Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Přeložené závody v Ohiu již tento víkend

Přeložené závody v Ohiu již tento víkend

Honda Indy 200 – před závodem

Se zhruba měsíčním zpožděním čeká na piloty IndyCar Series náročný víkend v Ohiu. Původně se na trati u města Lexington mělo závodit první srpnový víkend, kvůli prudkému nárůstu počtu nakažených koronavirem byl ale podnik odložen. IndyCar vybrala termín, který měl v původním kalendáři patřit závodu v Portlandu.

Na trati Mid-Ohio Sports Car Course se pojedou hned dva závody. Piloty tak čeká hodně perný program. Celý závodní víkend byl redukován na dva dny. V sobotu je v plánu trénink, kvalifikace na 1. závod a samotný 1. závod, v neděli pak kvalifikace na 2. závod a následný závod.

Mid-Ohio je fyzicky velmi náročná trať. Piloti tak během 90kolového závodu v jeho závěru bojují hlavně s únavou. Toho budou částečně v sobotu ušetřeni, závody byly totiž zkráceny na 75 kol. Jenže v neděli je čeká druhé kolo.

Stejně jako v St. Louis i v Ohiu budou na tribuny vpuštěni diváci. Ve spolupráci s místními úřady stanovili organizátoři limit na šest tisíc návštěvníků, kteří si mohou lístky koupit v předprodeji. Situace se v Americe vyvíjí velmi dynamicky. Že se bude závodit, potvrdila IndyCar minulou sobotu – zhruba 168 hodin před startem prvního závodu. A že budou na závod vpuštěni diváci, upřesnila v úterý.

Vloni se z vítězství v Ohiu radoval Scott Dixon. Foto: IndyCar.

Mid-Ohio Sports Car Course je jedním z nejtradičnějších závodů v kalendáři IndyCar Series. Okruh vybudoval na začátku 60. let místní podnikatel Les Griebling jako místo, kde bude moci s přáteli o víkendu závodit. Původní okruh měl šestnáct zatáček. Příliš se nelišil od současné dráhy, jen pasáž, která je dnes známá jako Thunder Valley, tehdy neexistovala. Místo ní byla pasáž se zatáčkou Oak Tree Bend, vedoucí, jak název napovídá, okolo velkého dubu. Pilotům se ale okruh zdál moc pomalý, tak pořadatelé tuto pasáž nahradili krátkou rovinkou.

Okruh postupně lákal další a další šampionáty. Závodily tu formule 5000, Can-Am a v roce 1980 poprvé také CART, respektive série Championship Racing League. Šlo o pokus o smír mezi USAC a CART, který ale skončil po pěti závodech, právě po tom v Ohiu.

Ohio v příštích dvou sezonách nebylo v kalendáři CART, brzy v něm ale zakotvilo nastálo. Okruh koupil závodník Jim Trueman a výrazně investoval do jeho modernizace. Přibyly tribuny, ať už montované či přírodní, nové garáže či prostory pro média.

Trueman dlouho v čele okruhu nezůstal. V roce 1985 se ale dočkal vítězství svého pilota Bobbyho Rahala na své trati. Rahal, mimochodem rodák z Ohia, vítězství zopakoval i v dalším roce, Trueman u toho už ale bohužel nebyl. Zemřel v červnu na rakovinu, 11 dní po Rahalově vítězství v Indy500.

Okruh dále provozovaly Truemanova manželka Barbara a dcera Michelle. Mimochodem její sestra Megan je manželkou šéfa týmu Penske Tima Cindrica. Pod vedením Michelle Truemanové prošel okruh v roce 1990 další renovací – dráha byla rozšířena, vznikla nová záchytná zeď. Hlavní změnu představovalo ale vyasfaltovaní šikany před ikonickou vlásenkou. Vznikla tak druhá konfigurace dráhy, kterou využívá třeba právě IndyCar.

Další změny přišly v roce 2006, a to v době, kdy byl závod CART už dva roky zrušený. CART vzhledem ke klesajícímu zájmu neuživil dva závody v Ohiu a přednost dostal ten na letištním okruhu v Clevelandu. Mid-Ohio dostalo nový povrch. Klasickou trať z kalendáře CART si kupodivu pro další expanzi IndyCar pod hlavičkou IRL vybral Tony George. A začala se psát nová historie závodů amerických formulí na této oblíbené trati. Před devíti lety skončilo dlouhé spojení okruhu s rodinou Truemanů, když dráhu koupila společnost Green Savoree Racing Promotions.

Absolutně nejúspěšnějším pilotem je v Ohiu Scott Dixon. Stávající lídr šampionátu má na kontě šest vítězství. Slavil i před rokem. Teď má na druhého Newgardena, mimochodem vítěze z roku 2017, náskok téměř 100 bodů. Do konce sezony zbývá už jen pět závodů – dva v Ohiu, dva na trati v Indianapolisu a finále ve floridském St. Petersburgu.

Mid-Ohio Sports Car Course
Délka okruhu: 2,258 míle (3,634 km)
Délka závodů: 75 kol (169 mil)
První závod: 1980
Loňské pole position: Will Power (Team Penske) – 1:05,1569
Loňský vítěz: Scott Dixon (Chip Ganassi Racing)
Rekord okruhu: Simon Pagenaud (Team Penske) – 1:03,8700 v roce 2016

Časový harmonogram (SELČ)
Sobota  12. 9.
16:45 – 18:00 – 1. trénink
20:00 – 20:30 – kvalifikace na 1. závod
22:50 – 1. závod

Neděle 13. 9.
16:15 – 16:45 – kvalifikace na 2. závod
19:00 – 2. závod

Zdroj: Originální materiál redakce, úvodní foto: IndyCar