Novinky

  • 26.05.2020 Bad Tým F1 McLaren bude nucen propustit přibližně 70 svých zaměstnanců

  • 26.05.2020 Neutral Od roku 2021 bude ve F1 jednotný dodavatel ohřívacích deček pro pneumatiky

  • 25.05.2020 Good George Russell (Williams) vyhrál virtuální Velkou cenu Monaka

Facebook Instagram

U Myslivny neuhořel a přežil i strach o syna

U Myslivny neuhořel a přežil i strach o syna

Legendy: Břetislav Enge

Patřil mezi domácí špičku a dlouho tvrdil, že syna Tomáše by nikdy nepustil do formulí. Nakonec podlehl. A trpěl strachy, když Tomáš jako první Čech startoval ve velké ceně F1 nebo když osobně sledoval jeho premiéru v americké sérii IndyCar.

Jeden z nejúspěšnějších českých automobilových závodníků dnes slaví sedmdesátiny. V roce 1981 měl v závodech na okruzích velký podíl na titulu mistra Evropy pro značku Škoda. V roce 1994 se stal vicemistrem Evropy v závodech do vrchu. V letech 1982, 1984, 1993 zvítězil v anketě Zlatý volant.

Břetislav Enge (narozen 3. 3. 1950 v Jablonci nad Nisou) byl v roce 2010 oceněn Cenou Zdeňka Vojtěcha a v roce 2019 získal cenu Legenda autosportu.

Břetislav Enge je jedním z nejúspěšnějších českých jezdců historie. Foto: Jiří Maršíček

Pod Ještědem vyrostla v sedmdesátých letech minulého století silná generace automobilových závodníků. Do československé špičky se prosadili bratři Jan a Jiří Veselí, Vlastimil Tomášek, Ladislav Bareš a především Zdeněk Vojtěch a Břetislav Enge. Byla to parta kamarádů, která si na trati nedarovala ani metr. Všichni se prosadili do okruhové reprezentace, pro kterou byl tehdy vrcholným šampionátem Pohár míru a přátelství.

Díky výborným výsledkům se v roce 1978 posádka Vojtěch – Enge představila v barvách továrního týmu AZNP Mladá Boleslav v evropském šampionátu cestovních vozů. V roce 1981 měla rozhodující podíl na titulu mistra Evropy pro značku Škoda! Za volantem vozu Škoda 130 RS se s libereckými jezdci střídal ještě Jan Šenkýř.

Do české špičky se Břetislav Enge prosadil koncem 70. let za volantem vozu Škoda 130 RS. Foto: Jiří Maršíček

Skvělé výkony Engemu otevřely cestu do další etapy kariéry, spjaté se značkou BMW. Manažer Václav Bervid vedl své jezdce do boje proti nejlepším závodníkům kontinentu. Ve Velké ceně ČSSR 1982 desetitisíce diváků se zatajeným dechem sledovaly bitvu české posádky ve voze BMW 528i s vedoucím jaguarem. V zatáčce u Myslivny však auto náhle vzplálo jako pochodeň. Enge vyvázl s těžkými popáleninami, ale ani dlouhé léčení jeho kariéru nezastavilo.

Také v dalších letech patřila liberecká posádka za volantem BMW 635 CSi k nejlepším v Evropě. Po závodě v Mugellu 1983 vystoupila poprvé na stupně vítězů v závodě mistrovství Evropy. Byl to velmi úspěšný rok. Enge s Vojtěchem obsadili 11. místo na Nürburgringu, sedmé ve Vallelunze, čtvrté v Doningtonu, třetí v Silverstonu a druhé v Mugellu. Kromě toho kvůli různým poruchám odstoupili dvakrát z prvního, druhého i třetího místa.

V roce 1986 se stal Břetislav Enge jako první český jezdec členem špičkového továrního týmu. Na pár závodů si užil role skutečného profesionála s nejlepším zázemím, jaké si závodník dovede představit. Kolem sebe měl v BMW vynikající jezdce v čele s Christianem Dannerem, hvězdou velkých cen F1. Vyrovnané souboje sváděl například s Gerhardem Bergerem. Výsledky z let 1982 a 1983 se však už nikdy nepodařilo zopakovat.

Po krátké přestávce se Enge k závodění v amatérských podmínkách vrátil v roce 1991 a s vozem Škoda Favorit získal titul mistra Československa ve své třídě. V další sezoně vyhrál premiérový ročník seriálu Ford Fiesta Cup i domácí tituly na okruzích a kopcích. V roce 1993 obhájil prvenství mezi fiestami, ale prioritu již měly starty s mnohem výkonnějším Fordem Escort RS Cosworth. Přibývaly další tituly včetně druhého místa v mistrovství Evropy v závodech do vrchu v roce 1994. Jeho souboje s Josefem Kopeckým na kopcích doma i v zahraničí byly pro diváky opravdovou lahůdkou.

V následující sezoně se s volantem závodního vozu rozloučil. A bylo to loučení podle představ, protože absolvoval pár závodů ve špičkovém voze Ford Mondeo prestižní kategorie Superturismo. Ze stupně vítězů se s kariérou rozloučil, aby se mohl naplno soustředit na závodnický růst syna Tomáše. Krátce dokonce závodili proti sobě a v roce 1993 ve Ford Fiesta Cupu v Brně spolu vystoupili na stupně vítězů!

Vyhlášení ankety Zlatý volant v roce 1984 v Mostě - zleva Jiří Bartoš, Miroslav Lank, Břetislav Enge a Jiří Sedlář. Foto: Jiří Maršíček

Zpočátku nechtěl ani slyšet o tom, že by Tomáš přesedl do formule, ale nakonec se nechal přesvědčit. Sledoval potom jeho vrcholné výkony, viděl Tomáše jezdit od formule Ford až po F1, IndyCar či Le Mans. Osobně ho doprovázel na desítky závodů po celém světě. Prožíval jeho úspěchy i zklamání a stále mu měl co poradit. Jen díky tomu bez vlastního závodního volantu vydržel téměř dvacet let.

V roce 2014 se však znovu vrátil – ovšem tentokrát na tratě rychlostních zkoušek. Zkušenosti z rallye měl z let 1972 až 1973 a také 1988 a 1989. Tentokrát si pro historické rallye zvolil Škodu 130 LR z roku 1986 a na horké sedadlo spolujezdce posadil dceru Lucii. Svému velkému jménu nezůstal nic dlužný. Největších úspěchů dosáhl dvěma triumfy v Rally Bohemia Historic 2016 a 2017.

Na výstavě Racing Expo 2019 převzal cenu Legenda autosportu od Martina Písaříka ze společnosti Interaction. Foto. Luděk Šipla

 

Komentáře ke článku