Novinky

  • 04.12.2022 Bad Zemřel bývalý pilot F1 Patrick Tambay, bylo mu 73 let.

  • 02.12.2022 Bad VC Číny F1 se nepojede ani v roce 2023, chybět bude počtvrté za sebou

  • 17.11.2022 Good Nico Hülkenberg se vrací do F1, v sezoně 2023 bude jezdit za Haas

Facebook Instagram

Piastri má v plánu rok sezení na lavičce

Piastri má v plánu rok sezení na lavičce

Ale pouze rok, více ne.

Je mu teprve 20 let, do Evropy se přestěhoval z daleké Austrálie a od roku 2019 vyhrál Eurocup Formule Renault, šampionát F3 a letos i šampionát F2. Nepopiratelný talent si ale nenašel cestu na starty velkých cen. Upsal se juniorce Alpine a tým F1 této značky pro něj nenašel volné místo. Fernanda Alonsa se jen tak nevzdá a kontrakt Estebana Ocona byl již na začátku léta prodloužen až do roku 2024.

Pro šampiona F2 by už však cokoli kromě F1 bylo krokem do pozadí, proto Oscar Piastri souhlasil, že celý příští rok bude zahřívat pomyslnou lavičku náhradníků. Ve F1 to znamená cestovat s týmem po celém světě, ale místo závodění pouze sledovat závodní jezdce při jejich práci a možná se párkrát příležitostně projet v prvním tréninku víkendu.

Příští rok sice nebudu závodit, ale o cokoli, co by mohlo narušit mé soustředění na práci pro Alpine v padoku F1, nebudu mít žádný zájem,“ avizoval předem. „Může to znít divně, ale raději se plně soustředím na práci rezervního pilota a otevírání dveří na starty velkých cen, než fušovat do jiných druhů motorsportu.

Velmi málo jezdců se může pochlubit, že ovládlo nejsilnější juniorskou sérii z pozice nováčka. Kupříkladu Mick Schumacher byl konkurenceschopný až ve druhém roce, Júki Cunoda ve svém jediném roce ve F2 obsadil třetí místo a Kuan-jü Čou byl letos také třetí, přičemž to byl již jeho třetí pokus. O dva roky starší Číňan však bude jediným nováčkem roku 2022 místo něj.

Popravdě, překvapil jsem i sám sebe, že mi to šlo tak dobře. Když jsem šel do F3, očekávání byla vysoká, protože Prema tam dominovala. S mnoha soupeři jsem závodil už předtím, takže jsem do toho šel s jistým sebevědomím. Ale F2? Letošek vysoko překonal všechna očekávání. Když jsem v něco doufal, tak v dobrý první rok a vítězství ve druhém roce. Samozřejmě jsem šťastný, že to nešlo podle plánu.

Piatri netají nespokojenost a bezmocnost, ale rok prý dokáže čekat. Foto: Alpine

Je dost dobře možné, že stejně překvapený byl management týmu Alpine, proto s ním nepočítali. Piastry je však podle vlastních slov ochoten čekat pouze jeden rok.

Myslím, že už není nic víc, co lze udělat pro získání kokpitu ve F1. Na začátku roku jsem věřil, že pokud uspěji, místo se pro mě najde. Evidentně jsem se mýlil. Samozřejmě cítím i zklamání, že nemůžu skočit rovnou na starty velkých cen. Ale velmi doufám, že budu na startu sezony 2023. Budu dost naštvaný, slušně řečeno, pokud se pro mě ani v roce 2023 nenajde místo. Už jsem vyčerpal všechny možnosti, jak dokázat, že já do F1 patřím. Alespoň jsem dostal šanci na přechodný rok. Budu s týmem během hektické sezony a budu makat v simulátoru.

To dává Alpine tři možnosti, jak si první zajímavý výstup z ne zcela levného juniorského programu nenechat přetéct mezi prsty. Buď se rozloučí s populárním Alonsem, zaplatí Oconovi za nedodržení smlouvy (což by Francouzi týmu těžko odpouštěli), nebo zaplatí za umístění Piastriho v jiném týmu. Ani jedna z možností nebude bezbolestná. A než padne rozhodnutí, atmosféra v týmu může rychle houstnout.

Zdroj: RaceFans, MotorsportWeek, úvodní foto: Alpine