Novinky

  • 16.09.2021 Neutral Aston Martin pro příští sezonu F1 potvrdil Lance Strolla a Sebastiana Vettela

  • 08.09.2021 Neutral Robert Kubica zastoupí Kimiho Räikkönena v Alfě Romeo i ve VC Itálie

  • 08.09.2021 Good Alexander Albon bude od příští sezóny jezdit za tým Williams.

Facebook Instagram

Hélio Castroneves se stal čtyřnásobným vítězem Indy500!

Hélio Castroneves se stal čtyřnásobným vítězem Indy500!

105th Indianapolis 500 – Závod

Další neuvěřitelný příběh ve Staré cihelně napsal předposlední květnový den roku 2021 Hélio Castroneves. Pilot, který po loňské sezoně přišel o místo u týmu Penske, se do Indianapolisu vrátil s týmem Meyer Shank Racing, který poprvé nasadil dva vozy, a dokázal se zapsat mezi legendy – čtyři vítězství mají v Indianapolisu jen A.J. Foyt, Al Unser sr., Rick Mears a nyní i Hélio Castroneves! V závěru závodu Castroneves překonal Álexe Paloua a v posledním kole už mu nedal šanci mu předjetí vrátit.

Nepovedenou kvalifikací neskončily problémy pro Powera. Tým nemohl nastartovat vůz, musel jej odtlačit na pit lane, tam se to ale včas podařilo a Power mohl do závodu vyrazit. Majitel pole position Dixon se z vedení příliš netěšil, nejprve jej předjel Herta, brzy také VeeKay, který se okamžitě ujal vedení.

Když bylo odjeto 20 kol, tedy desetina závodu, vedl VeeKay před Hertou, Dixonem, Carpenterem, Castronevesem, Kanaanem, Hunter-Reayem, Palouem, Ericssonem a Rossim. Ve 31. kole VeeKay ukázal, že má velmi rychlý vůz, ale také žiznivý a jako první zastavil v boxech. Následovali jej Hunter-Reay a Carpenter, který ale neudržel motor v chodu. O dvě kola déle než VeeKay zůstal na trati Herta.

Dixon v úvodních metrech vede závod. Ten ale neskončil podle jeho představ. Foto: IndyCar


Když byl v boxech, nezvládl nájezd na pit lane Wilson, probrzdil, zablokoval kola a narazil do zdi. To sice na první pohled znamenalo výhodu pro jezdce, kteří ještě nestavěli, jenže museli také kalkulovat s variantou, že se včas nepodaří odstranit havarovaný vůz a boxy budou zavřené i ve chvíli, kdy jim už bude kriticky docházet palivo.

A přesně to postihlo Dixona, Kanaana, Harveyho, Ferrucciho, či Rossiho. V případě Dixona a Rossiho byla situace o to horší, že jim na pit lane došlo palivo. K mechanikům sice dojeli, ti ale měli následně problém vůz znovu nastartovat a oba piloti ztratili celé kolo.

Když se vystřídali v boxech i ti, kteří vydrželi až do chvíle, kdy pit lane IndyCar otevřela, bylo pořadí Herta, VeeKay, Daly, Hunter-Reay, Castroneves, Palou, O´Ward, Sató, McLaughlin a Herta. Restart přišel ve 47. kole. VeeKay se postupně vrátil na první místo, ale o půl kola později měl závod nového lídra – při svém osmém startu se dočkal poprvé Daly. Za ním byl VeeKay, a na třetí místo se protáhl Castroneves.

VeeKay byl v 68. kole opět prvním, kdo zamířil do boxů. Daly jej následoval o tři kola později, Castroneves se ujal vedení. Držel jej do 77. kola, na protilehlé rovince jej předjel Herta, přičemž oba následně zamířili do boxů. Herta se v nich udržel před Castronevesem. Na trať se vrátili až za vedoucím VeeKayem a Dalym. Castroneves při pit stopech ztratil další pozice. Mezi něj a Hertu se dostali ještě O´Ward, Palou a Hunter-Reay. Za ním pak na konci první desítky byli Rahal a Newgarden.

Závod mohlo navštívit 135 tisíc diváků. Šlo o největší návštěvu na sportovní akci od vypuknutí pandemie. Foto: IndyCar

Do druhé poloviny závodu najížděl jako lídr Daly. Naopak k mechanikům zamířil ve 100. kole z 10. příčky Newgarden. Tým chtěl zkusit jinou strategii. Daly a VeeKay zastavili společně o tři kola později. Daly se v boxech zdržel a vrátil se těsně před novým lídrem závodu – O´Wardem. Ten jej dokázal předjet o celé kolo. O šanci na dobrý výsledek se při těchto zastávkách připravil McLaughlin, který probrzdil a překročil povolenou rychlost na pit lane, za což dostal následně penalizaci.

Jako poslední stavěl v 118. kole Rahal. Jeho tým ale špatně upevnil levé zadní kolo, to se po návratu na dráhu uvolnilo a odpadlo. Rahal skončil ve zdi, od jeho předku se navíc kolo odrazilo do cesty Dalymu, ten jej trefil předním křídlem.

Pořadí v tu chvíli bylo Palou, Castroneves, O´Ward, VeeKay, Newgarden, Hunter-Reay, Sató, Herta, Daly a Harvey. Dixon ve chvíli, kdy zavlály žluté vlajky, ještě nebyl u mechaniků, což mu umožnilo vrátit se do stejného kola jako lídr závodu. Rossi takové štěstí neměl. 

Dobře rozjetý závod skončil pro Grahama Rahala po chybě mechaniků. Foto: IndyCar


Restart v 126. kole byl poměrně divoký. Castroneves se dostal na první příčku. V dalším kole se ale O´Ward dostal nejprve před Paloua a pak před Castronevese zpět do čela. Ale neradoval se dlouho, v 131. kole se vedení opět ujal Palou.

Newgarden, Daly a VeeKay se kolem 140. kola znovu vypravili do boxů. Palou je následoval ve 149. kole, Castroneves o dvě kola později. Na trati zůstávala skupina jezdců, kteří doufali ve žluté fáze, které by jim umožnily dojet závod už jen s jedním pit stopem. Šlo například o Rosenqvista, Ericssona či Satóa.

Power v 152. kole přišel o šanci na dobrý výsledek. I on probrzdil při nájezdu na pit lane, dostal hodiny a zůstal stát otočený v boxovém stání stájového kolegy Pagenauda, několik set metrů od mechaniků, kteří si pro něj museli doběhnout. 

Rinus VeeKay a Colton Herta o sobě opět dávali vědět. Foto: IndyCar


V tu dobu bylo stále jasnější, že o vítězství se popere trojice Palou – Castroneves – O´Ward. A nic na tom nezměnily ani poslední pit stopy okolo 175. kola. Při těch měli potíže další dva jezdci. De Silvestrová a také Hunter-Reay. Ten dostal penalizaci za překročení rychlosti na pit lane a na druhé vítězství v Indy500 mohl zapomenout.

K trojici bojující o vítězství se dotáhl Pagenaud. Z dráhy postupně do boxů zmizeli jezdci, kteří doufali ve žlutou fázi, která by jim umožnila ušetřit jeden pit stop. Jako poslední stavěl šest kol před koncem Sató.

Souboj o vítězství byl už v režii dvou jezdců. Palou se pět kol před koncem dostal před Castronevese. Pořadím nezamíchal ani o kolo zpět jedoucí Rosenqvist v dalším mclarenu, který teoreticky mohl vedoucí dvojici zbrzdit, aby umožnil útok O´Wardovi. Na to ale nedošlo, protože Rosenqvist dostal penalizaci za překročení rychlosti v boxech při poslední zastávce.

Dvě kola před koncem se na cílové rovince dostal Castroneves po vnějšku na první příčku. Před jezdci se objevilo šest pilotů, kteří byli o kolo zpět. Palou na cílové rovince při nájezdu do posledního kola na Castronevese recept nenašel. Nepovedlo se mu to ani v posledních 2,5 mílích a Castroneves mohl slavit.

Castroneves projíždí cílem a stává se čtyřnásobným vítězem Indy500. Foto: IndyCar

A že to byla pořádná oslava. Oblíbený Brazilec nezamířil na pit lane, ale zastavil na cílové rovince, vyskočil z vozu a, jak má ve zvyku, vyšplhal na ochranný plot. Diváci, kteří Castronevese právě pro jeho emotivnost milují, byli na nohou. Na tribuny jich mohlo 135 tisíc, samozřejmě bylo vyprodáno. Indy500 byla na celém světě největší sportovní událostí co do návštěvnosti od vypuknutí pandemie.

Castroneves se pak objímal se všemi členy týmu a i s většinou ostatních pilotů, A chvíli to vypadalo, že si snad dá na 2,5mílovém oválu i vítězné kolečko po svých, než se jej pořadatelům konečně podařilo dostat na plošinu, která jej společně s vozem vyzvedla na vyvýšené pódium pro vítěze. Tam na něj stylově čekalo mléko s jahodovou příchutí, aby mělo podobnou barvu, jakou nesl Castronevesův vůz.

Druhý v cíli Palou se posunul do čela šampionátu a na stájového kolegu Dixona má náskok 36 bodů. Ten totiž závod dokončil až na 17. místě. Pagenaud se v závěru dostal na bronzovou příčku, což pro něj mimochodem v pořadí šampionátu znamená posun na 4. místo, na Dixona ztrácí 11 bodů, průběžně třetí je se ztrátou jednoho bodu na Dixona O´Ward.

Čtyři vítězství mají v Indianapolisu A.J. Foyt, Al Unser st., Rick Mears a nyní i Hélio Castroneves. Foto: IndyCar

Sezona pokračuje za dva týdny dvěma závody na městském okruhu v Detroitu. Tam by měl vítěz Indy500 Castroneves chybět, protože původně měl startovat jen v Indy500, v Nashvillu, v srpnovém závodě v Indianapolisu a v posledních třech závodech letošního ročníku. Je ale nasnadě, aby tým Meyer Shank Racing původní plány přehodnotil. Vždyť, navzdory tomu, že Jack Harvey v několika závodech vypadal velmi nadějně, je to Castroneves, kdo pro tým získal premiérové vítězství v IndyCar a hned v tom nejslavnějším závodě před zraky dalších tří pilotů, kteří dokázali Indy500 ovládnout čtyřikrát, Foyt, Unser ani Andretti v Indianapolisu nechyběli. Městský okruh v Detroitu je právě trať, na které se Castroneves dočkal premiérového vítězství a kde vznikla jeho typická oslava spojená se šplháním na plot.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda 02:37:19,3846 200 103
2. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda + 0,4928 200 85
3. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet + 0,5626 200 71
4. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet + 0,9409 200 65
5. Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Chevrolet + 1,2424 200 66
6. Santino Ferrucci Rahal Letterman Lanigan Honda + 9,0876 200 57
7. Sage Karam Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet + 13,4359 200 53
8. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet + 14,2415 200 56
9. Juan Pablo Montoya Arrow McLaren SP Chevrolet + 14,8808 200 44
10. Tony Kanaan Chip Ganassi Racing Honda + 15,4428 200 45
11. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda + 16,5166 200 39
12. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 22,3045 200 36
13. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet + 22,6921 200 37
14. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda + 23,2955 200 33
15. JR Hildebrand A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 23,5277 200 30
16. Colton Herta Andretti Autosport Honda + 28,8029 200 37
17. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 38,6410 200 366
18. Jack Harvey Meyer Shank Racing Honda + 40,1572 200 24
19. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda + 40,3591 200 22
20. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet + 40,8337 200 20
21. James Hinchcliffe Andretti Steinbrenner Honda + 40,8464 200 18
22. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda + 41,5762 200 19
23. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet - 1 kolo 199 14
24. Max Chilton Carlin Racing Chevrolet - 1 kolo 199 12
25. Pietro Fittipaldi Dale Coyne Racing Honda - 1 kolo 199 10
26. Sébastien Bourdais A.J.Foyt Enterprises Chevrolet - 1 kolo 199 10
27. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet - 1 kolo 199 11
28. Ed Jones Dale Coyne Racing Honda - 1 kolo 199 10
29. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda - 2 kola 198 10
30. Will Power Team Penske Chevrolet - 3 kola 197 10
31. Simona de Silvestrová Paretta Autosport Chevrolet Havárie 169 10
32. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda Havárie 118 11
33. Stefan Wilson Andretti Autosport Honda Havárie 32 10
 

Počet bodů je včetně bonusů za kvalifikaci

 

Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar