Novinky

  • 20.11.2019 Neutral FIA zabavila za účelem zkoumání palivový systém monopostů Ferrari

  • 19.11.2019 Bad Zemřel Frans Verstappen, otec a dědeček pilotů F1 Jose a Maxe

  • 17.11.2019 Neutral Max Verstappen z týmu Red Bull zvítězil ve VC Brazílie v Interlagosu

Facebook Instagram

Jak se Ferrari dohodlo před závodem?

Jak se Ferrari dohodlo před závodem?

Postartovní rošáda byla součástí plánu

Po kvalifikaci na Velkou cenu Itálie byl Sebastian Vettel médii nařečen z naivity, protože věřil, že mu Charles Leclerc v posledních sekundách vrátí službičku a poskytne mu aerodynamický stín. Ať si to už Vettel přečetl, nebo ne, v Rusku to byl on, kdo odmítl vrátit výhodu, a to rovnou v závodu. Během přímého přenosu jsme si mohli pouze domýšlet, že Leclerc do vysílačky zuří, protože se po startu nechal Vettelem předjet v souladu s plánem. Nyní to už máme potvrzeno od šéfa týmu Mattii Binotta.

V Rusku se po startu první zatáčka jede naplno, takže jezdec v závěsu těží z aerodynamického pytle celou cestu ke vzdálenému druhému oblouku. Leclerc, držitel pole position, tuto výhodu neměl. Hamilton také ne a navíc startoval z kluzké pravé strany roštu a na tvrdších pneumatikách. Ferrari tak počítalo s tím, že ze třetího místa startující Vettel se bude moci zavěsit za Leclerka a dojde k souboji, ze kterého by ještě nakonec mohl vytěžit Hamilton.

"Když jsme se podívali na pár posledních závodů na této trati, usoudili jsme, že bude důležité být vpředu v prvním kole. Když začnete první, tak velmi často jste první i v cíli," vysvětluje Binotto.

"Jako tým jsme samozřejmě mysleli v první řadě na vítězství, takže jsme za prioritu určili mít první a druhé místo na konci prvního kola, abychom mohli kontrolovat závod a udávat tempo. Tak se také stalo. Z prvních dvou pozic jsme kontrolovali závod a nebýt selhání techniky, jistě bychom si pozice udrželi i po tom, co by všichni absolvovali zastávku v boxech.

Takže cílem bylo první a druhé místo po startu. Jak to udělat, když máte vozy na prvním a třetím místě? Samozřejmě je třeba udržet první místo a pomoci dalšímu vozu dostat se vpřed. Dohodli jsme se, že nechceme dát aerodynamickou výhodu Hamiltonovi. Druhořadé pak bylo poskytnout aerodynamický stín Sebovi. Tak jsme se dohodli. Seb dostane stín a další výhodou bude, že proti němu (Leclerc) nebude bojovat. Pak si vozy vymění pozice. Tak to mělo být."


Jenže Vettel překvapil červenou boxovou zídku, když si začal klást podmínky, které při tvorbě strategie evidentně zapomněl zmínit.

"Tak mu řekněte, ať se dostane za mě," odpověděl Němec na žádost o přepuštění pozice. Jako kdyby nevěděl, že dostat se těsně za jiný vůz je na současném závodění to nejnáročnější a že by si to vybralo daň na Leclerkových pneumatikách.

Binotto všechno popírá. I to, že Vettel ve snaze udržet odstup od Leclerka zničil pneumatiky a možná mohl přispět i k selhání techniky, což potvrdí až expertíza v Maranellu.

"Nejprve jsme Seba požádali, aby vrátil pozici, ale je správné říci, že v té fázi závodu Charles asi nebyl dostatečně blízko, takže bychom tím ztratili nějaký čas. Seb byl velmi rychlý a Charlesovi se vzdálil," tvrdí šéf Scuderie.

Popírá i úmyslnou změnu pořadí v boxech: "Věděli jsme, že pokud přezujeme oba vozy najednou, budeme velmi zranitelní při výjezdu safety caru, protože bychom vedení přenechali Hamiltonovi. Proto jsme chtěli Seba podržet na trati co nejdéle, jenže jeho pneumatiky na tom už nebyly dobře."

"Ztrácím zadní gumy," oznámil týmu Vettel poté, co ztratil Leclerka ze zpětných zrcátek a musel se začít obávat undercutu.

Pět závodů před koncem sezony ztrácí třetí Leclerc na Hamiltona 107 bodů, Vettel je pátý.

Komentáře ke článku