Mimozemšťan Hamilton a za ním veliká tlačenice
VC Belgie - kvalifikace
Cimrmanovský princip očekávání a následného zklamání zase jednou osvědčil svoji platnost. Natěšení diváci u obrazovek nesledovali dramatický souboj o postavení v čele startu, nýbrž fantastický Hamiltonův výkon jako z jiného světa. Alespoň že daleko za ním to bylo napínavé.
Počasí pořád spíše připomínalo podzim: zataženo, pouhých sedmnáct stupňů a dráha zahřátá na stupňů pětadvacet.
Ve třetím tréninku se na čelních příčkách vtěstnali piloti čtyř stájí do pouhé půlsekundy. Mercedesy získávaly hlavně v zatáčkovitém druhém sektoru. V něm naopak naprosto vyhořela ferrari. Čtyřnásobný mistr světa Vettel byl dokonce klasifikován jako dvacátý, tedy poslední.
Pozornost vzbudilo vyhlášení Helmuta Marka, že Red Bull nebude uchazečem o pole position. Proč také, když zítra má beztak pršet...
Představení znovu otevíraly haasy. Grosjean zajel 1:45,07, což ovšem mohlo jen těžko stačit. Zbytek pole nastoupil s menším zpožděním. Zato na trati předběhl americké monoposty bez problémů. Na špici se postupně vystřídali Verstappen (1:43,40), Sainz (1:43,32) a Ricciardo (1:43,30).
Vzápětí sebral všem vítr z plachet Hamilton s 1:42,32. Bottas na něj ztratil tři desetiny. Všichni měli obuté měkké pneumatiky, experimenty v tomto směru se čekaly až později.
Renaultům horský vzduch zatím evidentně svědčí. Foto: Renault
Na opačném konci výsledkové listiny se naplňovaly nejčernější obavy pravověrných ferraristů. Vettel se jevil zralým na vyřazení a spolu s ním Latifi, Magnussen, Räikkönen a Grosjean. Verstappen poskočil na třetí příčku (1:43,19), za něj se zařadil skvěle disponovaný Gasly. Změnu jsme zaznamenali také u Vettela – z osmnáctého klesl na devatenácté místo.
V některých pasážích okruhu, hlavně v šikaně před cílem, panovala docela slušná tlačenice. Příliš se v ní nevyznaly racing pointy, nedosahující prozatím včerejší výkonnosti.
Doslova v hodině dvanácté zabránil Vettel grandiózní ostudě a postoupil na úkor Giovinazziho. Balili také Grosjean, Räikkönen, Latifi a Magnussen. Mezi třetí a patnáctou pozicí existoval jen půlsekundový rozdíl!
Do prostřední části vyrazili na středních pneumatikách Hamilton, Bottas, Verstappen, Stroll i Pérez. Leclerc hlásil, že se nutně potřebuje za někým vyvézt ve větrném pytli. Místo toho však trčel v provozu.
Hamilton vyhrál přímý duel s Bottasem o jedenáct setin, když zaznamenal 1:42,01. Problémy s postupem hned vyloučil i Verstappen (+0,45). To rozhodně nelze říci o ferrari, jimž zase jednou hořela půda pod nohama (13. Leclerc, 14. Vettel). Ricciardo oznámil potíže s brzdami a zamířil do boxů.
Max Verstappen už třímal v ruce Bottasův skalp, ale nakonec mu vyklouzl. Foto: Red Bull
Kromě hochů z Maranella to bídně vyhlíželo i s Russellem a také oběma racing pointy, které byly přece jen očekávány mnohem výše. Před vypršením časového limitu vyjeli všichni ohrožení a s nimi pro jistotu i mercedesy a red bully na měkkých pneumatikách. Záchranářské práce se zcela podařily Pérezovi i Strollovi, kteří za sebe poslali mimo hru Kvjata a Gaslyho.
Albon se pojišťoval v takovém stylu, že postoupil na třetí příčku. Zato Leclerc a Vettel už prostě z mizerného auta více vymáčknout nesvedli a sobotní šichta skončila i pro Russella.
Do rozhodující bitvy se kvalifikovali Hamilton, Bottas, Albon, Verstappen, Sainz, Ricciardo, Stroll, Ocon, Pérez a Norris. Vláček uchazečů o pole position táhl Hamilton, mající tím pádem před sebou volno. Posledními dvěma vagony se naopak staly racing pointy.
Lokomotiva na tom byla znatelně lépe. Hamilton se dostal na 1:41,45 a pořádně to nandal i Bottasovi (1:42,02), kterému se nepovedl průjezd zatáčkou La Source. Na něj se nalepil Ricciardo (1:42,06) a pak teprve následoval Verstappen (1:42,08). Kromě odlétnuvšího obhájce titulu se všichni ostatní přetahovali o setinky.
V závěrečném dějství podtrhl Hamilton svoji nadvládu dalším zlepšením na 1:41,25. Verstappen mocně útočil na Bottase, ale chybělo mu nicotných patnáct tisícin sekundy. Na vině údajně byla předčasně vybitá baterie. Druhou řadu bude sdílet s Ricciardem. Ve třetí se sejdou další jezdci Red Bullu a Renaultu Albon s Oconem.
| p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Lewis Hamilton |
Mercedes |
Mercedes | 1:42,323 | 1:42,014 | 1:41,252 | 15 |
| 2. | Valtteri Bottas |
Mercedes |
Mercedes | 1:42,534 | 1:42,126 | 1:41,763 | 17 |
| 3. | Max Verstappen |
Red Bull |
Honda | 1:43,197 | 1:42,473 | 1:41,778 | 17 |
| 4. | Daniel Ricciardo |
Renault |
Renault | 1:43,309 | 1:42,487 | 1:42,061 | 11 |
| 5. | Alexander Albon |
Red Bull |
Honda | 1:43,418 | 1:42,193 | 1:42,264 | 15 |
| 6. | Esteban Ocon |
Renault |
Renault | 1:43,505 | 1:42,534 | 1:42,396 | 15 |
| 7. | Carlos Sainz |
McLaren |
Renault | 1:43,322 | 1:42,478 | 1:42,438 | 15 |
| 8. | Sergio Pérez |
Racing Point |
Mercedes | 1:43,349 | 1:42,670 | 1:42,532 | 15 |
| 9. | Lance Stroll |
Racing Point |
Mercedes | 1:43,265 | 1:42,491 | 1:42,603 | 15 |
| 10. | Lando Norris |
McLaren |
Renault | 1:43,514 | 1:42,722 | 1:42,657 | 17 |
| 11. | Daniil Kvjat |
AlphaTauri |
Honda | 1:43,267 | 1:42,730 | 12 | |
| 12. | Pierre Gasly |
AlphaTauri |
Honda | 1:43,262 | 1:42,745 | 12 | |
| 13. | Charles Leclerc |
Ferrari |
Ferrari | 1:43,656 | 1:42,996 | 12 | |
| 14. | Sebastian Vettel |
Ferrari |
Ferrari | 1:43,567 | 1:43,261 | 12 | |
| 15. | George Russell |
Williams |
Mercedes | 1:43,630 | 1:43,468 | 11 | |
| 16. | Kimi Räikkönen |
Alfa Romeo |
Ferrari | 1:43,743 | 6 | ||
| 17. | Romain Grosjean |
Haas |
Ferrari | 1:43,838 | 6 | ||
| 18. | Antonio Giovinazzi |
Alfa Romeo |
Ferrari | 1:43,950 | 6 | ||
| 19. | Nicholas Latifi |
Williams |
Mercedes | 1:44,138 | 6 | ||
| 20. | Kevin Magnussen |
Haas |
Ferrari | 1:44,314 | 8 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes

Charles Leclerc se zasnoubil s Alexandrou Saintovou
Sainz potrestán ztrátou 5 míst na startu v Mexiku

29.08. 2020
Lewis Hamilton
Mercedes
Valtteri Bottas
Max Verstappen
Red Bull
Daniel Ricciardo
Renault
Alexander Albon
Esteban Ocon
Carlos Sainz
McLaren
Sergio Pérez
Racing Point
Lance Stroll
Daniil Kvjat
AlphaTauri
Charles Leclerc
Ferrari
Sebastian Vettel
Williams
Alfa Romeo
Haas
Antonio Giovinazzi
Kevin Magnussen