Novinky

  • 31.10.2020 Neutral Petr Ptáček obsadil 10. místo v prvním závodě formule Renault v Imole

  • 31.10.2020 Good Valtteri Bottas (Mercedes) si vybojoval pole position pro VC Emilie-Romagni

  • 31.10.2020 Bad V padoku v Imole se šíří dohady o předčasném ukončení letošní sezony F1

Facebook Instagram

Safety car pouze k pobavení diváků?

Safety car pouze k pobavení diváků?

Verstappen obvinil Masiho

Když Lando Norris po poruše pohonné jednotky zaparkoval svůj mclaren ve výjezdové zóně, mnohé z nás napadlo, že VC Eifelu by mohla být přerušena dalším virtuálním safety carem, pokud nebudou komisařům stačit žluté vlajky. Místo toho však na trať vyjelo skutečné bezpečnostní vozidlo a zůstalo na ní dlouho poté, co byl Norrisův vůz odklizen.

"Nemyslím si, že safety car byl skutečně potřebný. Virtuální safety car by dokonale stačil. Podle mě prostě jen potřebovali závod zdramatizovat, aby se pole opět sjelo dohromady," obvinil Verstappen ředitele závodu Michaela Masiho. Verstappen si dokonce myslí, že byla ohrožena bezpečnost jezdců, kteří zůstali na trati, protože za bezpečnostním vozem jim teplota pneumatik klesla hluboko pod provozní hodnotu.

"Na takto chladné trati potřebujeme neustále pracovat na udržování teploty v pneumatikách. Bylo to dost nebezpečné. Není ideální ani to, že (prvních) pár vozů zůstane celou dobu za safety carem a ostatní dostanou pokyn objet celé kolo, přičemž si zahřejou pneumatiky. Jezdci za mnou pak byli v neférové ​​nevýhodě," zdůraznil Verstappen.

Masi se pokusil vysvětlit, proč byl výjezd bezpečnostního vozu opravdu nezbytný. Sílu argumentů posuďte sami: "Jedním ze dvou důvodů bylo, že z Landova vozu stoupal kouř, hořelo tam. To je důležitý faktor. Druhým důvodem bylo, že jsme si nebyli jisti, zda se vůz vejde do otvoru v bariéře, který byl dost úzký. Takže místo toho, abychom čekali, co se bude dít, jsme rovnou poslali na trať safety car. Díky tomu se mohly řešit obě věci najednou a byla to i nejbezpečnější alternativa."

Postup nasazení a opětovného stažení bezpečnostního vozu z trati je ale zakotven ve sportovních pravidlech a ředitel závodu ho nemohl obejít, ani když důvod výjezdu rychle pominul a jezdcům zbytečně chladly pneumatiky.

"Ve sportovních pravidlech F1 je jasně napsáno, že musíme nechat všechny vozy o kolo zpět předjet vozidlo a opět se zařadit na konec vláčku," vysvětlil Masi.

Verstappen na chladné trati a bez systému DAS neměl šanci využít restart. Foto: Red Bull

Pokud účelem výjezdu bezpečnostního vozu bylo dát Verstappenovi šanci dostat se do vedení závodu, minulo se to účinkem. Hamilton má restarty z pozice lídra závodu dobře nacvičeny a soupeře ze svého zadního křídla setřásl již v zatáčkách před hlavní rovinkou. Tým Red Bull si však nemyslí, že za bezproblémovým restartem byly pouze Hamiltonovy zkušenosti.

"Safety car byl na trati velmi dlouho a jel hodně pomalu, proto vyvstal problém se studenými pneumatikami. Jenže Mercedes s jeho systémem DAS, podle mě, neměl tak velký problém jako ostatní,“ nechal se slyšet Christian Horner.

Zdroj: Motorsport, RaceFans, úvodní foto: Mercedes

Komentáře ke článku