k taktickým manévrům Ferrari a Mercedesu. Verstappen nebyl jediný z jezdců ve špičkových týmech, kterému v poslední části kvalifikace chyběl parťák. Charles Leclerc havaroval v Q2 a Sebastian Vettel zůstal pod praporem Ferrari sám.

Před posledním výjezdem z garáže Němec svůj tým požádal, aby ho vypustil za mercedesy. Cíl byl jasný, nechat se potáhnout stejně rychlým vozem jednoho z hlavních soupeřů. Za podstatně pomalejším vozem středu pole by to bylo riskantní. Vettel by mu musel na začátku měřeného kola po zahřátí pneumatik, bez něhož by byly všechny taktické tanečky zbytečné, nechat náskok tak akorát, aby byl na začátku poslední rovinky 0,3 až 0,5 sekundy za ním. Pokud by se během kola dostal příliš blízko, přišel by o část aerodynamického přítlaku v klikatém druhém sektoru.

Tým Mercedes se v boxech utábořil v garáži nejblíže k vjezdu do boxové uličky, takže Ferrari stačilo počkat, až oba stříbrné vozy projedou kolem. Zvládlo to, jenže Mercedes měl soupeře dokonale přečteného. Sice nechal oba vozy projet kolem garáže Ferrari, jenže s pokynem zastavit těsně před výjezdem. Konec boxové uličky v Baku je zalomený o 90° a výjezd schovaný za budovou. Proto jsme zahlédli dva stříbrné vozy parkující na okraji uličky, jak to občas vídáme v trénincích při nácviku startu. Překvapený Vettel prostě projel kolem a ocitl se v obležení pomalejších vozů.

Nebyl čas na vymýšlení něčeho dalšího, rychle se protlačil do čela pelotonu a rozhodující kolo absolvoval zcela bez tahouna. Lewis Hamilton zvoral první dvě zatáčky, proto se vzdálil od svého tahouna Valtteriho Bottase. V boji téměř bez tahounů pak zvítězil Bottas.

Komentáře ke článku