Mercedes si půjčil kouzelnou hůlku Harryho Pottera
VC Velké Británie – kvalifikace
Harry Potter asi půjčil Mercedesu kouzelnou hůlku. Jak jinak si vysvětlit proměnu v kvalifikaci? Oba jezdci stříbrných šípů znovu předčili konkurenci. Tentokrát však Bottas zdolal kolegu Hamiltona na jeho domácí trati o neuvěřitelných šest tisícin vteřiny.
Na současné specifikaci okruhu v Silverstone se jede podeváté. Z toho pětkrát vyhrál kvalifikaci Hamilton, jednou Webber, Alonso a Rosberg. Původně se zdálo, že domácí hvězda Hamilton ovládne souboj s časem i popáté za sebou. Jenže vývoj tréninků asi sázkařům i fanouškům pořádně zamotal hlavu.
V prvním byl překvapivě nejrychlejší Gasly (1:27,173), ve druhém Bottas (1:26,732) a ve třetím Leclerc (1:25,905). Ani jednou Hamilton a to už dlouho nepamatujeme! Jenže Brit je známý tím, že v rozhodujících chvílích ze sebe umí dostat všechny skryté rezervy. Překvapivé také bylo, že Leclerc téměř vyrovnal čas, který loni stačil na pole position (1:25,862). To vše slibovalo nádhernou bitvu v kvalifikaci.
Hrozba deště z předpovědí se sice nenaplnila, ale bylo mnohem chladněji než při minulých závodech. Vzduch měl před startem kvalifikace 18,5 °C, asfalt 29,6 °C, vlhkost byla 70 % a vítr foukal rychlostí 1,9 m/s.
Zpočátku všichni dávali přednost měkkým pneumatikám, na nichž se snažili proniknout do první patnáctky. Protože Williams tradičně drží poslední dvě místa, třem dalším jezdcům měl zůstat v ruce Černý Petr. Při prvním vyjetí byl na střední směsi nejrychlejší Leclerc, který byl o půl vteřiny lepší než Vettel. Zanedlouho ho sice překonal Hamilton, ale na měkkých pneumatikách. A Bottasovi se to dokonce ani nepodařilo. Pár Ferrari byl jediný, kdo v první fázi použil pneumatiky ze střední směsi. Naznačil tím, jaké jsou jeho plány do dalších bojů.
Továrna týmu Racing Point je přímo před bránou do areálu okruhu, ale i v tomhle domácím prostředí se oba jezdci dál trápili. V posledním kole se však zlepšil Pérez a protáhl se na poslední postupové místo. Překvapivě tím vyřadil z dalšího boje chybujícího Magnussena. Ještě větším překvapením bylo vyřazení Kvjata, který v minulých závodech podával velmi dobré výkony.
První část kvalifikace vyhrál Hamilton časem 1:25,513, za ním následovali Leclerc +0,020, Verstappen +0,187, Bottas +0,237, Vettel +0,385, Norris +0,566, Sainz +0,690, Gasly +0,760, Grosjean +0,834, Ricciardo +0,915, Giovinazzi +0,936, Albon +0,969, Räikkönen +1,045, Hülkenberg +1,055, Pérez +1,136.
Do další fáze nepostoupili Magnussen, Kvjat, Stroll, Russell a Kubica. Zkušený Polák tedy ani tentokrát nedokázal zdolat mladého týmového kolegu. Stroll počtrnácté za sebou nepostoupil do prostřední fáze.
Do druhé části kvalifikace vyjely na střední směsi i oba mercedesy a oba red bully. První pokusy vynesly na vedoucí pozici Leclerka časem 1:25,646, za ním následovali Hamilton, Bottas, Gasly, Verstappen a potom na měkkých gumách Ricciardo, Norris, Sainz, Hülkenberg, Albon, Pérez… Chybí Vettel? Ten vyrazil až jako poslední na měkké směsi a zařadil se na osmé místo. Bottas dál kroužil na střední směsi a překonal čas Hamiltona, stejně jako Verstappen výkon Gaslyho.
Poslední dvě minuty patřily závěrečným pokusům. Grosjean si stěžoval na pneumatiky, zrychlit se nedařilo Albonovi, Pérezovi i jezdcům Alfy Romeo. Desátý Hülkenberg zajel nejlepší čas v prvním sektoru a celkově poskočil na 7. místo. Přetahovaná o nejlepší sektory pokračovala. Leclerc i Bottas však v závěru zpomalili, aby si nejlepší čas udrželi na střední směsi.
Vettel si užil velké nervy, protože po uplynutí časového limitu byl mimo postupová místa. Jel však své poslední kolo a a podařilo se mu poskočit na pátou pozici těsně před Gaslyho.
Nejrychlejší byl ve druhé části kvalifikace Leclerc časem 1:25,546, za ním Bottas +0,126, Hamilton +0,294, Verstappen +0,302, Vettel +0,477, Gasly +0,492, Ricciardo +0,737, Norris +0,839, Hülkenberg +0,851, Albon +0,857.
Sebastian Vettel tentokrát na hlavní rivaly nestačil
Do finálové fáze nepostoupili Giovinazzi, Räikkönen, Sainz, Grosjean a Pérez. Sainz však nebyl nijak zklamaný. Jako by bylo jeho taktikou startovat za první desítkou a mít k dispozici novou sadu pneumatik podle vlastní volby. Vždyť minule postoupil z 19. místa na startu na 8. místo v cíli. Naopak poprvé od VC Kanady měl v první desítce oba vozy Renault.
Do finále jako první pospíchal Hamilton, zato ferrari si nechala větší odstup. První pokus zvládl nejlépe Bottas, za ním Hamilton, Verstappen, Leclerc, Gasly a Vettel. Z renaultů byl Ricciardo rychlejší než Hülkenberg. Albon s Norrisem zatím vyčkávali. Kam se poděla tréninková rychlost Ferrari? Půl vteřiny ztrácel Leclerc, sedm desetin Vettel…
Poslední minuta, poslední pokusy. Od prvního sektoru bylo zřejmé, že mercedesy zrychlují jen pozvolna. V cíli Hamiltonovi chybělo šest tisícin vteřiny! A Leclerkovi i přes velké zlepšení 79 tisícin vteřiny. Úchvatnou bitvu pro sebe získal Bottas, ale první trojici dělilo pouhých 79 tisícin vteřiny.
S trochu větším odstupem následovali Verstappen, Gasly a Vettel. Honičku o krále středu vyhrál Ricciardo před Norrisem, Albonem a Hülkenbergem. Mercedes jako zázrakem uhájil první řadu na startu, ale v závodě se máme na co těšit!
| p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Valtteri Bottas |
Mercedes |
Mercedes | 1:25,750 | 1:25,672 | 1:25,093 | 21 |
| 2. | Lewis Hamilton |
Mercedes |
Mercedes | 1:25,513 | 1:25,840 | 1:25,099 | 17 |
| 3. | Charles Leclerc |
Ferrari |
Ferrari | 1:25,533 | 1:25,546 | 1:25,172 | 18 |
| 4. | Max Verstappen |
Red Bull |
Honda | 1:25,700 | 1:25,848 | 1:25,276 | 21 |
| 5. | Pierre Gasly |
Red Bull |
Honda | 1:26,273 | 1:26,038 | 1:25,590 | 21 |
| 6. | Sebastian Vettel |
Ferrari |
Ferrari | 1:25,898 | 1:26,023 | 1:25,787 | 19 |
| 7. | Daniel Ricciardo |
Renault |
Renault | 1:26,428 | 1:26,283 | 1:26,182 | 21 |
| 8. | Lando Norris |
McLaren |
Renault | 1:26,079 | 1:26,385 | 1:26,224 | 21 |
| 9. | Alexander Albon |
Toro Rosso |
Honda | 1:26,482 | 1:26,403 | 1:26,345 | 24 |
| 10. | Nico Hülkenberg |
Renault |
Renault | 1:26,568 | 1:26,397 | 1:26,386 | 21 |
| 11. | Antonio Giovinazzi |
Alfa Romeo |
Ferrari | 1:26,449 | 1:26,519 | 18 | |
| 12. | Kimi Räikkönen |
Alfa Romeo |
Ferrari | 1:26,558 | 1:26,546 | 18 | |
| 13. | Carlos Sainz |
McLaren |
Renault | 1:26,203 | 1:26,578 | 15 | |
| 14. | Romain Grosjean |
Haas |
Ferrari | 1:26,347 | 1:26,757 | 17 | |
| 15. | Sergio Pérez |
Racing Point |
Mercedes | 1:26,649 | 1:26,928 | 14 | |
| 16. | Kevin Magnussen |
Haas |
Ferrari | 1:26,662 | 9 | ||
| 17. | Daniil Kvjat |
Toro Rosso |
Honda | 1:26,721 | 10 | ||
| 18. | Lance Stroll |
Racing Point |
Mercedes | 1:26,762 | 9 | ||
| 19. | George Russell |
Williams |
Mercedes | 1:27,789 | 9 | ||
| 20. | Robert Kubica |
Williams |
Mercedes | 1:28,257 | 10 |

Kvalifikaci na VC Abú Zabí vyhrál Max Verstappen z týmu Red Bull

13.07. 2019
Valtteri Bottas
Mercedes
Lewis Hamilton
Charles Leclerc
Ferrari
Max Verstappen
Red Bull
Pierre Gasly
Sebastian Vettel
Daniel Ricciardo
Renault
McLaren
Alexander Albon
Toro Rosso
Antonio Giovinazzi
Alfa Romeo
Carlos Sainz
Haas
Sergio Pérez
Racing Point
Kevin Magnussen
Daniil Kvjat
Lance Stroll
Williams
Robert Kubica