Novinky

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

  • 07.04.2025 Bad Japonec Šigeaki Hattori, účastník Indy 500, zahynul při dopravní nehodě ve věku 61 let.

Facebook Instagram

Stará cihelna vítá závodníky IndyCar

Stará cihelna vítá závodníky IndyCar

IndyCar Grand Prix – před závodem

Po měsíci pokračuje tento víkend šampionát IndyCar Series. A protože je květen, zamířil šampionát do Mekky amerického motorsportu – Indianapolisu. Než ale začnou přípravy na vrchol sezony, 103. ročník slavného závodu 500 mil v Indianapolisu, čeká na piloty jedna z novodobých tradic spojených se závodem – velká cena na okruhu vybudovaném uvnitř Staré cihelny.

Šampionát se na trati, která vychází z okruhu postaveného na přelomu milénia pro formuli 1, představí pošesté. Jen dva piloti ale dokázali ve Velké ceně Indianapolisu zvítězit – dvakrát se to povedlo Pagenaudovi, třikrát potom Powerovi. Ten je vítězem i posledních dvou ročníků.

Okruh
Trať pro velkou cenu měří 2,439 míle (3,925 km), má 14 zatáček a jede se po směru hodinových ručiček. Na rozdíl od tratě pro formuli 1 ale následuje po čtvrté zatáčce esíčko na levou ruku a auta přímo najíždějí na rovinku Hulman Boulevard. Její konec je, společně s koncem cílové rovinky, nejlepším místem pro předjíždění.

Zjednodušena byla i pasáž na jejím konci, kterou se vozy vracejí na ovál. Na rozdíl od formule 1 ale nejedou klopenou zatáčku, což eliminovala už upravená trať pro MotoGP.

Loňský závod
Power před rokem přivezl v Indianapolisu ve velké ceně 200. vítězství v amerických formulových závodech pro tým Penske. A hned o pár dní později přidal v Indy500 to 201. Byl to Australanův měsíc. Do velké ceny Power startoval z pole position.

Power většinu závodu strávil v čele, předjel jej jen v prostřední části závodu Wickens, když jeho tým vsadil na jinou strategii a rozdíl mezi měkkými a tvrdými pneumatikami byl hned patrný. Power se ale před Wickense vrátil a v závěrečných kolech se na druhé místo probojoval Dixon.

Na koho se zaměřit
Trochu jako deja vú působí letošní úvod sezony v případě Powera. Na kontě má jediné umístění na stupních vítězů, třetí místo z úvodního závodu. V Austinu ho vyřadila závada, v Long Beach ztratil kvůli chybě v souboji s Dixonem, v Alabamě byl tým Penske nekonkurenceschopný. Otočí se i letos vše v jeho prospěch právě v Indianapolisu?

V Indianapolisu bude mít tři stájové kolegy. Po roční odmlce se totiž do monopostu znovu usadí Hélio Castroneves. Vloni ukázal, že i přesto, že už není pravidelným závodníkem IndyCar, do Indianapolisu rozhodně nepřijel, aby byl do počtu. A to se netýkalo jen Indy500, kde mají piloti dost času na přípravu. Ve velké ceně byl nestárnoucí Brazilec šestý.

Sledovat se vyplatí i kvalifikaci, která se jede netradičně už v pátek. Z předchozích pěti závodů totiž čtyři vyhráli piloti, kteří triumfovali v kvalifikaci. Jen Pagenaud v roce 2014 vyhrál závod po startu z jiné příčky, kvalifikoval se jako čtvrtý. IndyCar v tom roce zkoušela pevné starty a Saavedra, který překvapivě vyhrál kvalifikaci, neudržel motor v chodu, ujel pár centimetrů a zezadu do něj narazily dva vozy.

Okruh v Indianapolisu si na konci dubna vyzkoušeli piloti s motorem Honda. Nováčci jako Ferrucci, Ericsson a Herta se tak mohli s okruhem seznámit. A Herta, který je díky triumfu v Austinu nejmladším vítězem v historii IndyCar, test opanoval.

Indianapolis Motor Speedway – silniční okruh
Délka okruhu: 2,439 míle (3,925 km), 14 zatáček
Délka závodu: 85 kol, 207,315 míle
První závod: 2014
Rekord okruhu: Will Power (Team Penske) – 1:07,7044 v roce 2017
Loňské pole position: Will Power (Team Penske) – 1:09,8182
Loňský vítěz: Will Power (Team Penske)

Časový harmonogram (SELČ):
Pátek 10. 5.
15:10 – 15:55 – 1. trénink
18:30 – 19:15 – 2. trénink
22:35 – 23:50 – kvalifikace

Sobota 11. 5.
17:15 – 17:45 – warm up
21:40 – start závodu IndyCar Grand Prix