Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

De Vries a Mercedes slaví titul, Nato první triumf

De Vries a Mercedes slaví titul, Nato první triumf

ePrix v Berlíně - 2. závod

Na bývalém letišti Tempelhof v Berlíně o víkendu vyvrcholila sedmá sezona formule E. Zatímco sobotní berlínský závod se konal na obvyklé variantě okruhu, v neděli se jelo na obrácené verzi trati.

 

Před startem nedělního programu bylo ve hře stále 30 bodů a to dávalo alespoň matematickou naději na zisk titulu hned čtrnácti jezdcům. Po sobotě byl nejblíže k zisku mistrovské koruny De Vries (95 bodů). Celkově druhý byl Mortara (92 bodů), třetí Dennis (91 bodů), čtvrtý Evans (90 bodů), pátý Frijns (89 bodů), šestý Di Grassi (87 bodů), sedmý Da Costa (86 bodů), osmý Bird (81 bodů), devátý Vergne (80 bodů), desátý Lynn (78 bodů), jedenáctý Cassidy (76 bodů), dvanáctý Rast (75 bodů), třináctý Wehrlein (71 bodů) a čtrnáctý Günther (66 bodů).

Kvalifikace na nedělní závod přinesla nejvíce radosti Mercedesu, okolo kterého se v neděli vyrojily spekulace, že by na konci sezony 2021/2022 mohl šampionát opustit. Tyto zvěsti ale jeho jezdce Vandoorna nijak nerozhodily a zajistil si pro start závodu první místo. Druhá příčka patřila Rowlandovi, třetí byl Evans, čtvrtý Sims, pátý Blomqvist, šestý Nato, sedmý Lotterer, osmý Buemi, devátý Dennis a desátý Wehrlein.

Druhý muž šampionátu Mortara startoval jako jedenáctý a lídr průběžného pořadí De Vries začínal ze 13. pozice. Co se ostatních kandidátů na titul týče, Lynn si vyjel čtrnáctou pozici, Da Costa patnáctou, Vergne šestnáctou, Di Grassi sedmnáctou, Rast devatenáctou, Frijns dvacátou první, Bird dvacátou druhou a Cassidy poslední dvacátou čtvrtou.

Po kvalifikaci, kde byly ve hře tři bonusové body za pole position a jeden bod za nejrychlejší čas v kvalifikačních skupinách (všechny získal Vandoorne), definitivně vypadl z boje o titul Günther. Do závodu startoval německý jezdec jako osmnáctý.

Maximilian Günther vypadl z boje o titul již po kvalifikaci. Foto: BMW i Andretti Motorsport

 

Pro nedělní závod došlo oproti sobotě ke změnám ohledně útočného módu. Zatímco v sobotu do tohoto režimu mohli jezdci přejít pouze jednou na dobu osmi minut, pro nedělní závod bylo povinností využít tohoto módu dvakrát. Délka jednoho pobytu ve výkonnostní výhodě 35 kilowattů ale tentokrát činila čtyři minuty.

Krátce před startem závodu vyšlo najevo, že podoba startovního roštu nebude stejná jako výsledky kvalifikace. Rast, který měl vyrážet z 19. místa, totiž nakonec startoval z boxů. Měly za tím být strategické důvody.

Pro Reného Rasta začínal závod z boxové uličky. Foto: Audi

 

Po startu se udržel na prvním místě Vandoorne před Rowlandem. Na třetí pozici se ale posunul Sims. Dva horké kandidáty na zisk titulu, celkově čtvrtého Evanse a druhého muže průběžného pořadí Mortaru, potkala pohroma. Evans se totiž nebyl ze svého třetího místa schopen rozjet. Mortara se jeho stojícímu vozu nestačil vyhnout a zezadu do něj narazil. Pro oba závod a tím pádem i boj o titul skončil. Oba jezdci odešli z místa nehody za potlesku diváků po svých. Na trať byl původně vyslán pouze zpomalovací vůz. Zanedlouho ale byly vyvěšeny červené vlajky a došlo k přerušení závodu.

Během přerušení se nacházel na první příčce Vandoorne. Za ním následovali druhý Rowland, třetí Sims, čtvrtý Nato, pátý Blomqvist, šestý Lotterer, sedmý Buemi, osmý Dennis, devátý Sette Câmara a nejlepší desítku uzavíral Wehrlein.

De Vries se sice nacházel na nebodované 12. pozici, pokud by ale pořadí, které v tu chvíli platilo, vydrželo až do cíle, slavil by titul. Dennis ale měl ve virtuálním průběžném pořadí stejně jako on 95 bodů. Jezdci stáje BMW i Andretti Motorsport by tak stačilo posunout se z osmé příčky výše a už by byl ve virtuálním vedení on. Mezi týmy byl v danou chvíli první Mercedes.

Před restartem závodu se jezdci seřadili na konci boxové uličky za zpomalovacím vozem. Odpočet do konce závodu byl zastaven na 42 minutách, 59 sekundách a jednom kole. Závod měl být původně restartován v 15:55 hodin. Nakonec se ale trochu zpozdil a vozy znovu vyrazily na dráhu až v 16:01. Po jednom kole se zpomalovací vůz odebral zpět do boxů a znovu se začalo závodit.

Na čele sice poodjel Vandoorne a ani za ním se pořadí neměnilo, když druhý zůstal Rowland a třetí Sims, drama ale pokračovalo. Dennisovi totiž nevyšel útok na sedmého Buemiho. Brit při brzdění ztratil kontrolu nad vozem, skončil ve zdi a stal se tak již třetím aspirantem na titul, pro kterého závod skončil. Byla vyhlášena plná žlutá fáze a jezdci museli zpomalit na 50 km/h.

Reakce Jakea Dennise po odstoupení ze závodu mluvila za vše. Foto: Formula E

 

S De Vriesem to tak opět vypadalo o něco lépe. Nizozemec, který již kroužil po trati jako desátý, vedl ve virtuálním průběžném pořadí o pět bodů před druhým Vandoornem a třetím Mortarou.

Vandoorne zůstával i po restartu na čele, začal se ale na něj dotahovat Rowland. De Vries získal další pozici. Předjel Setteho Câmaru a dostal se na deváté místo.

Třicet tři minut před koncem jsme byli svědky první aktivace útočného módu. Postaral se o ni Nato, který do té doby figuroval na čtvrté pozici. Po výjezdu z ideální stopy se sice propadl na páté místo za Blomqvista, za chvíli byl ale zpátky před ním.

Na čele se k Vandoornovi a Rowlandovi dotáhl třetí Sims. Pilot Mahindry přešel kolo po Natovi také do útočného módu a propadl se až za Francouze. Wehrlein byl vyšetřován za předjíždění při plné žluté fázi.

Nato se začal dotahovat i na druhého Rowlanda. Pilot Nissanu vzápětí také zamířil do útočného módu a uvolnil Natovi cestu. Pilot Venturi tak vyrazil dotahovat Vandoorna. Belgičan nevydržel vzdorovat dlouho a brzy Natovi podlehl. Belgičan byl navíc za pár okamžiků příliš široký a díky tomu se před něj dostal i Sims. Tomu dřívější aktivace útočného módu pomohla před Rowlanda.

Vhodně zvolená první aktivace útočného módu vynesla Normana Nata až k premiérovému vítězství ve formuli E. Foto: Venturi

 

Vandoornův propad pokračoval dále. Nejprve ho předjel Rowland. Poté pilot Mercedesu aktivoval útočný mód a spadl na páté místo za Lotterera. Belgičan byl jedním z pilotů, kteří získali ve fanouškovském hlasování Fanboost. Kromě něj obdrželi jednorázovou výkonnostní výhodu i De Vries, Da Costa a Di Grassi.

Sims přešel do druhého útočného módu. Dostal se tak před něj Rowland a spadl na třetí místo. Čtvrtý znovu jezdil Vandoorne, pátý byl po aktivování útočného módu Lotterer a šestý Blomqvist. De Vries už se nacházel na sedmé příčce a směřoval za titulem.

Necelých 24 minut před koncem se Sims po dlouhém nahánění konečně vrátil na druhé místo před Rowlanda. Nato už vedl o téměř dvě sekundy. De Vries se dostal na šesté místo před Blomqvista a byl opět blíže k titulu.

Zhruba dvacet minut před koncem přešli podruhé do útočných módů Nato s Rowlandem. Zatímco Nato se udržel na první příčce, Rowland spadl na čtvrté místo za Vandoorna. Brzy se ale před Belgičana vrátil. Zanedlouho Rowland znovu využil útočného módu a vrátil se na druhé místo před Simse. Současně bylo jasné, že Da Costa titul neobhájí. Di Grassi ho totiž při pokusu o předjetí natlačil do zdi a závod pro Portugalce skončil. Na trať vyjel zpomalovací vůz.

Před restartem vedl Nato. Druhý byl Rowland, třetí Sims, čtvrtý De Vries, pátý Lotterer, šestý Vandoorne, sedmý Wehrlein, osmý Blomqvist, devátý Vergne a bodovanou desítku uzavíral Buemi.

Dvanáct minut před koncem došlo k restartu a Rowland se ihned pokusil zaútočit na Nata. Francouz ale pozici uhájil. Na příležitost čekal i třetí Sims. Sportovní komisaři se začali zabývat incidentem mezi Di Grassim a Da Costou.

Alexander Sims dlouho směřoval za pódiovým umístěním. Foto. Mahindra Racing

 

De Vries využil v dalším kole Fanboostu a posunul se na třetí místo před Simse. Z jeho předjížděcího manévru vytěžil také Lotterer a dostal se před Simse na čtvrté místo. V další zatáčce ale bitva pokračovala a Sims se vrátil na třetí místo. Bojovalo se ale i za ním. Jako čtvrtý vyšel z tohoto souboje Vandoorne, pátý byl Lotterer, šestý Wehrlein a sedmý De Vries. Při souboji, kdy jeli bok po boku Vandoorne, Lotterer a De Vries, došlo mezi trojicí ke kontaktu.

Vandoorne vzápětí aktivoval útočný mód a spadl na šesté místo za Lotterera s Wehrleinem. Výkonnostní výhody se jezdci Mercedesu dařilo využívat. Nejprve předjel Wehrleina, poté Lotterera a nakonec pokořil i Simse, po čemž se dostal na třetí příčku.

Natův náskok v čele závodu činil čtyři minuty před koncem zhruba dvě sekundy a byl na nejlepší cestě za prvním triumfem v šampionátu. Ke druhému Rowlandovi se ovšem začal přibližovat Vandoorne.

Na čtvrtém místě jezdil Sims, kterého následovali jen těsně pátý Lotterer, šestý Wehrlein a sedmý De Vries. Dvě minuty před koncem se De Vries pokusil zaútočit na Wehrleina. Pilot Porsche se vehementně bránil a málem De Vriese natlačil do zdi. Z toho se snažil vytěžit Vergne a zkusil to na De Vriese. Úspěšný ale nebyl.

To už si ale Nato dojel pro své premiérové vítězství. I přesto ale jeho budoucnost ve formuli E zůstává nejistá. Před začátkem víkendu se totiž objevily spekulace, že by ho mohl nahradit Di Grassi, současný pilot odcházejícího Audi. Na stupně vítězů Nata doprovodili druhý Rowland a třetí Vandoorne. Čtvrtý nakonec dojel Lotterer, pátý Sims, šestý Wehrlein, sedmý nakonec Bird, osmý De Vries, devátý Rast a bodovanou desítku uzavřel Blomqvist.

Stoffel Vandoorne dojel po startu z prvního místa třetí. Foto: Mercedes

 

Nejšťastnější z první desítky ale mohl být De Vries. Nizozemec se totiž stal novým šampionem formule E. Titul vicemistra bere Mortara a třetí místo Dennis, přestože ani jeden z nich v neděli nedojel. Mercedes slaví i mezi týmy před druhým Jaguarem a třetím DS Techeetahem.

Sobotní vítěz Di Grassi byl v neděli klasifikován jako poslední a obsadil 20. příčku. Brazilec byl v závěru potrestán penalizací průjezdu boxy za incident s Da Costou. Pilot Audi si sice připsal nejrychlejší kolo závodu, jelikož se ale neumístil mezi nejlepšími deseti, nebylo mu nic platné a bonusový bod nezískal. Ten si místo něj připsal jeho týmový kolega Rast jako nejrychlejší jezdec z první desítky.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Norman Nato ROKiT Venturi Racing Mercedes 1:11:57,152 36 25
2. Oliver Rowland Nissan e.Dams Nissan 1:11:59,422 36 18
3. Stoffel Vandoorne Mercedes-EQ Formula E Team Mercedes 1:11:59,989 36 15+4
4. André Lotterer TAG Heuer Porsche Formula E Team Porsche 1:12:04,257 36 12
5. Alexander Sims Mahindra Racing Mahindra 1:12:05,605 36 10
6. Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche Formula E Team Porsche 1:12:05,999 36 8
7. Sam Bird Jaguar Racing Jaguar 1:12:07,625 36 6
8. Nyck de Vries Mercedes-EQ Formula E Team Mercedes 1:12:08,260 36 4
9. René Rast Audi Sport ABT Schaeffler Audi 1:12:09,341 36 2+1
10. Tom Blomqvist NIO 333 FE Team NIO 1:12:09,831 36 1
11. Jean-Éric Vergne DS TECHEETAH DS 1:12:10,589 36 0
12. Robin Frijns Envision Virgin Racing Audi 1:12:10,900 36 0
13. Alex Lynn Mahindra Racing Mahindra 1:12:11,518 36 0
14. Sébastien Buemi Nissan e.Dams Nissan 1:12:11,844 36 0
15. Maximilian Günther BMW i Andretti Motorsport BMW 1:12:12,680 36 0
16. Joel Eriksson DRAGON / PENSKE AUTOSPORT Penske 1:12:13,092 36 0
17. Nick Cassidy Envision Virgin Racing Audi 1:12:13,458 36 0
18. Sérgio Sette Câmara DRAGON / PENSKE AUTOSPORT Penske 1:12:14,113 36 0
19. Oliver Turvey NIO 333 FE Team NIO 1:12:18,228 36 0
20. Lucas di Grassi Audi Sport ABT Schaeffler Audi 1:12:32,307 36 0
DNF António Félix da Costa DS TECHEETAH DS - 21 0
DNF Jake Dennis BMW i Andretti Motorsport BMW - 2 0
DNF Mitch Evans Jaguar Racing Jaguar - 0 0
DNF Edoardo Mortara ROKiT Venturi Racing Mercedes - 0 0

 

Konečné pořadí šampionátu jezdců: 1. De Vries 99, 2. Mortara 92, 3. Dennis 91, 4. Evans 90, 5. Frijns 89, 6. Bird 87, 7. Di Grassi 87, 8. Da Costa 86, 9. Vandoorne 82, 10. Vergne 80, 11. Wehrlein 79, 12. Lynn 78, 13. Rast 78, 14. Rowland 77, 15. Cassidy 76, 16. Günther 66, 17. Lotterer 58, 18. Nato 54, 19. Sims 54, 20. Müller 30, 21. Buemi 20, 22. Sette Câmara 16, 23. Turvey 13, 24. Blomqvist 6, 25. Eriksson 1.

Konečné pořadí šampionátu týmů: 1. Mercedes-EQ Formula E Team 181, 2. Jaguar Racing 177, 3. DS Techeetah 166, 4. Audi Sport Abt Schaeffler 165, 5. Envision Virgin Racing 165, 6. BMW i Andretti Motorsport 157, 7. ROKiT Venturi Racing 146, 8. Tag Heuer Porsche Formula E Team 137, 9. Mahindra Racing 132, 10. Nissan e.dams 97, 11. Dragon/Penske Autosport 47, 12. NIO 333 FE Team 19.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: ABB Formula E