Novinky

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

  • 22.03.2024 Good Brown má s McLarenem smlouvu do roku 2030.

Facebook Instagram

Jak dopadly souboje týmových kolegů?

Jak dopadly souboje týmových kolegů?

Největší výprask dostali Albon a Latifi

Týmový kolega jezdce F1 je zároveň i jeho úhlavním nepřítelem na trati, protože je jediným ve stejném voze, a tedy i tím, s kým bude nakonec srovnáván. Podívejme se na srovnání týmových kolegů v sezoně 2020, jak je spočítal anglický web RaceFans, který do něj kvůli nedostatečně reprezentativním výsledkům nezapočítal kvalifikaci na VC Turecka.

Začneme na posledním místě Poháru konstruktérů, u týmu Williams. Kdyby tým neměl druhý vůz, George Russell by vypadal jako beznadějný případ, s nulou na kontě (pokud nepočítáme body získané ve voze Mercedesu). Avšak Williams má druhý vůz, seděl v něm Nicholas Latifi a prohrál všechny společné kvalifikace. Průměrný rozdíl v jejich nejlepším kvalifikačním kole byl 0,563 sekundy. To je důkazem nejen Russellovy rychlosti na jedno kolo, ale i stability jeho sobotních výkonů. A kolegu hravě porážel i v neděli.

Haas měl absolutně vyrovnanou jezdeckou dvojici z pohledu kvalifikací a v závodech se obyčejně více dařilo Kevinu Magnussenovi, p když o jeden bod více získal Romain Grosjean. Podobně u Alfy Romeo byly kvalifikace vyrovnané a stejně tak bodový zisk, ačkoli zkušený Kimi Räikkönen byl v cíli obyčejně dříve než Antonio Giovinazzi.

V novém týmu AlphaTauri byl Pierre Gasly na jedno kolo jednoznačně rychlejší než Daniil Kvjat a díky tomu se dvanáctkrát dostal do Q3, zatímco týmový kolega tam byl pouze čtyřikrát. Zároveň to však znamenalo, že Gasly častěji startoval na použitých pneumatikách a Kvjatův vůz často stál nedaleko za ním na nových. I proto bodový rozdíl není až tak velký i navzdory Gaslyho vítězství v Monze.

V roce 2019 mělo Ferrari vyrovnanou jezdeckou dvojici. V roce 2020 o ni přišlo, i když závodníky zůstali Sebastian Vettel a Charles Leclerc. Čtyřnásobný mistr světa se z těžko vysvětlitelných důvodů často trápil od prvního kola kvalifikace až do konce závodu. U Renaultu zase pohasla hvězda Estebana Ocona, který nedokázal držet tempo s Danielem Ricciardem.

V týmu Racing Point byl výrazně lepším kvalifikantem Sergio Pérez, a přestože se v závodě často ocitl za Lancem Strollem, má nos na využívání příležitostí a týmu přivezl mnohem více bodů celkově i ve srovnání společně dokončených velkých cen. Pérez se nezúčastnil dvou velkých cen a Stroll jedné, oba kvůli nemoci Covid-19.

McLaren tvrdí, že měl velmi dobrý vůz, ale ne tak jako Racing Point značně inspirovaný Mercedesem, a že ke třetímu místu v Poháru konstruktérů mu pomohla silná a vyrovnaná jezdecká dvojice. Minimálně druhou část tvrzení potvrzuje statistika. Jediný výrazný rozdíl byl v počtu kol před týmovým kolegou.

U Red Bullu Max Verstappen naopak zcela zesměšnil Alexandra Albona a možná i ukončil jeho kariéru závodního jezdce F1. Vždy byl před ním v kvalifikaci a vždy byl před ním v cíli závodu. Průměrná Albonova kvalifikační ztráta činí propastných 0,522 sekundy a za celý rok odjel před Verstappenem pouze 28 závodních kol.

Ve srovnání s ním se Valtteri Bottas v Mercedesu ještě jakžtakž držel. Staronového šampióna,Lewise Hamiltona nechal vyhrát přibližně dvě třetiny kvalifikací. Ve dvou třetinách závodu skončil za ním, dvě třetiny odjetých kol byl za ním. Hamilton týmu přinesl i tři pětiny bodů, přestože do VC Sachíru nenastoupil kvůli nemoci Covid-19 a v Abú Zabí závodil navzdory zhoršené fyzické kondici.

jezdci lepší v kvalifikaci dříve v cíli podíl bodů kola před kolegou
Hamilton--Bottas 11--5 11--4 341--217 613--294
Verstappen--Albon 17--0 11--0 211--105 728--28
Sainz--Norris 8--9 7--6 104--95 581--283
Pérez--Stroll 10--4 4--4 113--65 267--366
Ricciardo--Ocon 15--2 9--3 117--62 597--209
Vettel--Leclerc 4--13 3--10 33--98 215--585
Gasly--Kvjat 4--13 5--8 32--75 268--550
Räikkönen--Giovinazzi 8--9 9--4 4--4 453--421
Grosjean--Magnussen 7--7 2--5 2--1 270--340
Russell--Latifi 15--0 7--2 0--0 511--181


Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Ferrari