Alpine je ochoten poslat Piastriho na hostování
Úplně se ho ale vzdát nechce
Možnost, že ani v příštím roce neposadí Alpine Oscara Piastriho do závodní sedačky, není vůbec nereálná. Esteban Ocon má totiž smlouvu až do roku 2024. Jeho týmovému kolegovi Fernandu Alonsovi sice stávající kontrakt na konci letošního ročníku vyprší, Španěl se ale nechal slyšet, že by ve F1 rád zůstal ještě další dva nebo tři roky. Výkonný ředitel Alpine Laurent Rossi proto nyní uvedl, že by si dovedl představit zapůjčení svého rezervního pilota Piastriho některému z ostatních týmů. V rodině Alpine ho ale chce udržet.
"Pokud by se objevilo řešení, které by umožňovalo, aby se jednou vrátil zpátky, asi bych o tom přemýšlel. Nebráním se tomu. Chceme Oscara rozvíjet, ne ho nechat navždy čekat na střídačce, až dostane šanci," říká Rossi. "Loni měl Fernando formu a bylo by velké překvapení, kdyby přes zimu najednou ztratil své kouzlo. Takže buďme realističtí, je to něco, čím bychom se měli zabývat. S Oscarem a Markem Webberem (Piastriho manažer - pozn. red.) se o tom bavíme. Rád bych viděl Oscara u Alpine v době, až se vrátí na špici. Bylo by ideální, kdyby v našich barvách vyhrával závody a tituly," dodává.
Alpine ovšem nemá v současnosti žádný zákaznický tým, který by od něj odebíral pohonné jednotky. Nemohl by to tedy být při shánění místa pro Piastriho problém?
"Samozřejmě, že to hraje roli. Také bych se ale na to podíval z jiného pohledu a řekl, že nejsem proti spolupráci s týmy, které nemají naši pohonnou jednotku," říká Rossi.
Piastri se stal chráněncem Alpine (dříve Renault) v lednu 2020 poté, co v roce 2019 vybojoval titul šampiona Eurocupu formule Renault. Jako příslušník akademie francouzské stáje si v dalších dvou letech dojel pro tituly také ve FIA F3 (2020) a F2 (2021). Letos pro něj Alpine nachystal nabitý program, jehož cílem je připravit Australana na budoucí působení ve F1. Zahrnuje velké množství testů. Dále je Piastri hodně využíván na simulátoru. Spolu s týmem je rovněž přítomen na všech velkých cenách a během závodních víkendů se aktivně účastní brífinků. V plánu je i jeho nasazení do volných tréninků.
Alpine ale není jediným týmem, se kterým je Piastri letos spojen. Francouzská stáj se totiž dohodla s McLarenem a v případě potřeby je Australan týmu z Wokingu k dispozici jako náhradník. Ani u McLarenu ale závodní sedačku příští rok s největší pravděpodobností nezíská. Zatímco Lando Norris má totiž smlouvu do konce roku 2025, kontrakt Daniela Ricciarda platí až do skončení ročníku 2023.
Kromě Fernanda Alonsa vyprší na konci letošního roku smlouva také dalším osmi jezdcům. Jsou jimi Sergio Pérez (Red Bull), Carlos Sainz (Ferrari), Juki Cunoda (AlphaTauri), Sebastian Vettel (Aston Martin), Alexander Albon a Nicholas Latifi (Williams), Čou Kuan-jü (Alfa Romeo) a Mick Schumacher (Haas). Právě Aston Martin a Williams se momentálně jeví pro Piastriho jako dvě největší šance na zisk sedačky.
U Aston Martinu visí otazník nad tím, zdali bude v kariéře pokračovat Sebastian Vettel. Britský tým momentálně nemá k dispozici konkurenceschopný vůz a je jedinou stájí, která letos dosud nebodovala. Vettel navíc v Austrálii zažil nepovedený návrat do akce poté, co musel první dva závody vynechat kvůli pozitivnímu testu na koronavirus. Během víkendu totiž havaroval ve třetím tréninku i v závodě.
U Williamsu se houpe židle pod Latifim. Kanaďan sice za sebou má silné sponzorské zázemí, v předchozích dvou sezonách se ale prezentoval spíše nevýraznými výkony, přestože deštěm ovlivněné závody v Maďarsku a Belgii mu loni vynesly sedm bodů. Navíc většinou zaostával za svým týmovým kolegou Georgem Russellem. Ani letošní sezona pro Latifiho nezačala nejlépe. Zatím na kontě nemá jediný bod a pozitivní dojem neudělal ani svými dvěma nehodami v Saúdské Arábii v kvalifikaci i závodě. Albon už jeden bod získal po zvolení odvážné strategie v Austrálii, kdy přezouval až v posledním kole.
I Albon by ale teoreticky mohl Williams opustit. Loni sice musel oficiálně odejít z programu Red Bullu, aby nebyl problém s jeho přestupem k týmu odebírajícímu pohonné jednotky Mercedes, stále ale s rakouskou stájí udržuje vztahy a teoreticky by mohl zamířit zpět do Red Bullu nebo AlphaTauri. Ani jedna z těchto variant se však nejeví příliš pravděpodobně. Pérez zatím v prvních třech závodech sezony nedal Red Bullu důvod k neprodloužení smlouvy a pokud by odešel z AlphaTauri Cunoda, pravděpodobně by Red Bull sáhl po některém ze svých juniorů ve F2, například po Liamu Lawsonovi nebo Jürim Vipsovi.
U Carlose Sainze a Ferrari se očekává, že prodloužení smlouvy je jen otázkou času. Pravděpodobné je i setrvání Micka Schumachera u Haasu. Čou Kuan-jü se v prvních třech závodech své kariéry F1 prezentoval pozitivně. Zatímco hned při prvním závodě v Bahrajnu bodoval desátým místem, Saúdská Arábie a Austrálie mu přinesly 11. příčku. V případě, že by ale byl Čou přeci jen vyměněn, tak nejspíše za juniora Alfy Romeo Théa Pourchaireho.
Zdroj: Motorsport, FORMULE.cz, úvodní foto: Alpine