Novinky

  • 12.01.2022 Good Za tým Charouz bude ve F2 jezdit Cem Bölükbaşı

  • 05.01.2022 Neutral Otmar Szafnauer, dosavadní šéf týmu, opouští stáj Aston Martin

  • 28.12.2021 Good Ferrari podle Binotta nebude určovat týmovou jedničku.

Facebook Instagram

Zastávky v boxech budou pomalejší

Zastávky v boxech budou pomalejší

FIA opět argumentuje bezpečností.

Závody mechaniků v boxech při výměnách pneumatik budou zpomaleny novou technickou vyhláškou z dílny FIA. Mezinárodní automobilová federace došla k závěru, že týmy nedodržují doposud platná pravidla sledující bezpečnost v boxové uličce, čehož důkazem má být čím dál vyšší rychlost při výměně pneumatik. V rozporu s duchem pravidel má být vysoký stupeň automatizace. Nečekat na reakci člověka může ušetřit desetiny sekundy, ale také zapříčinit zranění mechanika nebo nebezpečné vypuštění vozu do boxové uličky.

Vyhláška se odvolává na již existující článek 12.8.4 technických pravidel.

"Zařízení používáno k uvolnění nebo utažení matice kola musí být poháněno pouze stlačeným vzduchem nebo dusíkem. Jakýkoliv senzor musí být zapojen výhradně pasivně," píše se v pravidlech.

V nové vyhlášce, která nebyla přijata všemi týmy kladně, se píše, že počínaje VC Maďarska 2021 musí proces výměny kola zahrnovat minimální časy, které umožní člověku reagovat na situaci a signalizovat. Konkrétně to musí být 0.15 sekundy od bodu, ve kterém mohou být matice kol považovány za pevně utaženy, po vydání pokynu mechanikovi obsluhujícího zvedák k jeho odstranění. Dalších 0.2 sekundy musí projít od momentu odstranění zvedáků do momentu, kdy jezdec obdrží světelný signál k opuštění stání.

K tomu se ještě počítá s tím, že lidský mozek v kokpitu vozu potřebuje alespoň zlomek vteřiny, než na světelný signál zareaguje. Známe to ze startů závodů, kde se i přesná reakce jezdce na zhasnutí červených světel považuje za předčasný start, jelikož takový start skutečně nemohl být reakcí na zhasnutí světel, musel být jeho předvídáním. FIA ale délku tohoto třetího časového omezení záměrně nezveřejnila v obavě, že týmy začnou podvádět, aby své jezdce dostali přesně na tento limit.

Nejrychlejší zastávky má již delší dobu Red Bull, ale je to díky mechanikům nebo díky špatně nastevným senzorům? Foto: Red Bull

"Máme více technických vyhlášek než tiskových konferencí," nechal se slyšet šéf týmu Alfa Romeo, Frédéric Vasseur, jenž se nedávno vyjadřoval k nové technické vyhlášce týkající se teploty a tlaku v pneumatikách a předtím k vyhlášce oznamující přísnější testování pružnosti zadních přítlačných křídel. "A čekám další týkající se předních křídel."

"Přišlo to jako blesk z čistého nebe," stěžoval si Laurent Mekies, závodní ředitel Ferrari. "FIA by nás měla pozvat ke stolu a měli bychom o věcech mluvit, ne zničehonic obdržet novou TD."

"Bezpečnost našich mechaniků je pro náš tým prvořadá," řekl spokojený Andreas Seidl, šéf týmu McLaren. "V takto složitém sportu je dobré, když se pravidla detailně vysvětlí."

Nová vyhláška však nepřišla kvůli souboji Ferrari s McLarenem o třetí místo Poháru konstruktérů. Přiznaně ji vyvolal těsný boj o vítězství v šampionátu mezi dvěma týmy, jaký F1 roky neměla.

"Dlouho jsme nebyli v takové situaci, proto letos objevujeme věci, které potřebují jasné vysvětlení prostřednictvím technické vyhlášky," potvrdil ředitel závodů F1, Michael Masi.

Když prozradíme, že v době psaní vyhlášky, před prvním víkendem v Rakousku, bylo šest nejrychlejších výměn pneumatik sezony 2021 dosáhnutých mechaniky Red Bullu, kterým se třikrát povedlo i dostat pod hranici dvou sekund, musí vám již být jasné, kdo si bude stěžovat nejhlasitěji.

"Je za tím Mercedes. Tlačil na to, protože nás chce obrat o naše vynikající zastávky v boxech," reagoval šéf motorsportu Red Bullu, Helmut Marko. "Sedm let dřiny na rychlosti a spolehlivosti naší práce a teď nás zpomalí o čtyři desetiny sekundy!"

"Zeptali jsme se FIA ​​na bezpečnostní mechanismus, který ovlivňuje jeden náš systém," přiznal Toto Wolff, šéf týmu Mercedes. "Zeptali jsme se na možnosti optimalizace. Byla to technická otázka. To se stalo asi tak před měsícem. Odstartovali jsme tím něco jiného? Možná ano, ale my jsme pouze položili otázku."

Zdroj: Motorsport, RaceFans, grandprix, úvodní foto: Mercedes