Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

F1 je pro Hondu málo zelená

F1 je pro Hondu málo zelená

Po tom všem se raději soustředí na elektřinu a vodík

Formule 1 dnes dostala šok, ze kterého se bude vzpamatovávat ještě dlouho. Jeden ze čtyř výrobců motorů se rozhodl, že po příští sezoně skončí. F1 tato zpráva zastihla ve velmi nevhodném čase. Pouze velcí optimisté mohou doufat, že místo po Hondě zaplní někdo jiný dříve, než přijde velmi vzdálený rok 2026. Formule 1 totiž hledala, lanařila, téměř prosila nové výrobce motorů, aby přišli.

Před téměř dvěma lety nikdo neřekl ano a následně současní čtyři výrobci motorů předložili tvůrcům pravidel požadavek, aby se v letech 2021 až 2025 používala současná konfigurace hybridní pohonné jednotky a zapomnělo se na zjednodušenou verzi, navrhovanou Rossem Brawnem. Čtyři automobilky dosáhly svého, vždyť to ony budou formuli 1 zásobovat motory až do roku 2025... Jenže Honda si to přesto rozmyslela. A pokud by chtěla jiná automobilka rychle zaplnit její místo, za rok to určitě nestihne.

Honda při všem svém nadšení a investovaných zdrojích potřebovala více než rok. Do hybridní éry F1 naskočila pouze s ročním zpožděním, ale už jí ujel vlak a musela za ním běžet. Pokud by se za současné nejisté ekonomické situace některá automobilka odhodlala vyvinout hybridní pohonnou jednotku pro F1 a trvalo by jí to dva až tři roky, pak by další dvě až tři sezony do F1 dodávala pravděpodobně nejslabší motor, neboť Mercedes, Ferrari a Renault od roku 2014 už urazily kus cesty. Pak by přišel rok 2026 a milá automobilka by mohla celý projekt hodit do koše.

O podobě motoru F1 po roce 2025 se začne uvažovat a vyjednávat brzy. V průběhu dalších pár let padne rozhodnutí a Mercedes s Ferrari a Renaultem se pustí do vývoje dva, tři roky předem. A potenciální čtvrtá automobilka by musela také, takže by měla dva ohromně nákladné souběžné projekty. Mnohem větší smysl dává, aby případný zájemce počkal, dokud se F1 rozhodne, jaký motor chce používat od roku 2026, a potom ho také s předstihem začal vyvíjet.

Smutné je, že po tom všem, co F1 obětovala zeleným technologiím – řev motorů V10, akci při tankování paliva během zastávek v boxech, hbitost lehkých monopostů v zatáčkách, jelikož hybridní motory s turbem a bateriemi jsou pořád ještě velké a těžké - Honda odchází, protože F1 není dostatečně zelená.

"Honda se rozhodla usilovat o zrealizování uhlíkové neutrality do roku 2050. Za tímto cílem půjde v rámci environmentální iniciativy, která je jednou z nejvyšších priorit Hondy jako výrobce dopravních prostředků. Aby tento cíl Honda dosáhla, musí své korporátní zdroje ve výzkumu a vývoji zaměřit na oblast pohonné jednotky a energetických technologií budoucnosti, včetně palivových článků a baterií, které budou v postuhlíkové éře mimořádně důležité," píše se v tiskové zprávě, která má vysvětlit opětovný odchod Hondy z F1.

Tisková zpráva pokračuje dál, ale ani v kompletním textu byste nenarazili na slova jako Covid-19 nebo hospodářská krize. Honda, na rozdíl od roku 2008, popírá, že z F1 odchází z finančních důvodů.

"Chceme, aby se naši inženýři soustředili na tuto konkrétní oblast. Skutečně to není o financích ani o koronaviru. Potřebujeme inženýry stáhnout na jiné projekty," potvrdil prezident Hondy Takahiro Hačigo.

GP Japonska - Honda - Rubens Barrichello

Kvůli zeleným technologiím se Honda po několika letech vrátila do F1, kvůli zeleným technologiím Honda po pár dalších letech také odchází. Foto: Honda

Red Bull, jeden z trojice velkých týmů současné F1, si tak musí po roce a třičtvrtě opět hledat jiného dodavatele motorů. AlphaTauri to s Hondou risklo ještě o rok dříve a za odměnu konečně dostávalo motory od někoho, pro koho nebylo pouze zákazníkem třetí kategorie.

Do společného projektu vložil hodně důvěry také Max Verstappen, o kterém se od začátku roku povídá, že má ve smlouvě s Red Bullem klauzuli, která mu umožní z týmu odejít, pokud ztratí tovární podporu. Ztracený se musí cítit i Juki Cunoda, japonský závodník F2 a mladý chráněnec Hondy, jenž je aktuálně v šampionátu na třetím místě a závodní sedačka týmu AlphaTauri se mu zajisté zdála být na dosah ruky. Také je třeba zmínit oblíbený japonský okruh Suzuka, na kterém se letos kvůli pandemii nepojede a který je ve vlastnictví Hondy. Tomu smlouva s F1 vyprší na konci příštího roku.

V médiích po celém světě se začalo uvažovat, zda by si Ross Brawn neměl raději pořádně rozmyslet, jestli chce ve F1 zachovat hybridní motory i po roce 2025. Ale jaké jsou alternativy? Krok zpět k spalovacím motorům, krok blíže k elektrické zásuvce? Nebo bude správnou odpovědí vodík?

Zdroj: RaceFans, MotorsportWeek, úvodní foto: Honda