Novinky

  • 25.09.2020 Neutral Stefano Domenicali se od 1. ledna 2021 stává novým šéfem F1

  • 25.09.2020 Good Také ve druhém tréninku na VC Ruska byl nejrychlejší Valtteri Bottas (Mercedes)

  • 25.09.2020 Good Valtteri Bottas (Mercedes) vyhrál úvodní trénink na VC Ruska v Soči

Facebook Instagram

Gutiérrez nesmí závodit ve F1

Gutiérrez nesmí závodit ve F1

Racing Point musel najít někoho jiného

Ukázalo se, že Esteban Gutiérrez neměl možnost nahradit nemocného Sergia Péreze, ačkoli byl v Silverstone oficiálně přítomen jako náhradní jezdec Mercedesu, dostupný i týmům Racing Point a McLaren. Podle vyjádření šéfa týmu Mercedes Tota Wolffa si nikdo nevšiml novinky v pravidlech FIA, která Mexičanovi znemožnila start do velké ceny. Je trochu zvláštní, že změnu nepostřehl tým s rozpočtem ve stovkách milionů britských liber a s lidmi placenými za to, že pravidla znají odpředu i odzadu, stejně jako že o ničem nevěděl sám jezdec ani jeho manažer. Ale takto byl příběh podán médiím.

FIA skutečně zpřísnila požadavky na závodníky velkých cen. Víme, že noví jezdci musejí mít před vstupem do F1 v posledních třech letech nasbíraných 40 bodů v juniorských sériích, jinak nedostanou superlicenci. Jezdci, kteří již ve F1 závodili, dosud neměli problém, v podstatě vlastnili celoživotní členství v exkluzivním klubu. Od tohoto roku však platí, že bývalý jezdec F1, který v ní nezávodí tři a více let, musí o superlicenci požádat znovu.

FIA musí předložit důkaz, že je "stále schopen konstantně podávat vynikající výkony v monopostech" a potřebuje "odjet alespoň 300 kilometrů v reprezentativním voze F1 v konzistentní závodní rychlosti, a to za dobu nejvýše dvou dní. Musí to být ne více než 180 dní před podáním žádosti." Je otázkou, zda splněním druhé podmínky může jezdec zároveň dostát i první, aniž by v posledních letech někde závodil.

Za novinkou můžeme ze strany FIA vidět snahu zlepšit bezpečnost ostatních závodníků na trati. Zároveň se díky zkomplikování situace pro bývalé závodníky (kteří již moc nezávodí, ale stále mají sponzory) může na místa rezervních jezdců dostat více úspěšných mladých pilotů z F2.

Esteban Gutiérrez, finančně podporovaný mexickým obchodním impériem Carlose Slima, ve F1 závodil naposledy v roce 2016 za tým Haas, takže spadá do skupiny bývalých jezdců, kteří již tři a více let neabsolvovali velkou cenu. V roce 2017 odjel sedm závodů v IndyCar a také má na kontě tři starty ve formuli E. V letech 2018 a 2019 však už byl pouze náhradním jezdcem a pravidelně seděl pouze za volantem simulátoru v továrně Mercedesu, stejně jako to dělá tento rok. Splnění první podmínky je tedy sporné, ale určitě nevyhovuje druhé, neboť tento rok vůbec neseděl ve voze F1.

Mercedes má i druhého náhradníka, Stoffela Vandoornea, jenž bude týmům F1 k dispozici po 13. srpnu, kdy skončí sezona formule E.

Gutiérrez je v padoku F1 pouze na okrasu. Foto: Mercedes

 

"Myslím, že Esteban byl silným kandidátem na uvolněné místo, ale bohužel nesplnil podmínky," řekl Toto Wolff v rozhovoru pro RaceFans. "Platí nové pravidlo, že pokud jezdec tři roky nezávodí ve F1, musí odjet alespoň 300 kilometrů v testech. Je to nové pravidlo, které začalo platit tento rok. Nestarali jsme se o to, protože nás nenapadlo, že jezdci, který měl v minulosti tak dobré výsledky, by mohla být zamítnutá účast v závodu."

Racing Point nic neztratil. Na telefonu čekal Nico Hülkenberg, který bude možná závodit i tento víkend, pokud Pérez stále nebude moci opustit karanténu.

McLaren bude mít tento víkend v Silverstone k dispozici Paula di Restu, jenž naposledy závodil ve Velké ceně Maďarska 2017, když zaskočil za nemocného Felipe Massu. Tento týden ve středu byl ve Wokingu, aby mu do MCL35 připravili sedačku na míru.

Zdroj: originální materiál redakce, titulní foto Mercedes

Komentáře ke článku