Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Na prahu nového ročníku IndyCar

Na prahu nového ročníku IndyCar

AKTUALIZACE: Závody bude možné sledovat i v Česku!

AKTUALIZACE 23. 2.: Původně jsme na konci tohoto článku uvedli, že závody nebude možné sledovat v České republice a na Slovensku. Vycházeli jsme z tiskové zprávy IndyCar, která informovala o možnostech sledovat závody mimo území Spojených států. V té nebyla (a stále není) uvedena streamovací služba DAZN, která závody v Česku a na Slovensku přenášela v minulém roce. DAZN také zmizel v průběhu minulého týdne z průběžně aktualizovaného seznamu zahraničních vysílatelů na stránkách IndyCar. Nicméně ve středu odpoledne streamovací služba vydala zprávu, že závody bude ve vybraných zemích, mezi které patří i Česko a Slovensko, přenášet i v roce 2022. Samotný závod a také sobotní kvalifikaci také zařadila do svého programu. S žádostí o upřesnění jsme oslovili také IndyCar a její vyjádření případně přineseme v preview před závodním víkendem, které vyjde v pátek.

 

Už v neděli se rozburácí opět motory chevrolet a honda ve vozech IndyCar Series a na slunné Floridě odstartuje další ročník NTT IndyCar Series. Takto brzký start jsme naposledy viděli před 22 lety, když IRL začínala dokonce ještě na konci ledna na nedalekém oválu Walt Disney World Speedway. Piloty čeká 17 závodů během 16 podniků na 15 tratích.

Pokud jde o letošní kalendář, kromě toho, že se St. Petersburg vrací do role úvodního závodu sezony, nastala zkraje ročníku ještě jedna změna – 20. března zamíří série na ovál v Texasu. Tam se tradičně jezdilo v červnu, vloni to bylo první květnový víkend, tehdy to byly závody dva, teď zůstal jen jeden.

Po závodech v Long Beach (10. 4.), Alabamě (1. 5.) a na silničním okruhu v Indianapolisu (14. 5). následuje 29. května 106. ročník Indy500. Hned po něm se pojede v Detroitu (5. 6.), poprvé od roku 2012 jen jeden závod a naposledy na ostrově Belle Isle. Příští rok se závod přestěhuje tam, kde v 80. letech začínal – do centra města. V červnu nás čeká ještě závod na Road Americe (12. 6.).

Červenec patří podnikům v Ohiu (3. 7.), po kovidové absenci se konečně má vrátit Toronto, kde se naposledy jelo v roce 2019 (17. 7.), a následuje navrátilec do kalendáře, krátký ovál v Iowě, kde piloty čekají dva závody (23. a 24. 7.). Ještě týž měsíc (30. 7.) se IndyCar vrátí na okruh v Indianapolisu.

V srpnu je v plánu loňský nováček – městský závod v Nashvillu (7. 8.) a krátký ovál v St. Louis (20. 8.). V září pak sezona skončí na západním pobřeží USA závody v Portlandu (4. 9.) a okruhu Laguna Seca (11. 9.)

Iowa Speedway rozšíří letošní kalendář. Foto: Penske Entertainment

Opět se ženou na roštu

Zatímco před deseti lety se v IndyCar pravidelně představovalo hned několik závodnic, v posledních letech se jejich přítomnost smrskla prakticky jen na pětistovku v Indianapolisu. To se ale tento rok zase změní. Tým A. J. Foyta nasadí do všech neoválových závodů osmadvacetiletou kolumbijskou pilotku Tatianu Calderónovou.

Pro ty, kteří bedlivě sledují zámořské závodění, to není úplně neznámé jméno, před odchodem do Evropy se v letech 2010 a 2011 účastnila závodů série Star Mazda. V druhé sezoně brala dvě třetí místa, v Alabamě a na kanadském Mosportu, a skončila na šestém místě. Pak závodila v F3 a F2, japonské Super Formuli a vloni také ve WEC. Vloni v červenci pro tým testovala na okruhu v Ohiu.

 Tatiana Calderónová během testů v Sebringu. Foto: Penske Entertainment.

Je jedním z šesti nováčků, kteří jsou v tuto chvíli do letošního ročníku přihlášeni a také jediným, který neodjede kompletní program. Kdo se s ní bude ve voze střídat, zatím tým neoznámil. Foyt ale bude mít tři vozy a v jednom dalšího nováčka, šampiona Indy Lights Kylea Kirkwooda.

Ze stejné série míří do IndyCar i Kanaďan Devlin DeFrancesco, kterého Andretti Autosport povýšil z Indy Lights do IndyCar, a vicemistr Indy Lights David Malukas. Tým jeho otce HMD Motorsports uzavřel partnerství se stájí Dale Coyne Racing, odkud vytlačil duo Vasser a Sullivan, kteří s Coynem doposud na jednom z vozů spolupracovali.

Malukas bude mít velmi zkušeného stájového kolegu, dvojnásobného vítěze Indy500 Takumu Satóa. Toho totiž u týmu Rahal Letterman Lanigan Racing nahradil další nováček, Dán Christian Lundgaard, který se vloni prezentoval skvělými výkony na silničním okruhu v Indianapolisu.

Do IndyCar přichází také předloňský vicemistr F2 Callum Ilott. Brit odjel už vloni finálové tři závody pro tým Juncos Hollinger Racing. Stáj známá hlavně z juniorských šampionátů letos poprvé absolvuje celý ročník.

Grosjean u top týmu

V posledních letech se IndyCar mohla vždy pyšnit silnou sestavou nováčků, ať už to byli Rosenqvist, Herta a Ericsson v roce 2019, Palou a VeeKay v roce 2020 nebo McLauglin, Johnson a Grosjean v roce minulém. A právě poslední jmenovaný na sebe upoutal největší pozornost a skvělými výkony si řekl o lepší místo. Vždyť hned ve svém třetím závodě získal pole position a nakonec dojel druhý. Na stejné trati, okruhu v Indianapolisu, přidal další druhé místo a v Laguně Sece pak i jedno třetí.

Od Dale Coyne Racingu se tak stěhoval k týmu Andretti Autosport, kde mu musel uvolnit místo dlouholetý pilot týmu Ryan Hunter-Reay. Grosjean navíc bude letos absolvovat kompletní ročník, vloni jsme jej viděli jen na jednom oválu a to až závěrem sezony v St. Louis.

Romain Grosjean oznámený jako pilot Andreetti Autosport. Foto: Penske Entertainment

Podobný program jako Grosjean, tedy jen závody mimo ovály, měl vloni i sedminásobný šampion NASCAR Jimmie Johnson. A i toho uvidíme letos absolvovat kompletní ročník! To ovšem znamenalo, že Brazilec Tony Kanaan, který se s ním o vůz dělil, pojede jen pětistovku v Indianapolisu, do které tým Chipa Ganassiho nasadí pátý monopost. Stejně vozů bude mít ve Staré cihelně i Andrettiho stáj, neboť se do kokpitu vrátí Marco Andretti.

Šanci na restart kariéry nabídne dvěma veteránům Meyer Shank Racing. U týmu, který vloni vyhrál Indy500, se sejdou dva piloti již nechtění u týmu Penske. Vloni už odjel vybrané závody za stáj Hélio Castroneves, který pro tým získal první vítězství a to hned ve Staré cihelně. Castroneves bude absolvovat celý ročník a přidá se k němu Simon Pagenaud. U Penskeho ho nikdo nenahradí, stáj bude pokračovat se třemi piloty.

Ještě v průběhu loňské sezony oznámil konec u týmu Meyer Shank Jack Harvey. Brit byl u toho, když stáj postupně od roku 2017 rostla z týmu, který jel jen Indy500, po tým, který s jedním vozem absolvoval celou sezonu a druhý nasadil do vybraných závodů. Jeho spolehlivé výkony zaujaly tým Rahal Letterman Lanigan Racing, který letos expanduje na tři vozy.

Ty bude mít nejméně v Indy500 i stáj Eda Carpentera. Co je ale u ní nové, tak to, že se ve druhém voze nebude střídat závodník jedoucí na městských a silničních okruzích s majitelem stáje Carpenterem startujícím na oválech. Carpenter je zatím potvrzen jen na Indy500 a v extra voze. Tu roli v minulých letech plnil Conor Daly a Carpenter se mu za to odměnil tím, že stejně jako Rinus VeeKay absolvuje kompletní ročník.

To se Dalymu v posledních dvou letech povedlo tak jako tak a to díky tomu, že naopak u Carlinu byl Max Chilton, který nechtěl startovat na oválech. Daly tak odjel dva ročníky s tím, že na jednom typu tratí startoval za jeden tým a na druhém typu tratí za druhý. Carlinu ale chybět nebude. Stáj na začátku února oznámila, že vlastní vůz nasazovat nebude. Bude jen vypomáhat nové stáji Juncos Hollinger Racing.

Conor Daly a Ed Carpenter (vlevo) v Indianapolisu. Carpenter zřejmě bude startovat jen tam. Foto: Penske Entertainment.

Kromě Chiltona se také sluší zmínit několik dalších jmen, které zatím na roštu nenajdeme a pokud se ve voze objeví, tak jen ve vybraných závodech. O místo přišel výše zmíněný Hunter-Reay, šampion z roku 2012 a vítěz Indy500 z roku 2014. Na šampionát sportovních vozů se bude od letošní sezony už soustředit čtyřnásobný mistr Champ Cars Sébastien Bourdais.

Druhé šance se nedokázali chytit dva piloti, kteří v minulosti byli považováni za velké talenty, závodili za top týmy, pak se ale jejich kariéra zadrhla. Vloni se vrátili do vozu a absolvovali celý ročník, nicméně s nepříliš přesvědčivými výsledky. Řeč je o Edu Jonesovi a Jamesi Hinchcliffeovi. Druhého jmenovaného uvidíme zřejmě opět v roli televizního komentátora.

 

Zdroj: původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment